småsmurf Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Jeg er gravid i uke 7, og har visstnok for lite progesteron, det stiger ikke sånn som det burde.. HCG er fin. Har hørt at noen får tilført progesteron. Har noen av dere fått dette? Hvorfor isåfall?
Madam-mim Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Progesteron kan tilføres i form av f.eks Crinone eller Progestan som er to ulike progesterontilskudd. Crinone er en gel/krem som settes oppi skjeden, og Progestan er kapsler som skal dyttes oppi. Jeg har brukt begge deler i forbindelse med diverse ivf forsøk. (prøverør). Hør med legen om noe av dette kan være noe for deg.
småsmurf Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. juni 2008 Har også holdt på med diverse IVF forsøk, og da fått crinone/ progestan tidligere. Har blitt gravid på det "normale" viset denne gangen, og har hørt om at progesteron finnes i stikkpilleformat og sprøyteformat, så lurer på om det er noe av det jeg kunne trenge..? Lurer på andre sine erfaringer...
småsmurf Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. juni 2008 Har snakket med legen, men det ble sagt at det ikke var noe å gjøre med.. En veninne nevnte problemet får sin lege, og den legen syns at det var rart at jeg ikke fikk progesteron, og kunne ikke skjønne hvorfor det var testet så tidlig.. Men den legen vet jo muligens ikke hele problemstillinga...
tryllepike * lykkespirer* Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 Jeg ba rett og slett legen om å skrive ut resept på progesteron til meg. har brukt vaginal gel i over en uke. Det du skal vite og ikke bli redd av da er at det kommer klumper ut igjen, ser ut som gummikuler nesten. Jeg viste ikke dette og ble litt skremt...men googla her på bim og leste at alle får dette av vaginal gel! Jeg ville krevd å få det for å prøve om det funker! Har ingen neg påvirkning på fosteret og du blir kun litt mer hormonell!
mammaen til 2+1 Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Hei du.. Jeg var nettopp en tur i Oslo hos en Gyn.spesialist ved aleris. Jeg har tidligere mistet 2 ganger og var derfor ganske bekymret. Den første gangen fikk jeg oppfølging på sus og målte derfor hCG og Progeston hver uke. Dagen etter jeg fikk se hjertebank mista jeg. Da jeg ringte inn på sykehuset var svaret "ikke rart at du mister, progestonet ditt er på vei ned". andre gangen var jeg ikke hos lege. Ihvertfall så fikk jeg noen stikkpiller som heter cyclogest av hun spesialisten nå.. det er progesteron eller "babylim" som brukes av de som skal ha kunstig befruktning. Hun viste jo ikke om jeg trengte dette da jeg ikke har vært til utredning, men hun sa at det var for å være på den sikre siden, og det var ikke farlig for hverken meg eller babyen dersom jeg ikke manglet progesteron. Forøvrig sa hun at alt var i sjønneste orden og at det kom til å gå helt fint denne gangen. fikk se den lille reka blinke inni magen min. Anbefaler henne på det varmeste!
tryllepike * lykkespirer* Skrevet 17. juni 2008 #7 Skrevet 17. juni 2008 SERIØST!!!! sa hun at du mistet pga progesteron mangel...det samme skjedde med men ingen sa hva jeg manglet eller hvorfor jeg mistet. Jeg så hjertet blinke og fosteret som lå der, tre dager etter mistet jeg. Å shit jeg håper det er kun det som mangler for meg for nå går jeg på vaginal gel og er skikkelig kvalm og føler meg så gravid selv om legen på volvat var skikkelig negativ i forrige uke... Å shit nå fikk du håpet opp hos meg.....wså flott at reka de har det bra!!!!!! Er gel like bra som stikkpille???
mammaen til 2+1 Skrevet 17. juni 2008 #8 Skrevet 17. juni 2008 Aner ikke ikke hva som er best jeg... men føler meg vertfall ekstremt gravid... =) =) kvalm, sliten og oppblåst... hun sa at du får ikke utredning før du har miste 3 ganger, men det gidder vi ikke vente på. Når vi får progeseron detter jo hvertfall ikke spira ut.. jeg slapper helt av nå.. dør fosteret nå er det noe virkelig galt. Sist da hjerte slo sa de at nå kommer alt til å gå fint... det gjorde det ikke. Men denne gangen går det fint.. føler det på hele meg. Hun ville ha meg på oppfølging da.. en gang i uken.. har du fått tilbud om det? Jeg måtte takke nei da jeg bor i stavanger og aleris er i oslo... men har vert i kontakt med sus som skal ha meg på oppf tror jeg.
småsmurf Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 17. juni 2008 Så bra at det ser ut til å gå bra! Gleder meg veldig, til den dag jeg får se tydelige livstegn i magen min og;) jeg har også fått målt Progesteron/HCG 5 ganger iløpet av di siste 2 ukene, og progesteronene stiger ikke.. har jo fått beskjed om at jeg sannsynligvis kommer til å miste, men siden dette er første gangen jeg er gravid, etter å ha prøvd i 3 år, så er jeg ganske så ivrig på å gjøre alt jeg kan for å beholde det! Har hatt innvndig UL 2 ganger, og det hadde vokst mellom hver gang, så det var ihvertfall liv. Har progestan kapsler liggende etter et mislykket IVF forsøk i april, har lyst å sette dem inn, for å hjelpe det stakkars embryoet.. Tror jeg får kontakte legen imorgen og kreve å få progesteron, så kanskje det er liv neste gang jeg skal på UL og! Er jo tydeligvis verdt et forsøk.
mammaen til 2+1 Skrevet 17. juni 2008 #11 Skrevet 17. juni 2008 Ja absolutt... det er jo ikke skadelig for hverken deg eller forsteret.. så dersom det vokser forstår ikke jeg hvorfor du ikke allerede har fått det. Når legen allerede har påvist at du har for lite. eneste bakedeln jeg har tenkt på.. og sikkert grunnen til at de vil ha litt oppfølging er jo at dersom det alikevel blir spontanabort støter ikke kroppen det fra seg så lenge vi tilfører hormonet. Men hadde jeg vert deg hadde jeg begynt allerede i kveld dersom du har liggende (som ikke er gått ut på dato). Og så snakker du med legen i morgen tidlig. Det er jo et kjempestort håp hos deg da nurket ditt vokser! Vi må være litt kravstore... ikke bare vente å se hva som skjer.. som ofte legene gjør... Det er jo tross alt snakk om det kommende barnet vårt!
småsmurf Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 17. juni 2008 Jepp, Skal det! Er i Stavanger på oppfølging jeg og, hvorfor skal de forbaska legene være så forskjellige!!
småsmurf Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 17. juni 2008 Ja, men det er jo egentlig greit med tett oppfølging, da får en med seg om det er forandringer.. Fordi om kroppen ikke går på hormoner, så blir jo ikke alltid fosteret støtt ut med en gang det dør, det kan gå uker.. Det er det som bekymrer meg, kanskje det er dødt allerede, selv om det var liv på fredag.. Skal på kontroll om hele 10 dager... Menn enn så lenge, så har jeg ømme bryster, må tisse støtt og er litt ustabil på humøret, så da føler jeg ihvertfall at det er noe der ennå
mammaen til 2+1 Skrevet 17. juni 2008 #14 Skrevet 17. juni 2008 Nei det er sant det. ja skulle vel ønske at vi kunne sjekke de små hver dag.. =) Men det er på en måte greit at det er litt tid imellom.. for da er det desto mer utvikling mellom hver gang. Det går bra tror du ikke det? Hvor langt er du på vei? Jeg er 7+1 eller 7+4 alt etter som.. regner 7+1 selv.=) Slapper helt av denne gangen. Kan uansett ikkje gjøre mer nå enn å slappe av å holde ut med kvalmen og alle de andre småkoslelige symptomene.
tryllepike * lykkespirer* Skrevet 17. juni 2008 #15 Skrevet 17. juni 2008 uhh..likte ikke å høre at progesteronen kan forsinke en allerede SA......æsj.......
mammaen til 2+1 Skrevet 17. juni 2008 #16 Skrevet 17. juni 2008 ikke ta bekymringer på forskudd.. dersom spiren ikke er levedyktig så er det ikke levedyktig... Progesteron forsinker ikke SA, men dersom det er SA så kan det bli MA... hvis du sjønner.. Men det er jo derfor vi skal ha oppfølging. Men du.. smil å nyt tilværelsen... Du har et lite knøtt inni magen din som fortjener masse lykkehormoner fra mammen sin. =) Det kommer jo til å gå bra, det går jo som oftest bra.. og vi har fått et ekstra hjelpemiddel til at det skal gå bra.. så da går det jo fin skal du se. =)
småsmurf Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #17 Skrevet 17. juni 2008 Ja, skulle jo egentlig ønske at jeg ikke hadde trengt noe oppfølging, at alt var i skjønneste orden! Er spennende å se utviklingen ja, ikke at jeg har sett all verden; UL uke 5- en fostersekk på størrelse med en ert, nestegang; UL uke 6-en fostersekk på størrelse med en drue.. Hadde vært kjekt med noe litt mer spenende neste gang..=) Håper at alt er bra, så lenge jeg har mine koselige symtomer, så er jeg opptimist, så får jeg heller ta smellen viss den kommer. Er 6+4, etter min egen regning. Er ikke kvalm å sånt jeg (heldigvis), men det var ikke moren min i sin tid heller, så satser på at jeg slipper det=) Bra at du slapper av, er nok viktig det! Tatt i betrakning av at det har vært ganske mye om og men her, så er jeg ganske avslappet. Skal skaffe meg den progesteronen, for å bli helt avslappet=) Da er det ikke mer å gjøre enn å krysse fingrer og tær!
mammaen til 2+1 Skrevet 17. juni 2008 #18 Skrevet 17. juni 2008 Nei sant det.. hadde jeg ikke fått progesteron hadde jeg ikke vert så aslappet... selv om det ikke er noe vidundermiddel så vet jeg at kroppen min hvertfall ikke støter fra seg et forster som lever slik det gjorde sist. Denne gangen blir det der inne uansett.. =) Ble kvalm på dagen 7+0 jeg da Ganske ekkelt, men betryggende.. =) Masse masse lykke til.. Det går nok fint skal du se.
småsmurf Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #19 Skrevet 17. juni 2008 Er fastbestemt på å hoppe over kvalmen=) Hehe. Lykke til du også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå