Lillnita. Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Minstemann her i huset er 1 år og 9 måneder og en skikkelig røver. Straks jeg snur ryggen til, så finner han på sprell, åpner skuffer, plasker i vannet til katten, klatrer opp i kjøkkenvasken, osv. osv. Jeg får snart ikke gjort noen ting med han hjemme lenger. Kan jo ikke gå på toalettet og tisse en gang uten å ta han med, og selv der kaster han seg over skuffene så snart han kan, åpner dusjen, klatrer på krakken osv, så det blir bare stress å ha han med seg. Har grind til han, men den klatrer han bare ut av, så den fungerer heller dårlig. Har prøvd å tenke ut en god strategi på hvordan jeg skal forhindre at han løper av gårde hvis jeg feks skal ned og sette på vaskemaskinen, men kommer ikke på noe, så derfor håper jeg noen her har gode tips eller ideer å komme med.
suseduse Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 ja, det vil jeg gjerne vite og! håper virkelig noen har et suuuupert tips
Gjest irismor Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Eneste må jo være en løpestreng i hagen. men da blir du vel klistra på første siden av VG. Og anmeldt til barnevernet av en eller annen bekymret sjel her inne ;-)
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 Min gutt sitter gjerne i tripp trapp stolen sin. Ellers må jeg ta ham med over alt ja. Har funnet ut at et nøkkelknippe er lurt å ha på do. Da får jeg iallefall tisse i fred, mens han utforsker nøklene.
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Lukker dørene (evt låser) til rom de ikke får gå innpå når jeg ikke er der, tar vekk alt som kan være skummelt/ødeleggende at de plukker på i andre rom (evt barnesikrer skuffer/skap) og lar dem herje på når de er på den alderen. I ditt tilfelle ville jeg tatt bort vannet til katten og satt det høyt oppe slik at katten kan hoppe opp til det, men ikke ungen klatre etter. Jeg ville satt barnesikring på de skuffene du ikke vil at han skal åpne (vi har på den skuffen vi har mel, sukker ol i). Barn lærer til slutt å ikke plukke på alt og klatre på alt, noen tidlig og andre senere, men de lærer det. Og de lærer det selv om man gjør huset svært barnevennlig, her snakker jeg av erfaring.
Lillnita. Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 17. juni 2008 Tripp trapp stolen er han så stor at den åler han bare seg opp fra, og distraksjonsleker med på do, er desverre heller ikke interessant lengre desverre, men gaffatape er jo alltid en mulighet da haha.
Bare jeg er meg :o) Skrevet 17. juni 2008 #8 Skrevet 17. juni 2008 Jeg er fortsatt hjemme med minste.Han ble to år i april og er akkurat slik du beskriver. Eneste som funker her i huset slik at jeg faktisk får dusjet,vasket gulver og andre ting er høystol med sele.Han sitter fastspent på badet mens jeg dusjer faktisk.....Gjerne med litt rosiner eller en brøskalk. Klar for bhg til høsten,hehe
Bring_it_on!!:)) Skrevet 17. juni 2008 #9 Skrevet 17. juni 2008 Sånn var mini en stund også.. Nå vet jeg at han er litt mere tilregnelig i hva han gjør .. Men ved den alderen pleide jeg og låse rommene han ikke skulle inn i .. Så slapp jeg ihvertfall og passe på de..
Gjest irismor Skrevet 17. juni 2008 #10 Skrevet 17. juni 2008 Barnesikring er bare en utfordring. Barnesikringen virker kun på pappa`n her i huset. Han må ha hjelp til å få åpnet skuffer og dører, snuppa fikser det så elegant på egenhånd :-)
Lillnita. Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 17. juni 2008 Har desverre ingen rom jeg kan sikre såpass at han ikke kan finne på rampestreker der inne, han drar med seg det han får tak i og klatrer oppå benker og i vinduskarmer, så å flytte alt opp i høyden går ikke, for da måtte jeg bruke masse tid på å drasse frem og tilbake mellom rommene med stoler og leker han kan klatre på.
Bare jeg er meg :o) Skrevet 17. juni 2008 #12 Skrevet 17. juni 2008 Som jeg skrev over her....du må kjøpe en god sele som du kan stramme slik at han ikke får ramlet ut og skadet seg. Mener ikke at han skal sitte der hele dagen...men du er faktisk nødt til å få gjort noe da.... Min er så vandt med stolen og selen han at når jeg henter den om morningen sier han "mamma dusje" og er klar for å sette seg.Han vet jo at det ikke er lenge om gangen
Gammelamazon Skrevet 17. juni 2008 #14 Skrevet 17. juni 2008 Ha, ha, fetteren min ble faktisk festet i løpestreng i hagen i perioder da han var liten (30-40 år siden)...;-)
Lillnita. Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #15 Skrevet 17. juni 2008 Seler var ingen dum ide Pollilopp. Men tror jeg må finne en måte å få festet han i lekegrinda med selene, for den kan jeg dra bort til baddøren når jeg dusjer slik at jeg hører og ser han. Hadde jeg puttet han i stolen, så hadde det nok blitt et hylekor uten like de minuttene jeg dusjet hehe. Skal jammen kjøpe seler til han allerede i dag =)=)
Tommage♀♂ Skrevet 17. juni 2008 #16 Skrevet 17. juni 2008 Jeg har 2 av sorte hjemme jeg... Dusjer enten når de er i seng eller ute med trillepiker, ellers er de med i dusjen begge to. Begge får være med å vaske klær, putte i oppvaskmaskinen osv. Trykke på knapper er jo veldig stas da=) Eller har jeg satt bort alt jeg er redd for eller som kan være en potensiell fare, så jeg løper ikke etter dem hele tiden. Etterhvert lærer de seg faktisk hva som er farlig og ikke. Jeg har ikke hatt trappegrind her f.eks, og minsten på snart 15 mnd løper opp og ned trappene uten problemer. Passer på å ha gatedøren låst, og nå som de snar rekker opp til låsen må jeg kjøpe dørlenke... Hender ofte at jeg løper opp på vaskerommet eller ut med søpla mens de leker på rommet alene, og løper ned igjen om det kommer et brak eller høylydt gråting. Da har noen klatret opp på lekebordet og ramlet ned. et skal de få lov til, jeg vil at de skal få være barn! (jeg tar dem ned om jeg ser det da) I de nederste kjøkkenskapene er det plastskåler, kluter, osv, matskuffene er låst, og på badet er det kun bleier og håndklær de kan få tak i. La dem dra det ut, tar meg null tid å rydde i forhold til å løpe etter dem hele tiden. Så lærer de med tiden hva som er lov og ikke. Jeg har dem ike helt på selvstyr altså, selv om det kan høres slik ut, hehe;p Storesøster på 2,5 begynner å forstå, og finner ikke på så mye tull lenger, men ettåringen er høyt og lavt enda
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #17 Skrevet 17. juni 2008 Jeg har to røver-jenter på 2 1/2år og 14 mnd.....jeg har dem med på do, ned i vaskekjelleren osv...vært endel "festlige" situasjoner, feks at de har helt ut vaskebøtta, dratt utover alle rene klær på plena før jeg har rukket å henge dem opp....de har vært å forsynt seg i matskapet og rota mel, kakao ol. utover... Nå har jeg barnelås på en hel del skap, satt bort endel de kan skade seg på eller ødelegge. Vaske hus gjør jeg helst når de sover. I dag sto jeg opp kl 7, de sov enda og jeg rakk å vaske stua,kjøkkenet , gangen og badet, sette på en klesvask før de våkna kl 8.00.
SaDa Skrevet 17. juni 2008 #18 Skrevet 17. juni 2008 her er det trappegrind foran trappa og inn til kjøkkenet. Den inn ti kjøkkenet ble satt opp da vi ikke orket å sette barnesikring på alt av skaper og skuffer. Vi har snudd dørhåndtaket til badet og soverommet, så der kommer ikke minstemann inn uten hjelp. Har heller ikke ting vi er redd for fremme. Så her barna kan leke fritt i stua, gangen og soverommene uten at vi må fly etter de hele tiden for å se hva de holder på med.
Gjest irismor Skrevet 17. juni 2008 #19 Skrevet 17. juni 2008 Muttern gjorde det med søstern når vi var på hytta ;-) Er 30 år siden det også.
Candy girrrl Skrevet 17. juni 2008 #20 Skrevet 17. juni 2008 Innrede huset som en glettcelle? Du har min dypeste medfølelse. Har ei på 1,5 år som durer rundt som en støyende bulldoser.
Gjest irismor Skrevet 17. juni 2008 #21 Skrevet 17. juni 2008 Håpløs til tider ;-) Men utrolig god da. Så barnesikringene er fjernet igjen, kan da ikke bruke halve dagen på å hjelpe han ;-)
Guttemamman:-) Skrevet 17. juni 2008 #22 Skrevet 17. juni 2008 Min 2-åring er ganske rolig av seg så han kan godt sitte med lego'n sin mens jeg tar en kjapp dusj...Har barnesikret skuffer og skap og ingenting farlig eller som jeg er redd for er tilgjengelig heller. Men han er heldigvis ingen klatremus.....da hadde det nok vært verre he he
fox`y Skrevet 17. juni 2008 #23 Skrevet 17. juni 2008 hehe er slik hær hjemme oxo. har 2 turbo gutter som blir 1 år og 3 år i juli nå å d er full aktivitet fra morgen til kveld. minstemann er helt besatt av skuffer,skap,aviser,gardiner osv å størstemann springer å finner på d utroligste.. har gått hjemme helt siden jeg fikk størstemann jeg da. men fra høsten av blir d barnehage. jeg rydder litt innimellom,støvsuger 2 ganger pr dag,mopper gulva etter de har lagt seg på kvelden,samme me støvtørking. vasker klær gjør jeg hele dagen... når jeg skal dusje setter jeg ned høystolen til minstemann me litt leiker på+ seler da:) da sitter størstemann som regel å ser litt film... d kan jeg oxo gjøre når jeg holder på me helgevasken.
kua kalva,drektig igjen Skrevet 17. juni 2008 #24 Skrevet 17. juni 2008 blir bede når de er eldre:p hehe men den tiden er tøff!!!
ღ ♂ + ♀ ღ +2! Skrevet 17. juni 2008 #25 Skrevet 17. juni 2008 Jeg renska leiligheten for farlige ting og det jeg ikke ville han skulle ødelegge, så fikk han rett og slett herje litt rundt. Orker ikke gå og se på han hele tiden. På kjøkkenet satte jeg lås på søppeldøra og skuffen med skarpe ting. Sukker, mel, godteri, vaskemidler osv hadde jeg øverst i skapene. De han fikk opp var det kasseroller, lokk, hermetikk, sleiver osv i, så de fikk han ordne med På badet hadde jeg også ufarlige ting i de hyllene han kom til i. Vaskemidler øverst. Han her begynte å farte rundt før han var året, gikk da han var 10 mnd og har alltid vært apekatt. Nå er han to år og har roet seg en god del. Har fjerna låsen på søppeldøra og nå har han lært seg at der er det æsj inni og har blitt flink til å gå og kaste søppel selv Tror bare man må holde ut, og trøste seg med at det blir bedre Se på det som positivt at han har stor utforskertrang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå