Gå til innhold

"Det er ingen menneskerett å få barn"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må pent og pyntelig si at jeg hater det utsagnet.

Selvfølgelig er det ingen menneskerett å få barn. Men det er det ikke for heterofile FERTILE mennesker heller. Og jeg merker meg èn ting, og det er at de som er veldig glad i å bruke akkurat denne setningen, er de som har hatt et veldig problemfritt forhold til det å faktisk få barn.

Jeg er så heldig å ha barn selv, men det komme ingen flere enn så mye jeg skulle ønske. Vi har prøvd i mange år, vært gjennom så mange IVF som jeg ikke orker å skrive tallet på en gang, mistet og hatt det veldig tøft. Joda, vi er heldige, vi har jo et barn. Men det barnet skulle vi gjerne sett hadde vokst opp med søsken, og det føles vel litt tidlig å vite at det siste friske svangerskapet mitt hadde jeg som attenåring. Det er faktisk sårende å høre for meg (Og sikkert enda verre for de som aldri opplever å bli gravide) at jeg ikke har rett på å bli gravid.

Ok, rett på barn har vi ikke, men vi har for pokker meg rett på å prøve, hetro, homo, bi eller lesbisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan godt signere denne, jeg. Er noe av det dummeste jeg hører. Det, og "prøve og feile" teorien.

Skrevet

Kan du lovverket rundt dette? Det er vel blitt slik at lesbiske har lik rett på kunstig befruktning som heterofile, mens heterofile må gjennom flere ting før de får rett på kunstig befruktning? Dette er et område jeg kan lite om, men du får sikkert svar fra noen som kan det.

Skrevet

Jeg er ikke sugen på svar omkring lovverket, jeg sa bare mine tanker rundt dette. Og det at det ikke er en "menneskerett å få barn" har ingenting med lovverket å gjøre, ville bare presisere at i tillegg til å være et unødvendig utsagn, er det temmelig lite gjennomtenkt.

Skrevet

Hah, prøve og feile teorien ja. Don't get me started. Skikkelig tragisk.

Skrevet

Er vel ingen vits i å svare på dette - er vel en ytring. At andre er uenige er klinkende likegyldig for HI.

Så jeg holder meg unna ;)))

Skrevet

Nei, det er det ikke, og jeg er enig med deg. Man har lov å prøve. :) Trist å høre at dere, og ikke minst du og kroppen din, har vært gjennom så mye.

Skrevet

Du kan mene det du vil selv om det er likegyldig for meg vet du. Forventer ikke et harem av mennesker som er enige med meg her.

Skrevet

Takk for det:-) Men med oss går det bra, vi får et barn fra andre siden av jorden istedet vi:-)

Skrevet

Selvfølgelig er det ingen menneskerett å få barn, men det er da virkelig en menneskerett å prøve å få barn. Så ja, jeg er enig i at det er et merkelig utsagn.

Skrevet

Vil tro de fleste er enige i at det er en menneskerett å prøve å få barn i det minste ja....så den signerer jeg.

Skrevet

Et fabelaktig trangsynt utsagn som i all hovedsak kommer fra mennesker som har fått barn nær sagt ved "arbeidsuhell"...

Det ER ikke et mer provoserende utsagn, kanskje særlig ikke for oss som får barn på litt alternative måter...

-det nest mest provoserende i DEN debatten, er jo ..."men dere kan da vel adpotere da??"..."for verden er jo full av barn som trenger et hjem".. jaada... (Det er faktisk ikke alle det passer for heller, da kan en jo like gjerne "pålegge" alle som får barn på egen hånd det samme da?...nå har du fått to barn, tredjemann måå adopteres...)

Å misforstå meg rett, jeg syns adopsjon er en fantastisk måte å få barn på, men en må ha forståelse for at ikke alle kan eller vil adoptere heller..

Skrevet

Jeg bruker gjerne dette utsagnet, og har ikke hatt det problemfritt med å få barn. Bare så det er sagt.

Jeg er for å hjelpe de som naturlig nok kan få barn - mann og kvinne - og at homofile/lesbiske skal få adoptere, men nå er vel loven vedtatt slik at lesbiske får assistert befruktning her til lands. Og nei, jeg er verken homofob eller noen ting, moren min er lesbisk, så jeg har i gurnnen førstehåndserfaring på det punktet (så nær som om jeg hadde vært lesbisk selv..) så det har ikke noe med menneskeverd, likeverd, eller mye annet jeg ser folk argumenterer med i denne debatten.

Sånn.. Ferdig.

Skrevet

Jeg skulle nevne det, men tenkte at sannsynligheten nok var stor for at dere hadde tenkt på det. :) Det blir fint. Barn er en gave, om man har båret dem fram selv eller ikke.

Skrevet

Signerer, Fisefjert'n!:-)

Kjempebra skrevet! Tror jeg må lage en liste over ting som irriterer meg av utsagn. Tilfeldig rekkefølge:

1) Det er ingen menneskerett å få barn"

2) Skal dere ikke få en til snart? Er ikke sundt å være enebarn.

3) Åh! Skal dere adoptere? Så snille dere er!!

4) Ah! Skal dere adoptere? Tror du at du blir like glad i den ungen som den du har fra før?

5) Er det ikke litt skummelt å adoptere... Man vet jo ikke hva man får? (Hmm, trodde ikke man gjorde det når man var gravid heller jeg?)

6) Har dere bestemt dere for kjønn? (Gjorde du det når du ble gravid?)

7) Bare vent! Når dere får hjem adoptivungen nå, så spretter det unger utav deg! (Javisst! For da er jeg jo ikke 100% STERIL lengre!!!)

8) Hvordan orker dere denne prosessen... Den tar jo så lang tid! (Eh, et svangerskap er 9 mnd, og det er vel ikke alltid spira sitter på 1.forsøk, men man gir da vel ikke opp pga det?)

9) Hvordan tror du det blir å få et utenlandsk barn? Den kan jo ikke norsk! (Gjorde jaggu ikke hu jeg har fra før heller når hun kom, gitt.)

10) Skulle vært flere slike som deg! (Jepp! Flere sterile, som ALLE vil adoptere.)

Skrevet

Ja, det er så mange tanketomme folk i denne verden, og nesten alle av dem har fått barn, bare kællen har stirra dem dypt inn i aua =D

Liker spesielt godt nr 7) som lett kan overføres til de som prøverører også; "siden dere har fått en, går det siiikkert av seg selv neste gang..." (for en unge SPRENGER seg gjennom potte-tette-fjernede-egglederne,røøsker med seg endomittriooosevevet, og draar med seg småcyster på turen ut og ÅÅÅPNER opp, så det er vidåpent til neste gang "gutta" skal ut på svømmetur... jadda...)

Skrevet

Hahaha, ikke sant!!!!:-) Det er akkurat det jeg skal svare neste gang!:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...