Gå til innhold

Onkel eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigerinne har en type som hun har vært sammen med litt over et år, hun har et barn men ikke i lag med nåværende type.

Jeg å min samboer venter vårt første barn nå:)

Må jeg da kalle hennes type for onkel over for barnet? syns det er tidlig, å de har jo ikke noe planer om å gifte seg..

hennes barn sier jo heller ikke tante til meg..

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville brukt navnet foreløpig.. Nå fremover er jo babyen en baby, og skjønner ikke onkel eller navn uansett.. :) Her kaller ungene de tante og onkel, men kun de som var forlovet eller gift når ungene var født, (og søsknene våre da)

Skrevet

Det var dette jeg også reknet med var vanlig, men var ikke helt sikker.

Så takk skal du ha:)

HI

Skrevet

Min bror har en samboer som han har vært sammen med ihvertfall 1,5 år,men vi kaller henne IKKE tante.Syntes hun er for ung,og vi håper de går fra hverandre.

Skrevet

har samme problemet her i gården.søstra til sambo,har en type,de har nylig fått et barn sammen.men det har vert så mye frem og tilbake med dem at jeg ønsker ikke at han skal vere noe "onkel" for mine barn enda.

Skrevet

Vi brukte bare fornavnet helt til det var tydelig at det var "partnere for livet". Dvs at broren til mannen min giftet seg, da begynte vi si tante til kona hans. Søstera mi er ikke gift, men er samboere på sjette året og har to barn sammen, så han har blitt onkel...

Skrevet

Er noelunde i samme sitvasjon selv.

Men når starter en å kalle en onkel/tante, hvor lenge er de nødt til å vær sammen før de er godkjent til onkel/tante?

Å hva når de eventuelt får barn?

Skrevet

Mulig min svigerinna hadde samme problemet da deres første ble født. Jeg og samboeren min hadde kun vært sammen i 1,5 år ca. Så ved dåpen så ble løsningen at vi fikk hvert vårt takkekort og jeg sto som "tante" (med gåseøyne altså). Etterpå ble jeg alltid kalt tante, og før to år til var omme så hadde vi flyttet sammen og til en annen by til og med og da fikk de den neste ungen. Da var det ingen tvil uansett, vi var tante og onkel. :-) Og det er vi jo. Ungene kunne ikke bry seg mindre om vi er gift eller ikke, for vi er tante og onkel, ferdig med det. Nå skal jeg være fadder på deres tredje. :-)

Så mitt råd til dere er vel egentlig å bare se det litt an. Det faller seg naturlig etter hvert som ungen blir eldre og dere ser om forholdet mellom svigerinnen og typen varer. Om de blir gift eller fortsetter å være samboere spiller ingen rolle, spesielt ikke for ungen! Et brudd mellom tante og onkel vil være like brutalt og vanskelig å forstå for ungen din uansett om de var gift eller ikke, så akkurat det bør det jo ikke stå på! :-) Om dere og de har/får tante og onkel-tittel avhenger av så mange usagte og personlige ting at det er umulig å generalisere og gi konkrete råd. Så bare se det litt an! :-)

Skrevet

JEG mener at en onkel er en onkel dvs bror til mamma eller pappa. Synes det er bare rett og slett teit med 100 tanter og onkler til barna bare for at dem er gammel tante osv.

Men det er nå alltså min mening.

Skrevet

Han bli kun onkel når han er/blir inngiftet, så det ville jeg ikke kalt han enda nei.

Skrevet

Det er veldig forskjellig hvordan en definerer hva som skal til for å kalles tante/onkel. Jeg har vert sammen med sambo i snart 5 år, bodd sammen i 4. Er forlovet også. Jeg blir ikke kalt tante i hans familie. Her går de i onkel og mitt navn. Jeg synes dette er litt sårende. Mine søsken har ikke barn endå, så er ikke "skikkelig" tante. Forstår ikke problemet med å kalle meg tante.. Føler med litt utenfor av den grunn egentlig. Jeg kom inn i bildet før 2 av barna ble født. På bursdagskort o.l skriver eg tante, håper de tar hintet snart.. :D

Når mine søsken får barn, er det ikke tvil om at min sambo skal kalles onkel for deres barn.

Skrevet

Men hva med de som velger å ikke gifte seg men leve som samboere. Ikke at jeg selv vil være det for alltid, men jeg kjenner til de som lever sammen uten å være gift selv om de har levd sammen i tjue år eller mer og er femti begge to.

Om man blir tante og onkel uten å være i blodslinje er veldig avhengig av situasjon, mener nå jeg. Om dette er personer som vil være i livet til barna som en inngiftet tante/onkel ville ha vært (altså i stabilt og livsvarig forhold, som man selvfølgelig aldri kan garantere enten man er gift eller ei!) så synes jeg at man trygt kan bruke tante/onkel tittel.

Skrevet

Sier man virkelig onkel x og tante y fremdeles? En helt ukjent problemstilling her hos oss. Vi kaller hverandre med navn først og fremst. Giftemål eller ikke, har ingen betydning. Jeg tror egentlig det bare er søsken vi i blant omtaler som tante/onkel. Gammeldagse begreper egentlig.

Skrevet

Nå er vel slektens titler slik at tante/onkel er gift med den biologiske tante/onkel. Om noen da velger å ikke gifte seg, vil de heller ikke bli regnet som tante og onkel.

Skrevet

Hva med inngåtte partnerskap? Nei, dette med å "gifte"seg for å være verdig en tittel, tilhører etter min mening en forgangen tid. Jeg blir helt klam av det. En god venn kan være mer onkel enn en inngiftet tulling for å si det sånn.

Skrevet

Slekt har ingenting med gode eller dårlige venner å gjøre.

Om du ønsker å løsne på benevningene er du fri til det, men offesielt vil han ikke regnes som onkel.

Filleonkel derimot kan benyttes på gode venner o.l.

Skrevet

Sønnen her i huset sier tante og onkel til min og sambo sine søsken, og til deres partnere.. Han sier også tante til ei som nå er x til min svoger. DEm var sammen da junior kom til, men ha nå gått i fra hverandre. Men for han er den dama tante, og han sier det.. Helt greit syns jeg.

Skrevet

Da vil det jo være en definisjon hva slekt er. Er en samboere ikke å regne som slekt, kun når man er gift? Jeg opprettholder mitt utsagn om at onkel/tante-begrepene er gammeldagse. For meg er det søsken som slektsmessig er tante/onkel - og så kan man ellers "løsne" benevnelsene som man selv ønsker. Like greit :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...