Gå til innhold

4 mnd, hva kan jeg prøve av mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å prøve litt, men aner ikke hvor jeg skal begynne! Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg begynte ikke med mat/smaksprøver før han var 6 mnd.. fullamma frem til da.. også det some r anbefalt, mend et vet du sikkert:)

iallefall det u kan gi er ris/mais grøt også de typene fra 4 mnd fra helsekost..

er vel bare ei ts eller to tror jeg først... disse grøtene fra nestle blandes med mm/mme.

ellers er det potet med mm/mme

glass med potetmos

glass med svisker. (bra for magen)

ellers ville jeg ikke eksprimentert så masse jeg for min del... de begynenr tidsnok med fast føde:)

Skrevet

nurket mitt blir 4 mnd om 3 dager og han har begynt å få litt grøt. har kjøpt den grøten fra hipp med litt frukt i. han smatter og koser seg :) begynte å gi på morran tilfelle mage vondt, men nå får han på kvelden :)

Skrevet

Poden er 5 mnd om tre dager. Han har fått duppe tunga i litt banan to ganger.I dag fikk han holde skjea selv, som jeg hadde skrapt litt banan på. Han smilte fra øre til øre og likte det helt tydelig:)

Men resten venter jeg med til seks mnd. :)

Adokado og

Batat (søtpotet) erogså noe de f.eks kan smake på som avveksling til grøten

Skrevet

Begynte selv når gutten var 4 mndr. Grøt kjøpte jeg i butikken.

Ellers kan du lage middager selv. Potet + gulrot kokt og kjørt i stavmikser. Potet + annen grønnsak. Prøv deg frem, men en ting av gangen, da er det lettere å finne ut om han tåler maten.

Ellers kan du mose en banan med gaffel. Skrell og kok eple og mos. Det samme kan du gjøre med andre frukter. Avokado er myk og trengs ikke kokes, bare mos den.

Håper dette var til litt hjelp

Skrevet

Takk for gode tips! Har egentlig tenkt å fullamme i 6 mnd, men har så lyst til å se om hvordan har reagerer på andre ting :) Er jo veldig greit nå på sommeren å bare ha pupp, lettvint og greit! Men blir nok en liten smakebit på jr i ny og ne!

Skrevet

Ikke for å ødelegge tråden din, men blir litt provosert når du skriver at du hadde tenkt til å fullamme men vil bare prøve for å se reaksjonene på h*n. Hva i huleste er vitsen med det hvis du har nok melk til å mette barnet?

Er ingen vits i å stresse med å prøve ut fast føde, du har NOK av tid til det. Er jo en grunn til at det er anbefalt å fullamme til 6 mnd, og hvis du har nok melk til det så nyt den koselige tiden med å BARE amme barnet ditt.

Hilsen ammepolitet ;o) Hihi. Neida, synes bare folk som har nok melk skal amme til 6 mnd alder. De er heldige som klarer det.

Skrevet

Det må da være lov å ha lyst til det??? Som jeg sa så har jeg tenkt å fortsette å fullamme til han er 6 mnd, hvis det går. Jeg vet om folk som har ammet i 6 mnd, og som har slitt med å få de til å spise vanlig da. Jeg tror at jo yngre de er når de prøver, jo lettere er det å få dem til å spise ordentlig når den tid kommer. Gutten min spiser ofte, gjerne hver time eller annen, og allikevel går han opp mindre enn normalen. Det er en annen grunn til at jeg vil prøve, men jeg følte i grunn ikke noe behov for å "unnskylde" at jeg ville prøve å gi mat - noe jeg nå gjør allikevel.

Men for all del, det er veldig flott at du tar deg tid til å skrive et langt innlegg som ikke er et svar på spørsmålet mitt i det hele tatt! Takk for det!

Skrevet

Lykke til med utprøving :-)

Når det gjelder anbefaling om å fullamme i 6 mnd, er det IKKE 100% enighet blant leger og helsepersonell om det er det beste. Mange jeg har vært i kontakt med mener at tidligere anbefaling om å introdusere litt annen mat fra 4 mnd alder var bedre.

Jernlagrene er tømt ved 6 mnd alder og da bør de få tillegsnæring. Med den tiden det tar å venne magene til ny mat....

Hver og en får avgjøre hva som er best for sitt barn, så må vi slutte å bedømme andre for deres valg!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...