Gå til innhold

Erfaringer med å dele barna 50/50?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir alene i løpet av sommeren, og vi har bestemt at vi skal ha barna en uke hver. De er 11, 7 og 3 år. Er det noen som vil dele sine erfaringer med en sånn fordeling med meg?

Er veldig spent på hvordan det skal gå, spesielt i forhold til minstemann...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

broren min har barna sine 50/50.

de er mindre en din minste.

sansynlig vis går det nok fint. det er jo en hel søskenflok som "flytter" sammen, så de har jo værandre konstant. det hjelper jo!

så lenge dere er åpen for forandring om ting ikke funker, og dere klarer og kominisere. så går det meste fint.

lykke til!

Skrevet

Burde vel egentlig bare holde munn, men jeg er ikke tilhenger av 50/50. Kan godt hende det vil fungere hos dere,men som førskolelærer har jeg en sterk sterk holdning på at unger skal ha forutsigbar og trygg oppvekst og boforhold. Min mening er at det inebærer å ha ett hjem. Etter at mannen bestemte seg for å flytte oppdaget jeg til mitt sjokk hvor mange som har 50/50, så det må jo fungere for noen ... bare håper det også fungerer for disse ungene og ikke bare for de voksne.. Loven sier jo at vi skal ha barnas beste i tankene ved samvær. Jeg kan ikke se at det er til barnas beste å bytte hjem hver uke.. sorry. dømmer deg på ingen måte- håper ikke det oppleves sånn. Jeg er bare så utrolig klar på min magefølelse at jeg hadde gitt avkall på deler av mitt samvær for å gi barna ett hjem, om pappan hadde begynt å krangle på det...

Skrevet

Enig med deg over. Men det kan funke om dere er gode venner, samarbeider godt og bor rett ved hverandre. Alternativt kan jo far bo hos dere sin uke, så slipper barna å flytte fram og tilbake.

Skrevet

her vil bf ha 50%. men de er bare 3år,2år og baby 8 mnd, så foreløpig "nekter" jeg (han kan jo gå rettens vei vist han vil)

men jeg vurderer faktisk å heller gi fra meg omsorgen vist han skulle vinne igjennom. pga jeg vil at barna mine skal ha 1 hjem!!

1 uke borte fra foreldrene er mye!! uansett alder, men husk dette er bare min mening!!

følg magefølelsen din!! den skal du stole på! klem:)

Gjest marie-s
Skrevet

Jeg er faktisk helt enig med bibi5 også skjønner jeg hvorfor ikke reglene er slik at foreldrene må flytte ut og inn slik at barna hvertfall kan ha samme hjem hele tiden. Men etter det jeg har skjønt så er dette en for stor påkjenning for foreldre? Kan noen forklare meg logikken i det?

Skrevet

Jeg har ingen erfaring personlig, da min eks ikke vil ha denne løsningen. Men jeg kjenner flere som har det og det fungerer kjempebra. Det jeg ser er felles for disse familiene er at samarbeidet mellom foreldrene i hovedsak er veldig godt, de bor i nærheten av hverandre og de klarer å kommunisere. En annen viktig ting er at de hører på barna og ser hva de trives med.

Må si jeg reagerer kraftig på enkelte holdninger her i denne tråden.

"Barn har ikke godt av å være borte fra den ene av foreldrene en uke." Hva da med de barna som er hos den andre mer enn hver andre helg? De er jo borte fra far mye lenger enn en uke. Far og mor er begge foreldre.

"Barna skal ha et hjem" Ehm, mine stebarn har også et hjem hos oss! Og mine barn har et hjem hos sin far. Dette selv om ingen av oss har en 50/50 løsning. Barna har et hjem hos begge sine foreldre, det er ingen som er på besøk her.

Barn som har 50/50 bor forresten mindre i bag enn mange andre skilsmissebarn. Mange av dem bor ikke i bag i det hele tatt. De har det de trenger hos begge foreldrene. Utstyr og dyre uteklær er vel stort sett det som byttes på.

Et barn som bor hos den ene og såkalt vanlig samvær bor mye mer i en bag. De flyttes frem og tilbake ofte 1-2 ganger pr. uke.

Min mening er at om ungene vil og trives med det så fungerer 50/50 helt topp. Men gjør det for barnas del, ikke dere som voksne :)

Skrevet

forskningen er også enig i anonym 06.30. til og med "konservative" aleneforeldreforeningen, mener at 50/50 er en god løsning der foreldre bor i nærheten, komuniserer bra og der foreldrene er åpene for forandring om barna reagerer negativt til løsnigen. har dere leste "delt bosted" boken? den er tung, (og etter min mening ikke vidre god) men det er litt ok og ha lest den. evetuelt lese litt høringsutallelser der det diskuteres for/imot 50/50 ved dom.

men forskning er også helt klar på at om ikke disse tingene er på plass så er 50/50 vanskligere og takle for barnet en andre løsninger. og derfor er ikke 50/50 i dom en gunstig løsning.

personlig så tror jeg 50/50 der foreldrene samarbeider godt, er en bedre løsning en 30/70 der foreldrene krangler og ikke samarbeider.

men det siste er jo bare min personlige mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...