Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Jeg skal gifte meg i år. Samme skal en venninne. Vi har kjent hverandre i mange år, hatt litt til og fra kontakt men det har tatt seg opp mye det siste året. Vi har snakket mye om bryllup og begge er invitert i hverandres bryllup. Nå viser det seg plutselig at min venninne har bestilt weekendtur sammen med en annen venninne den helgen vi skal gifte oss. Turen ble bestilt et par måneder før vi satte noen bryllupsdato, så det er jo greit nok, men litt dumt at hun ikke kom på at det krasjet før nå. Så skulle hun undersøke om mulighet for å booke om flyet. Og kommer nå og sier at for henne og hun som hun skal reise med, vil det totalt koste 1700 kroner og booke om til en annen helg. Jeg skjønner at hennes venninne ikke vil betale noe for ombooking men jeg er så skuffet at ikke min venninne vil legge ut da. Ja, jeg er helt enig, 1700 er mye penger. Men skal man begynne å snakke om penger her, så har jeg allerede brukt 1800 bare på utdrikkingslaget hennes (det var i en annen by, så reise og opplegg kom på litt). I bryllupet hennes tenkte vi å bo på hotellet der det skal være, slik at vi kan begge ta oss litt vin og være med på festen helt til det er slutt. Med overnatting og gave blir det sikkert 1500-2000 til. Når jeg da har lagt ut over 3000 for hennes bryllup så synes jeg liksom at hun kunne lagt ut de 1700 for å kunne komme. Ja, selvsagt er det frivillig om vi bor på hotellet eller ei, så vi kan jo droppe det og spare en tusenlapp, holde oss edru og kjøre hjem. Uff, jeg er bare så skuffet. Har ikke sagt et ord til henne, bare smiler og later som ingenting, men har utrolig lyst til å nevne det på et eller annet vis, hvor skuffet jeg er og hvis det handler om penger så har jeg allerede lagt ut like mye bare på utdrikkingslaget. Men man sier jo ikke sånt? Dessuten redd for at vennskapet blir ødelagt. Nei, fortell meg hvor teit jeg er og at jeg må glemme hele greia...
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Hei hei. Jeg syns du har grunn til å være skuffet. Alltid dumt når noen man er glad i og ønsker å ha i brylluet ikke kan komme. Syns likevel ikke du skal si noe til henne, for dette må hun bestemme selv. Hvis det blir en stor greie mellom dere blir det bare surt, så prøv å unngå det. Skuffelsen din vil gå over innen bryllupet uansett, så bare jobb deg gjennom skuffelsen og move on. Bryllupet ditt er ikke avhengig av å ha henne der, selv om det klart hadde vært fint om hun kom. Og kanskje hun får til å booke om billettene uansett. Hun vil sikkert nødig betale de ekstra kronene, men mulig at hun gjør det når hun får tenkt seg om likevel. Det ordner seg nok!
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 Kan godt forstå deg. Du kan liksom gjøre alt for henne, men hun kan ikke gjøre noe for deg. Tror nok du bare må ta hintet her; Hun vil heller mer reise enn å komme i bryllupet ditt! Trist og kjedelig ja, men nå vet du iallefall hvilken venninne hun er. Samtidig er 1700kr mye penger - så kanskje hun vil, men ikke har råd? Jeg tviler sterkt på den påstanden da.....for når man først har råd til å reise på ferie så har man også råd til å utsette den. Men kanskje den andre venninnen presser litt på også. Skal noe til å glede begge. En fin dag får du jo uansett. Ønsk venninnen din en god tur, og si at hun går glipp av en stor dag:)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Jeg kan forstå din venninne. Dette var en ferie som var bestilt, og 1700,- er faktisk mye penger. Selv om en har råd til ferie, så er det ikke sikkert en har råd til så mye ekstra. Du skal jo også tenke på at de 1700,- kommer i tillegg til det hun hadde måttet legge ut i forbindelse med bryllupet ditt. Og hva er forskjellen i det at hun ikke kom på "krasjen" i datoene med en gang, men at det kom opp litt senere? Resultatet er jo det samme. Bare at du først gledet deg til hun skulle komme, og fikk en nedtur da det viste seg at noe kom i veien. Var det ikke gøy å være i utdrikningslaget hennes? Ville du vært det foruten? Og dette hadde du jo vært med på selv om du ikke skulle gifte deg, og også å delta i hennes bryllup. Det var jo hennes utdrikningslag, var det ikke? Jeg synes faktisk du overreagerer en del. Klart det er sårt, men noe må man tåle:)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 PS! Du kan jo legge ut de 1700,- Så kommer hun sikkert i ditt bryllup:)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Hun er tydeligvis ikke din forlover selv om du var hennes? bare lurer.. Nei, jeg synes faktisk du må glemme dette. Det er ikke riktig å la henne få dårlig samvittighet over en tur som er bestilt for lenge siden, ei heller å kreve at hun skal betale for ombooking på 1700 kr. Det er mye penger og jeg skjønner veldig godt at reisevenninnen hennes ikke vil betale ombooking. Av og til klaffer ikke alt, og dette er en av de gangene. Ønsk din venninne god tur og ha et fantastisk bryllup
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #7 Skrevet 17. juni 2008 HI her Nei, det at hun ikke kom på at de datoene krasjet før nå spiller jo ingen rolle, resultatet er jo det samme. Og såklart hadde jeg vært med på utdrikkingslaget og bryllupet hennes uansett, er liksom ikke pengene det står på. Men når jeg vet at de skal ha et bryllup til opp mot 200 000 - og jeg vet at både hun og samboeren sitter godt i det ... så synes jeg ikke 1700 er så mye. Men, dere har rett, jeg må bare glemme hele greia. Kommer nok til å si at jeg er skuffet da, men uten anklager og uten å telle kroner og øre som jeg overhodet ikke er interessert i å gjøre. Penger er ikke et tema for meg egentlig men det ble jo det når hun dro frem at det var pga det at hun ikke kunne komme. Men skal klare å la være å si noe om akkurat den biten. Likevel, jeg må vel kunne si til henne at jeg er skuffet over valget hennes? Eller mener de fleste at det bør jeg holde kjeft om? Synes dette er veldig vanskelig, er IKKE flink til å si fra om hva jeg ønsker, jeg gjør alltid det som jeg tror at andre forventer av meg istedet for å gjøre det jeg ønsker selv. Dette er noe jeg prøver å jobbe med for tiden. Derfor tenkte jeg at dette var en fin øvelse i å få sagt fra til noen om min side av saken. Men kanskje det er slikt man ikke gjør?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #8 Skrevet 17. juni 2008 Neinei, jeg er ikke hennes forlover og hun er ikke min! (har ikke skrevet det noe sted tror jeg?) HI
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #9 Skrevet 17. juni 2008 Du kan godt si til henne at du er skuffet. Ikke over valget, men fordi hun ikke kan komme i bryllupet.... Det er jo akkurat det du er. Du vil ha henne i bryllupet? Hvor gode venninner er dere???
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #10 Skrevet 17. juni 2008 ånei, bare gikk ut i fra det siden utdrikningslaget kom på 1700 kr. Unnskyld, men måtte alle betale 1700 kr i utdrikningslaget hennes?? DET var jaggu mye penger!?? anyway, det var vel ikke akkurat tema...hehe.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #11 Skrevet 17. juni 2008 Utdrikkingslaget var i en annen by og for å komme dit måtte jeg ta fly, det kostet ca 1000, pluss reisen til og fra flyplassen. Selve laget kostet 700 per person som deltok. Tror det er en gjennomsnittlig pris? HI
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #12 Skrevet 17. juni 2008 okey..,leste vel ikke innlegget godt nok. Hva med ditt utdrikningslag? Kommer hun? Bidrar hun med noe?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #13 Skrevet 17. juni 2008 Trodde vi var ganske gode venninner. Dvs, vi har kjent hverandre i mange år, men fått mer kontakt det siste året. Hadde håpet vi skulle bli bedre venninner nå fremover, men nå vet jeg ikke. Hun er en sånn jente med drøssevis av venner overalt da, jeg kjenner også mange, men har ikke så mange nære venninner som jeg treffer ofte akkurat. Håpet hun kunne blitt det. HI
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #14 Skrevet 17. juni 2008 Jeg har ikke engang forlover enda, så vet ikke om det blir noe utdrikkingslag. Har spurt ei men hun sa nei. Skal spørre en annen imorgen, tror kanskje hun sier ja. Men hun bor i en annen by og har akkurat fått barn, så jeg føler liksom at jeg må si at jeg ikke forventer noe utdrikkingslag, blir jo stress for henne å arrangere det i en annen by og med baby som fullammes. Så - jeg vet ikke om hun som ikke kommer i bryllupet kommer i utdrikkingslag eller ei, eller om det overhodet blir. Mente jo ikke at hun skal 'betale tilbake like mye' som det jeg har betalt for henne, selv om jeg kanskje fremstilte det litt slik...
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #16 Skrevet 17. juni 2008 Det er en enkel løsning på problemene dine: Du spør om hun vil være forlover! Da får du en forlover, hun må komme i bryllupet og det kan være starten på et godt vennskap framover :-)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #17 Skrevet 17. juni 2008 Hehe, ja egentlig en god idé.. Men hun vet godt om forlover 'problemene' mine så litt redd hun vil føle seg som 'siste utvei' hvis jeg spør om det. Hadde bestemt meg for å si at jeg er skuffet. Men nå er jeg enda mer i tvil. Bare holde kjeft og late som ingenting? Det er vel egentlig det beste. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå