Gå til innhold

Hva skjer når man blir satt i gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går de frem?

blir mest sannsynlig satt igang før helgen

pga svangerskapsforgiftning.

hva er deres erfaring med igangsetting?

helt forferdelig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bare født en gang med igangsetting og aldri kommet i gang selv, så jeg kan ikke si at det ene er verre enn det andre. Jeg synes det gikk fint jeg, selv om det endte med keisersnitt. Grunnen til at det ble ks var fordi det var liten fremdrift. Hadde bare 4-5 cm åpning etter 12-13 timer. Jeg var moden før igangsetting så jeg slapp å behandles for å bli moden først. De begynte med et ballongkateter som jeg lå med over natten for å utvide. Neste morgen prøvde de å ta vannet for å se om det kunne sette i gang riene av seg selv. Men de fikk det ikke til. Så ble jeg omsider satt på drypp. Da legger de inn et drypp i armen din så du blir lenket til et stativ hele tiden. I tillegg legger de inn et måleinstrument på babyen for å følge med på hjertefrekvens o.l. Sånn sett så blir man lenket til sengen/rundt sengen og må kobles til og fra når man skal på do. De økte gradvis på hastigheten på dryppet til de var oppi maks drypphastighet og da kom riene ganske ofte og varte veldig lenge. Jeg brukte ikke noe smertestillende, men jeg var også veldig mentalt forberedt på vaginal fødsel og ville helst ikke ha.

Jeg gikk to uker over termindato når jeg ble satt i gang, og utgangspunktet før man blir satt i gang har ofte en del å si for hvordan man opplever en igangsetting. Det var ikke noe skrekkopplevelse, selv om jeg hadde virkelig håpt det hadde endt i en vaginal forløsning i stedet for keisersnitt. Igangsatte fødsler ender statistisk sett oftere opp som keisersnitt enn andre. Det kommer sikkert til å gå kjempefint, og jeg ønsker deg lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar! =)

Er det noen flere som har erfaring med dette?

Kansje fra ssk?

Skrevet

jeg hadde også svangerskaps forgifning å lå på sykehus 1 1/2 uke pga d, så ble d ikkje verre å ikke bedre så de satte d i gang.. da var d så modent at jeg trengte ikke modningstabeletter, så på morningne tok de vannet, satte drypp etter en time, å da kom riene så bare d, så ble jenta vår født etter 9 1/2 time.. midt inni der gikk åpningen fra 4cm til 9cm på 1 time.. ikke være redd for å bli satt i gang for d gikk helt fint:):) lykke til:)

Skrevet

Jeg ble satt i gang pga vannavgang uten rier. Jeg var ikke moden så jeg måtte da modnes i tillegg.

Først satte de inn et ballongkateter, men det datt ut etter 1-2 timer. Da hadde den hatt en effekt for jeg hadde 3 cm åpning. Så satte de inn en modningspille og da måtte jeg ligge 1 time slik at den skulle får virke best mulig. Jeg fikk noen lette menssmerter av den, men ellers hadde den ingen effekt.

Det kommer litt an på hvor god eller dårlig tid man har og årsak til ingangsetting. Som regel prøver de med flere modningspiller, men pga infeksjonsfaren hos meg satte de drypp da ikke modningspillen funket.

Etter 9 timer hadde jeg fortsatt 3 cm åpning og de vurderte keisersnitt, men pga epiduralen kunne de skru opp dryppet og få litt fortgang så det ble til slutt vaginal fødsel. Jeg lå 1 døgn på fødestua før jeg fødte.

Jeg har også hørt at igangsatte fødsler tar lenger tid enn de som starter av seg selv og at de oftere ender i keisersnitt pga lite fremgang. De regnes som risikofødsler, men jeg følte meg hele tiden ivaretatt av jordmødre og leger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...