Gå til innhold

å få lån..til bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ingenting om dette..noen tips hvor jeg kan lese om det uten å snakke med banken..har bare lyst å forstå litt mer..

Feks: hvor mye kan en få med ca 600 000 i inntekt(2 stk)

Kan man bruke kausjonist, hvor mye egenkapital bør man minimum ha?

Hjelp meg, belær meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heihei:) om du går inn på en bankside på nett, foreksempel norgesbank.no eller noe, så finner du massevis av informasjon, der har de også lånekalkulatorer slik at du kan regne ut hvor mye du kan få i lån og hvor mye du eventuelt må betale i mnd for lånet osv osv:) dette skal de ha på alle forskjellige bank sider på nettet:)

Skrevet

Man kan bruke kausjonist ja... De aller fleste banker opererer med minst 2.5 ganger inntekt.. Så dere vil nok sikkert da få minst 1.4 mill i lån +/-.. Litt avhengig av om dere har noe annet lån ved siden av bla.

Når der kommer til egenkapital.. Hvis du har boligsparing for ungdom kan du låne inntil 90% av lånesummen.. Hvis du ikke har så er det som regel 80% ... Så hvor mye dere trenger i egenkapital kommer an på hvor dyrt hus/leilighet dere skal kjøpe.. Har du bsu og skal kjøpe et hus for 1.4 mill så trenger dere f.eks. 140.000 i egenkapital.. Trenger gjerne mer en det også pga omkostningene ved og kjøpe hus.. Men poenget er at banken skal ha 10% mindre i lån av dere en hva dere git for huset..

Skrevet

Etter som jeg har skjønt får man ca 3.ganger så mye som inntekten er på! Mange som ikke har egenkapital, bruker en kausjonist. Man kan sikkert bruke begge deler. Da vil dere nok få mer. Mange har 100000 i egenkapital-det er vel max grensen du kan spare på BSU!! (Bolig Sparing for Ungdom) Men du kan jo selvsagt ha mer i egen kapital!

Skrevet

Kommer an på så mye. Hva dere har i andre lån, hvor mange biler dere har, hvor mange barn dere har osv...

Skrevet

Du kan lese litt på nettsidene til banken, dinesider.no og vg penger.. :)

Dere vil ikke ha noe problem med og få lån med 600000 i inntekt.. Ei heller trenger dere kausjonist da.. men det er noe dere finner ut med banken.. Vii har 400000 i inntekt, nesten 500000, Og vi fikk lån på 2mill, uten kausjonist og egenkapital.. (Og hadde akk blitt feridge med billån.. :) )

Skrevet

De fleste banker sier at du kan få ca 3 ganger årsinntekt i lån. Så dere skulle da kunne få 1,8 i lån. Hvor mye egenkapital dere trenger er litt opp til dere. Dere bør ha nok til at lånet kommer under 80% grensen hvertfall. Det vil si at dersom dere kjøper et hus til 2 mill, så er 80% av det 1,6. Da bør dere ha 400 000 i egenkapital og låne 1,6, hvis dere derimot må låne 1,8 og bare har 200 000 i egenkapital er dere over 80% grensen og dermed blir renten på lånet høyere. Kommer dere under 60% grensen blir renten enda gunstigere. Det er fullt mulig å bruke kausjonist. Jeg gjorde det på min første leilighet, kjøpte hele på lån men hadde kausjonist på såpass at jeg kom under 80% grensen. Forutsetter at man har noen som er villige til å stille opp som kausjonist da - dersom dere ikke klarer å betale renten og huset blir solgt og banken ikke får tilbake nok penger, så kan kausjonisten risikere å miste sitt hjem (men det skal jo litt til da).

Litt dårlig forklart, håper du ble noe klokere. :)

Skrevet

Man regner ca 2,5 ganger inntekten. Så med 600 000 kan dere få ca 1500000. Men det kommer ann på vor mye annen gjeld dere har, er det en liten bank, hva skal dere kjøpe osv osv osv. Er inntekten stabil? Dere må regne på hvor mye renteoppang dere tåler. Banker kan gi dere 100%finansiering men da får dere høyere rente.

Ja, dere kan bruke kausjonist. Dette er bejelpelig i tilfeller dere vet dere klarer lånet ,men banken er litt skeptisk. Feks at de regner dere har større utgifter enn det dere egentlig har feks.

Skrevet

Har dere lån fra før?

Har dere egenkapital?

Har dere sikre jobber?

Alt dette er ting som banken tar i betraktning når de skal gi dere lån.

Man pleier vel å si at man ikke bør ha mer enn 2.5 ganger inntekt i lån.

Skrevet

:-) Kjenner følelsen av ønske om belæring.

Normalt godtar bankene at man låner inntil tre ganger inntekt. Det gir dere et lån på 1,8 mill. Denne grensen er ikke absolutt. Banken regner på utgiftene deres, om dere har andre lån (bil, studier...) Har dere bli, vil dette alltid tale for at dere får mindre lån.

Det er ikke uvanlig å komme til banken med et konkret prospekt, si hva dere ønsker dere, og ha en dialog med banken om hvordan situasjonen vil bli. Bor dere i byen, er 1,8 fryktelig lite å kjøpe for, og banken vil være fleksibel i forhold til bosituasjon. Særlig hvis dere har høyere utdannelse og trygge jobber som nødvendigvis vil generere mer penger i fremtiden.

I gode tider lånte bankene lett ut fem-gangen. Det lider de for nå, stadig ser vi overskrifter av typen "pizza-bud fikk 3 mill i lån", med påfølgende historie om personlig økonomisk ruin fordi banken var slepphendt. Derfor har de strammet inn, og er nøyere i gjennomgangen av lånesøknaden deres.

Hvis foreldre el.l kausjonerer, kan dette bidra til høyere lån (av og til være avgjørende for om man får lån i det hele tatt, kommer litt an på arbeidssituasjon etc). Husk at kausjon gjerne er en litt ubehagelig binding mellom to personer, og at det faktisk skjer at folk går på en smell. Den som stiller med kausjon skal ha tenkt gjennom at de faktisk kan miste verdier dersom den de kausjonerer for mister grepet.

Egenkapital er ikke bestandig nødvendig, mange låner ut 100 % av boliens verdi. Men egenkapitalen avgjør hvor god rente du får. Hvis du låner inntil 60 % av boligens verdi, er renten bedre enn hvis du låner inntil 80 % osv. Hvis man pusser opp eller liknende etter at man har flyttet inn, kan man får en ny takst for å ha papirfestet at boligens verdi har økt, og således få bedre rente.

Håper du er litt klokere nå :-)

Skrevet

Takk for svar:-)

Har det noe å si hvor mange barn man har? ifh til utgifter da, ja.

Hvem står på lånet? Begge eller en og hva med når bare en har bsu?

Skrevet

Gjør absolutt ingenting om bare en har bsu. Dersom dere vil, løser dere den inn ved dette boligkjøpet. Eller dere kan spare den til senere, mener at den også kan brukes til oppussing av denne boligen, eller til kjøp av neste bolig (evt).

Begge bør stå på lånet dersom dere skal eie sammen. Det ordner banken. Banken vil vurdere totalene av deres utgifter, så dere må oppgi hvilke andre lån dere har, f.eks. studielån, og så tror jeg de har en standard oppsats på hvor mye penger som går når man har 1,2,3 barn osv.

Det enkleste er å ringe banken og høre - prøv flere forskjellige.

Lykke til!

Skrevet

Er en hovedlåner, og en medlåner. her hadde bare en bsu konto, det hadde ingenting og si.. :) så lenge en har det..

Skrevet

Så langt fint svar, nå er jeg mye klokere:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...