Julimams Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Her i kommunen finnes ikke jordmor for tiden. Legen jeg går til er ikke akkurat ekspert på området heller kan man si. Uansett hva jeg spør om eller er bekymret over så sier han; "det er helt nomalt", også slår han opp i en bok etterpå også sier han; "eller vent litt..." Mitt spørsmål da er; er det "nødvendig" å vite om hodet er festet eller da evt om hvilken vei babyen ligger. For jeg nekter å tro at legen klarer å finne ut av det! Kan i siste utvei ringe føden å be om å få en time så de får skjekket. Syns dere jeg skal bry meg med det? Og evt i hvilken uke burde jeg få ordna det?
jente Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Ja, det er nødvendig å få vite hvordan barnet ligger,, Det kan ligge i sete leie og da kan det i enkelte tilfeller gjøre at man trenger keisersnitt,, Har du ingen jordmor eller du kan ringe på dit sykehus, der kan du si du ønkser en ekstra time slik at en annen lege en din kan se på hvordan babyen din ligger,,,
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 Ja, jeg er enig med jente over her. Det er veldig greit å vite hvordan babyen ligger og om den har festet seg eller ikke. Som det nevnes over her kan et seteleie hos babyen ende med et keisersnitt. Da kan det være greit å være forberedt på det på forhånd. Dessuten kan sykehuspersonellet forsøke å snu babyen dersom det blir konstantert seteleie i god nok tid før fødselen. Hvis hodet ikke er festet eller ikke står spesielt godt ned i bekkenet, kan det få følger for hvordan du skal komme deg til sykehuset. Hvis babyens hode står godt ned i bekkenet, eventuelt er festet, kan man trygt fraktes til sykehuset i egen bil hvis vannet har gått. Hvis vannet går uten at hodet står ned i bekkenet, bør man legge seg ned for å forhindre at navlestrengen kommer i klem mellom hodet og bekkenet. Det er faktisk ganske viktig.. For dersom navlestrengen blir klemt, kan babyen få hjerneskade (i verste fall dø) pga oksygenmangel. Hvis jeg var deg ville jeg ringt til føden og forklart situasjonen - at du ikke har noen jordmor å gå til og at du er tvilende til om legen din klarer å finne ut av dette. Og jeg ville bedt om å få komme inn til en sjekk hos jordmor og/eller barnelege ved sykehuset.
2 fine små Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Vel....seteleie er ikke det verste, man kan fint foede i sete, men det er KJEKT aa vite om det er setebarn, da man vil forberede feodselen paa en helt annen maate. Det kreves ogsaa en lege tilstede ved setefoedsel, naar man foeder vaginalt. Dette har jeg gjort og skal kanskje gjoere igjen, det er ikke aa krisemaksimere..... =o) Heldigvis. Men - det som kan vaere litt annerledes er jo om babyen ligger i tverrleie, da SKAL man ta keisersnitt, dersom den ikke snur seg selv. Jeg har en blanding av seteleie og tverrleie naa, et slags skraaleie og da skal jeg f.eks. legge meg rett ned dersom vannet gaar og det vil rekvireres ambulanse. Og dette MAA man jo vite dersom barnet ligger i tverrleie/skraaleie. Det er ikke vanlig, det som er mest vanlig er hodeleie, noen har seteleie og noen faa har tverrleie. Og saa er det en ting til, barn foedes enklest og best med bakhodet foerst ut (tenk deg naar du tar paa en genser, du tar ikke ansiktet inn foerst, men trer den over bakhodet). Noen barn er saakalte "stjernekikkere" og de kommer med hodet paa en annen maate, tror det er pannen foerst, dette har jo ikke med leiet aa gjoere alltid, men kan ha med foedselsforloepet aa gjoere. Men noen barn ligger med ryggen ut mot mammas magefront og hodet ned, mens noen litt faerre ligger med ryggen mot mamma sin rygg. Jeg tror det er dette siste leiet som kan gi en liten oekt tendens for stjernekikker. Da vil det vaere noe med at hodet kan stange litt paa vei ned og maa hjelpes litt ut. Det er mange ting og heldigvis gaar det helst godt, greit og fint. Jeg tror likevel, dersom jeg var deg, ikke for aa vaere bekymret, men mer nyskjerrig - at jeg ville tatt en tur til en privat jordmor et eller annet sted, kjoept meg en time, eller ringt foeden og bedt om en vurdering, dersom du virkelig foeler at det ikke er noen saerlig "service" hos legen din. Han hoeres jo ikke ut som noen foedselslege kan man si... ;o) Ikke mange som gaar til foedselslege da, jeg har gjort dette begge svangerskapene og det er klart annnerledes og det fanger opp absolutt alt. Men gjoer noe ekstra som du blir komfortabel med du, eller tenk at det helst vil gaa godt og vaer fornoyed med han du har. Tror jeg hadde oensket EN vurdering av annen person i hvert fall... Lykke til!
trude lutt Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 Jeg hadde helt klart ringt sykehuset og fått en ekstra sjekk der. Forklar situasjonen, så er jeg sikker på et det ordner seg! Lykke til.
trude lutt Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Fra uke 35 er det vel vanlig å sjekke om hodet har festet seg, iallfall hvilken vei ungen ligger.
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #7 Skrevet 17. juni 2008 var på sv.skapskurs igår, og da sa jordmor at det var veldig viktig at de rundt uke 37/38 viste om babyen lå med rumpa eller hodet ned.. Sånn at de kan få skjekket om bekkenet er stort nok til en event. vaginal setefødsel.. Så jeg ville ringt å hørt
Herkules Skrevet 17. juni 2008 #8 Skrevet 17. juni 2008 Her er min erfaring: Babyen min lå med rumpa ned i uke 30 iflg jm Hun sa at det fint kunne endre seg til fødsel. På kontroll hos en vikarlege fra Danmark i uke 35 ca så fant ikke legen hode. Men han sa at alt var sikkert fint (mye han ikke fant eller viste eller klarte) Vel vel jeg tenkte ikke noe mer på det, men så når jeg var 36 fullgåtte så gikk vannet. jeg ringte føden og fikk sp om hode var festet. Svarte at hode viste jeg ikke om var her eller der. 5 timer senere ankommer jeg sykehuset etter samtale med JM 4 ganger på veien. Det første jeg fikk høre da var: Du skulle ha stoppet på nærmeste sykehus siden du ikke viste om hodet var festet. Det kunne være farlig for babyen om vannet gikk og hodet ikke var festet. Vel inne på sykehuset ble jeg lagt inn og i løpet av tiden jeg lå der så kom det en i nabosengen. hun hadde misfarvet fostervann og fødselen startet i den senga. Så viste det seg at stakkaren hadde babyen i seteleie og lå da altså inne på en vanlig seng helt uforbredt på at det var rumpa som skulle ut først! Så jeg vil vel påstå at jeg er litt mer obs denne gangen på hvilket leie babyen er i (når den tid kommer )
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 17. juni 2008 #9 Skrevet 17. juni 2008 Enig med alle her oppe, prøv å få time på sykehuset å sjekk leie... Jeg var hos JM i dag, har 14 dager til termin, og hodet var ikke festet, og ikke veldig dypt i bekkenet heller. Det var veldig godt for meg å vite, for da vet jeg at jeg må vurdere når vannet går om jeg skal ha sykebil eller ikke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå