Gå til innhold

jeg har en liten kattepus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann folkens.

Masse tanker som fyker rundt i hodet nå!

Har en katt på 2 år som elsker meg og gutten min over alt på jord.

Fikk vite i går at katt er fy fy når man er gravid da:S

vil ikke kvitte meg med katten min å kan ikke helt forstå at han kan være farlig for geleklumpen i magen!

Er dette sant?

ha med feks de som bor på gård å blir gravide... Er dyr virkelig farlig?

Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel heller det at man skal være litt forsiktig. Kanskje få noen andre til å skifte kattesanden osv. Tror ikke det er noen som kvitter seg med katten selv om de er gravide:)

Ta og Google Toxoplasmose så kommer det opp mer info om det.

Jeg har en kanin, som jeg er sååååå glad i, hadde aldri i livet gitt fra meg ham. Det er bare viktig å passe på å ha god håndhygiene osv. Ta litt forhåndsregler.

Skrevet

puh.. det der svaret der likte jeg :)

Hahaha da kan forloveden bytte kattesand i 9 md :P

Tusen takk Julie :)

Skrevet

Er ikke farlig å ha katt :o) Er gravid med mitt 3dje barn, og jeg har 3 katter. Du trenger IKKE å kvitte deg med pusen din :o)

Men du må IKKE tømme sandkassen for katteskit, det må noen andre gjøre. Du må og huske på å vaske hendene etter at du har kost med katten, er ikke særlig lurt å ta seg i ansiktet (munnen) hvis ikke du har gjort det. Det de er redd for er toxoplasmose. Noe som katter kan være bærer av. Jeg har hatt katt siden jeg var liten baby, og har ikke fått toxoplasmose enda. Håper at dette hjelper, men hør med jordmor /lege slik at du føler deg sikker. Lykke til

Skrevet

Heisann !

Jeg har 2 katter som jeg har hatt i 7 år nå, og tidligere i livet har jeg hatt katt i minst 13 år. Og har aldri blitt smittet av toxomoplose.

Jeg er gravid nå, men koser med kattene mine som jeg pleier, dvs klapper og nusser. Det sies at man skal være forsiktig med skifting av kattesand, men tjangsen for å få det da er også svært liten. Du må få avføring i munnen og sist men ikke minst har jeg lest at katter bare smitter med toxo en kort tid rett etter at de har fått det selv.

Det er mye større tjangse for å bli smittet av feks uvaskede grønnsaker og kjøtt, spesielt i utlandet !

Skrevet

hvor fikk du denne infoen fra? legen min sa til meg at jeg ikke skulle bekymre meg pga katten min, men han ville teste meg for toxoplasmose for sikkerhetsskyld. det er vel heller det at du ikke skal kose med katter du ikke kjenner eller som du ikke vet er friske :)

Skrevet

Jeg har fått den samme infoen som kinee_88. Jeg går til gynekolog som er spes. i fødselshjelp og kvinnesykdommer og han sa at i Norge er det ingen fare når det gjelder katter og graviditet. Det skulle jeg ikke bekymre meg for! Jeg spurte spesielt om dette før jeg skulle reise til Tyrkia (hvor det er mange katter jeg kom til å fristet til å klappe) og med vanlig god håndhygiene kunne jeg bare klappe dem - ingen fare=) Har hatt katt under hvert svangerskap og ikke tatt noen spesielle forholdsregler.

Skrevet

fikk infoen av en venninne som hadde fått den beskjeden av legen sin. godt det ikke stemmer i allefall! jeg fikk det uansett ikke helt til å rime!

takk for masse god svar.

Skrevet

Litt info fra dyrlegen: toxoplasmose finnes i Norge (er vanlig årsak til abort hos sau), men det er først og fremst unge katter som er "smittefarlige", så siden katten din er 2 år er den nok rimelig safe nå. Oppfordrer likevel til god håndhygiene, spesielt i forbindelse med graving i blomsterbed o.l., samt selvfølgelig ved håndtering av kattekasse. For sikkerhets skyld kan man bruke hansker ved slike anledninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...