Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Jeg skal gifte meg i år. Samme skal en venninne. Vi har kjent hverandre i mange år, hatt litt til og fra kontakt men det har tatt seg opp mye det siste året. Vi har snakket mye om bryllup og begge er invitert i hverandres bryllup. Nå viser det seg plutselig at min venninne har bestilt weekendtur sammen med en annen venninne den helgen vi skal gifte oss. Turen ble bestilt et par måneder før vi satte noen bryllupsdato, så det er jo greit nok, men litt dumt at hun ikke kom på at det krasjet før nå. Så skulle hun undersøke om mulighet for å booke om flyet. Og kommer nå og sier at for henne og hun som hun skal reise med, vil det totalt koste 1700 kroner og booke om til en annen helg. Jeg skjønner at hennes venninne ikke vil betale noe for ombooking men jeg er så skuffet at ikke min venninne vil legge ut da. Ja, jeg er helt enig, 1700 er mye penger. Men skal man begynne å snakke om penger her, så har jeg allerede brukt 1800 bare på utdrikkingslaget hennes (det var i en annen by, så reise og opplegg kom på litt). I bryllupet hennes tenkte vi å bo på hotellet der det skal være, slik at vi kan begge ta oss litt vin og være med på festen helt til det er slutt. Med overnatting og gave blir det sikkert 1500-2000 til. Når jeg da har lagt ut over 3000 for hennes bryllup så synes jeg liksom at hun kunne lagt ut de 1700 for å kunne komme. Ja, selvsagt er det frivillig om vi bor på hotellet eller ei, så vi kan jo droppe det og spare en tusenlapp, holde oss edru og kjøre hjem. Uff, jeg er bare så skuffet. Har ikke sagt et ord til henne, bare smiler og later som ingenting, men har utrolig lyst til å nevne det på et eller annet vis, hvor skuffet jeg er og hvis det handler om penger så har jeg allerede lagt ut like mye bare på utdrikkingslaget. Men man sier jo ikke sånt? Dessuten redd for at vennskapet blir ødelagt. Nei, fortell meg hvor teit jeg er og at jeg må glemme hele greia...
Brenda med 2 ute Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Du, jeg synes ikke du er teit. Jeg hadde nok reagert på samme måte som deg, men jeg hade sagt noe til henne. Forklar at det er viktig at hun kommer og at du vil dele den store dagen med henne. Reise kan man gjøre flere ganger, men bryllup kommer bare en gang i livet. Hva er 1700 kr om ti år, men minnet fra veninnen sitt bryllup varer. Huff stoooor trøsteklem! Om hun ikke kommer får du bare glede deg over alle andre som kommer for å feire dagen deres. Når det er bestemt hva som skjer så tar du det derfra. Men gled deg!
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 Takk for hyggelig svar.... godt å lese det. Jeg gleder meg jo til bryllup men begynner nesten å angre litt. Ikke på at vi skal gifte oss!! Men er liksom det ene etter det andre. Føler flere og flere sier nei, hun jeg spurte om å være forlover sa nei til det, og flere gjester sier nei til å komme. Jeg har veldig liten familie, bare 5 stk, og av de er 2 stk gammel tante og onkel som bor langt unna. Tante har nylig vært veldig syk så jeg vet ikke om de kommer. Da blir det 3 stk fra min side.. og så har jeg jo invitert en del venner men nå har jeg fått det for meg at alle kommer til å si nei. Og så skal jeg bare gå rundt og late som om alt er bra. Synes jo ikke at alt er så bra akkurat nå. Flere innspill mottas gjerne.
Brenda med 2 ute Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Det hørtes ikke så morro ut. Hvorfor sier de nei da? Vi skal reise til Paris og gifte oss for å slippe alt maset, hehe. Dere kan jo gjøre noe i den stilen om det blir fattig med folk? Spørs da hvor mye dere har betalt for alt nå da, deposium etc. Hvor mange er det som kommer totalt om resten takker ja? Men du skal jo ikke bekymre deg for bryllupet, det skal jo være romantisk og at det er pga at dere har funnet hverandre som dagen feires. Men det er ikke forsent og angre fremgangsmåte...det skal du huske.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 Vel, de som har sagt nei til nå bor i England og har barn og vi har ikke invitert med barn, så jeg skjønner jo at det blir vanskelig å finne barnevakt for en helg og reise så langt vekk. Vi har så langt ikke betalt noe, er vel ikke for sent å avlyse på hotellet tror jeg. Mulig vi måtte betalt noe. Vi var i Las Vegas for et par år siden og har vel begge angret litt på at vi ikke bare giftet oss når vi først var der. Men nå har vi jo sagt til alle at vi skal gifte oss og at de blir bedt, blir liksom dumt å gjøre noe helt annet plutselig også. I tillegg til at vi vil jo egentlig gjerne ha fest. Han vi spurte om å være toastmaster sa heldigvis ja uten å blunke, så noen stiller opp hvertfall. Det blir sikkert en del gjester, har ikke talt opp i det siste, men opprinnelig hadde vi rundt 60 på listen. Så kanskje det blir 40-50 hvertfall. Får prøve å tenke på det positive - da blir det billigere for oss. Men ville jo gjerne hatt alle der. HI
Brenda med 2 ute Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Ja, men da skal du bare ta det med ro. 40-50 er jo nok det=) Blir hyggelig det! Kos dere på den store dagen;) ,men jeg synes du skal snakke med veninnen din. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #7 Skrevet 17. juni 2008 Ja, herlighet, du har jo helt rett! 40-50 stykker er nok til å lage fest. Uff, har bare fått det for meg at flere kommer til å si nei og så ender vi opp med å bli 30, og det er jo fortsatt mange, men tror vi har leid litt for stor sal til å være bare 30 gjester, blir liksom litt 'tomt' da. MEN det er vel bare mitt hode som kødder med meg... Takk for tilbakemeldingene hvertfall. Må tenke meg godt om hvorvidt jeg skal si noe til henne eller ei. Vil jo ikke krølle det til heller. (og så er det jo helst det at jeg aldri pleier å si fra om hvordan jeg vil ha det, tenker alltid på andre først, så det er utrolig vanskelig for meg med sånne ting som dette). HI
Billeboms Skrevet 17. juni 2008 #8 Skrevet 17. juni 2008 Må bare gi deg litt støtte her ang å si noe til venninnen din. Det kan sikkert føles utrolig vanskelig, men tenk på at det er viktig at venninnen din virkelig forstår at det er viktig for deg å ha henne tilstede på den store dagen. Det er viktig at det blir sagt nå, og ikke i etterkant. Når det er sagt må jo det selvsagt være opp til henne, men da vil hun kanskje tenke seg om en gang til.??.. Etter min mening handler dette ikke om penger, men prioritering. Lykke til videre!
Junipien Skrevet 17. juni 2008 #9 Skrevet 17. juni 2008 Jeg skjønner godt at du føler at mange ikke kan komme og at ting ikke ordner seg sånn som du gjerne vil, men tror meg, det er sånn i perioder i bryllupsplanlegging. Det går i bølgedaler hele tiden, men et godt tips er å ikke ta det for mye inn over seg. Det blir bedre og tenk heller på alle de som har sagt ja. Når det gjelder venninnen din så er det synd at hun ikke kan komme, men du må tenke litt på henne også. Hun står mellom ditt bryllup og weekendtur og har sikkert vanskelig for å velge. Nå synes jeg at bryllup er bedre enn weekendtur, men du må holde deg for god til å blande penger inn i dette. Det er jo ikke det det i utgansgpunktet står om, det er jo hvordan hun prioriterer. Å telle kroner og øre gjør deg ikke noe godt. Planlegg heller en smashing fest og så får de som ikke kan komme bare angre :-D Lykke til :-D
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #10 Skrevet 17. juni 2008 Junipien: takk for innspill. Mener du at jeg ikke burde si noe til henne i det hele tatt? Er helt enig med deg at det ikke hjelper å telle kroner og øre, det er jeg heller ikke interessert i å gjøre. Gjør meg ingenting at hennes utdrikkingslag ble såpass dyrt, jeg fikk en kjempefin tur og super fest og hadde det gøy. Gjør heller ingenting at totalt sett bruker jeg en del på hennes bryllup, det er ikke pengene det står på for min del. Men virker som det var det det stod på for henne. Hun kan reise helgen etterpå på tur, hvis hun betaler 1700 kroner mer. Men det var visst for dyrt. Det er litt sårende rett og slett. Det betyr jo at hun prioriterer turen fremfor mitt bryllup og det er trist synes jeg. For hun står jo egentlig ikke mellom mitt bryllup og weekendtur. Hun står mellom mitt bryllup og å reise helgen etterpå, eller å reise den helgen jeg skal gifte meg. Billeboms: takk for svaret ditt. Tenker også som deg, at det er bedre at jeg sier noe nå. Redd for at jeg skal sitte i hennes bryllup og være skuffet og ikke minst sint på meg selv for ikke å ha sagt noe. Æsj, misliker hele situasjonen. Skjønner jo at folk selv skal få velge om de vil komme eller ei, men dette er likevel trist.
Junipien Skrevet 17. juni 2008 #11 Skrevet 17. juni 2008 Hei igjen. Jeg synes du godt kan si det til henne at du er skuffet. Det ville jeg gjort. Man skal ikke være redd for å vise følelser og være ærlig mot dem man er glad i. Det vinner man på i lengden. Men jeg mener at du må tenke deg om hvordan du sier det til henne. Ikke være i forsvarsposisjon fra begynnelsen av, men rolig forklare henne at du er veldig skuffet og hadde vel ikke trodd det om henne. Å si det på en slik måte gjør nok mer inntrykk en å være forbanna og såret. Og, i bunn og grunn,har hun jo valgt allerede og gjort sine prioriteringer. Lykke til og ikke la henne ødelegge dagen og planleggingen din. Det er det ikke verdt. Lykke, lykke til :-D :-D
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #12 Skrevet 17. juni 2008 Junipien, takk, det var et godt tips. Jeg hadde vel ikke akkurat tenkt å ringe og skjelle henne ut uansett, men må nok tenke meg litt om hvordan jeg skal legge det frem. Blir jo veldig lett til at man kommer i forsvarsposisjon.. og feig som jeg er når det gjelder sånne ting har jeg mest lyst til å sende en mail. Får vel tenke litt mer på det. Vi har vært litt sløve med planleggingen så langt, så vi har igrunnen ikke fått ut invitasjonene heller enda, så lurer på om jeg bare skal få sendt ut de, og da sender vi selvsagt til henne(og forloveden) også. Så kan jeg heller si at jeg blir skuffet når jeg da får det endelige svaret fra henne. Til alle som har svart, lykke til med deres planlegging og bryllup også! Det blir nok bra tilslutt, litt skjær i sjøen må man vel regne med underveis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå