Gå til innhold

Skuffet etter ordinær ul.. og forvirret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ul 11.juni hos en tilsynelatende oppegående og sympatisk dame. Hun begynte straks på ultralyden, hvor vi fikk se en ryggrad og ett hode som beveget seg.. Hun sjekket hjertet, urinblære og magesekk. Vi så ikke noe godt bildet av hodet eller ansiktet..Hun konkluderte med at barnet så friskt ut, men at det var et lite barn..

Samboer spurte om hun kunne se kjønnet, hvorpå hun svarte: NEI, barnet ligger ikke til på en slik måte at jeg får sjekket, dessuten er det for tidlig å kunne se noe som helst.. Barnet snudde seg i alle mulige posisjoner underveis i undersøkelsen, men hun virket ikke interessert i å se på hverken kjønnsorganer eller føtter.

De neste 15 min brukte hun på å prøve å måle hodeomkrets samtidig som hun tok imot et par samtaler. Hodeomkretsen var 41 mm, noe som tilsvarer 17 uker. Jeg hadde regnet utifra siste menstruasjon og eggløsning at jeg var 19 uker, så jeg ble litt skuffet av dette.. Hun ble sur på meg da jeg prøvde å stille spørsmål til terminberegninger, og poengterte gang på gang at hun hadde målt fem ganger.

Den nye terminen var grei å svelge, men jeg hadde jo spørsmål om andre ting også. Men hun hadde hengt seg opp i terminberegningen.. Jeg følte meg avspist og snakket til som om jeg skulle være en trassig barnehage-unge. Hun snudde seg til og med til min samboer og viftet oppgitt med hendene og spurte om ikke han også hadde sett at hun målte FEM ganger?..

Vi fikk to ubrukelige bilder med oss hjem. Ett med hodeomkretsen og ett bilde hvor vi kun ser antydning til ryggrad og et bakhode hvis vi legger godviljen til.

Har regnet meg til unnfangelsesdato etter min nye termin, og finner ut at jeg må ha testet positivt på CB-test senest 8 dager etter unnfangelsen..

Så da sitter jeg igjen med noen spørsmål..

Er det flere der ute som har vært skuffet og på gråten etter en ordinær ul, eller er jeg bare overfølsom?

Er det for tidlig å se kjønnet i uke 17?

Skal man ikke se på føtter og måle lårbein også?

Samboer var forbannet etterpå og mener vi skal ordne oss en ny time..

Ble kjempeskuffet på hans vegne, for jeg håpet at ul`en skulle være en fin opplevelse og knytte ham mer til barnet.

Burde jeg ordne ny ul?

Uff, jeg føler at jeg burde være glad for at hun har "friskmeldt" barnet mitt, men jeg føler likevel en slags tvil på om hun gjorde en grundig nok undersøkelse.. Hun virket veldig ukonsentrert og stresset.

Noen her med lignende opplevelser? Hva gjorde dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var jo en kjip opplevelse på noe som burde ha vært suuuperkoselig!!

Helt klart: få en ny time til ul.

Jeg hadde vel kanskje heller bestilt en privat ul i stedet for da har de all verdens tid, du får masse bilder og du får spurt om alt du lurer (fordi det er jo tross alt det du betaler for!).

Privat ul kan man få ganske kjapt også, så det hadde jeg gjort!

På min ordinære ul telte vi fingre og tær, men vi kikket ikke noe mer på føttene enn det, men lårbenet pleier de jo å måle. Og i uke 17 kan man se kjønnet om bebisen ligger riktig til. Hun hadde tydeligvis stått opp med galt ben, denne dama :P

Skrevet

Jeg sier det samme, bestill ny time. Gjerne til privat ja.

Jeg er litt rystet her over hvordan hun oppførte seg, sånn skal det da overhodet ikke være! Dette skal jo som sagt over her, være en superkoselig opplevelse!.. Og ja man skal måle lårbeinet, se på nyrene, se at hjertet har 4 klaffer og måle hodeomkrets. Og ja man kan også se kjønnet på en bebien når den er 17 uker..

På min UL, så hadde hun faktisk prob med og ta målene, men det var jo pga høy aktivitet på smurfen;) hehe Men da skal de jo ta seg tid til og få gjort det skikkelig uansett..

Skrevet

Da jeg var på ul sist (4 år siden, ting kan ha endret seg) Sa jordmor at om avviket mellom menstermin og ul-termin var 14 dager eller mer, skulle man tilbake på ny ul litt senere for vekstestimering, for og være helt sikker på at det ble riktig.

Rart at hun ikke sa noe om dette, siden det er så lenge mlm din termin og ul-terminen. Ellers hørtes dama ut som hun burde gjøre noe annet enn og jobbe med mennesker i en svært viktig og sårbar fase i livet.

Skrevet

Hei.

Første ul jeg gikk til.. fikk vi heller ikke vite kjønnet.. pga fosteret var lite... jeg trodde jeg var i uke 18, men var visst nok i uke 16..

Gyn, prøvde i alle vinkler å prøve å se kjønnet, men til ingen nytte..

Allt annet var ok.

Vi fikk en ny time, for¨å få en mer nøyaktig termin.. og for å se kjønnet .)

Dere får bestille privat.... kansje dere treffer på en jm som er hyggeligere...

Skrevet

Ordinær ul ble ikke helt supert for meg heller. Bestillte privat 3d fikk masse bilder og mange fine tanker om det nye lille barnet...

Skrevet

Huff, at det går an! JM var nok sikkert flink i faget sitt, men HERREGUD så mange som mangler pedagog-evnene sine..... Det er så viktig for oss at JM er trygg og hyggelig når vi skal på en av de viktigste undersøkelsene i hele svangerskapet. Det er liksom en slik win/loose situasjon, og vi er i en utroolig sårbar situasjon.

Jeg har opplevd å få verdens verste beskjed (første svangerskap) og har siden opplevd bare postitivt. Allikevel har JM/Lege vært veldig flinke og forståelsesfulle.

Jeg synes du skal ringe tilbake og fortelle hva du opplevde og spørre om det virkelig var slik JM tok i mot gravide mødre på dette sykehuset. Videre ville jeg som de andre over her, bestilt med en time for privat UL, og der møter du HELT sikkert en veldig koselig JM.

Lykke til, og husk - slike opplevelser burde ikke skje i det hele tatt. Da har de virkelig satt feil person på jobben!!

Skrevet

Hey!

Trist å høre at du traff på ei som ikke gjore jobben sin ordentli :-/

Du har helt klart krav på en ny ultralyd, æ ville ringt gyn.pol me engang og fortalt at dokker ikke fikk vite d dokker ville vite. Måling av lårbeinet osv e jo standard!!

Æ va 17+3 på ul å da va d ikke nåt problem å verken se kjønn eller nåt anna! Dm røre ofte mye på sæ på ul da, men ho kunne nåkk sedd kjønne i d h*n snudde sæ rikti vei, visst ho bare ville!!

Håpe doc får ny ul :-)

Ikke alle som har privat ul tilgjengeli dessverre :-/

Skrevet

Forsøk å få ny ultralyd på sykehuset der du var, med henvisning til det store avviket mellom menstermin og ul-termin. Dersom du bestiller privat ultralyd vil terminen satt på det "offentlige" ultralyden likevel bli stående, og det er jo ikke ønskelig i ditt tilfelle.

Be evt. fastlegen hjelpe deg med ny henvisning.

Skrevet

Jeg skjønner godt at du er skuffet...UL er som oftes det første møtet med babyen i magen, og man håper jo at det skal bli en fin opplevelse, til tross for mange tanker før undersøkelsen.

Jeg var på UL da jeg trodde jeg var 18+5, jordmoren undersøkte babyen godt, forklarte hva vi så, og tok mål av babyen. Det viste seg at babyen var liten, så terminen ble satt tilbake 20 dager. Pga så stort avvik skal jeg tilbake på fredag for en ekstra UL, vekstkontroll. Bortsett fra det er det en frisk liten sak jeg bærer på. Ingen avvik funnet. Nå er jeg 23+4, og jenta har nok vokst seg både stor og sterk, og har blitt en aldri så liten kickbokser. Og jeg ligger helt på kurven etter symfysemål i tilsvarende uke, så for meg stemmer nok UL termin bedre enn menstermin.

Jeg har regnet ut at jeg må ha testet positiv 8-9 dager etter befruktning, og jeg vet at andre også har testet positivt så tidlig, så det er nok fullt mulig.

Jeg ville ha bestilt en privat UL for min egen del, selv om babyen er frisk og rask, så er det noe med å få en god opplevelse, både for deg og samboeren din.

Skrevet

Forresten, vi fikk se en liten jente da jeg var på UL, var da som sagt 15+5, så at man ikke kan se kjønn i uke 17 er vel ikke helt troverdig...

Skrevet

Det er sånn at det faktisk er lov å klage på dårlig behandling, særlig når det er noe så viktig som den første ultralyd undersøkelsen. Om din samboer ble sur, så kanskje han kunne tenke seg å ringe den telefonen til ansvarlig på klinikken med spørsmål ang. det dere lurer på og informasjon om hva JM faktisk sa til dere:)

Det er en grunnleggende del av jobben som JM og fødselslege å skulle berolige, informere og være hyggelig med de gravide og fødende. For mange er jo dette eneste møtet med helsevesenet.

Det er bare tull at man ikke kan se kjønn i uke 17, men det kan jo hende at hun ikke så kjønnet eller at hun ikke var så kompetent enda, og syns det var vanskelig å være helt sikker, og det er jo greit så lenge man opplyser om grunnen!

Hun jobber i et service yrke, om dere er misfornøyd med behandlingen er sikkert sykehuset interessert i å få høre om det!!

Skrevet

Høres ikke ut som noen ålreit opplevelse. At JM ikke bruker masse "ekstra" tid på å finne ut kjønnet hvis babyen ligger vanskelig til skal man kanskje ikke forvente på ordinær UL, undersøkelsen er jo for å se at alt er bra og beregne termin.

Men at hun ikke tok alle mål; hode, mage + lårbein, særlig når avviket fra menstermin er så stort, det høres ikke bra ut. Jeg ville ringt sykehuset og bedt om ny ul, det skal du faktisk få for å finne ut av dette med termin. Jeg ble flytta 4 dager fram, og JM forklarte da at hvis avviket var mer enn 14 dager skulle det sjekkes på nytt. Det er som ei til her skrev at om du tar privat UL nå, og får annen termin, så blir den fra ordinær stående, og det er den som gjelder i forhold til permisjonssøknad fra jobb++

Lykke til!

Skrevet

Dumt at det ble en negativ opplevelse for dere. Jordmora hadde sikkert en skikkelig dårlig dag på jobben eller en stressende dag men det burde jo ikke dere lide for. Sikkert derfor hun streika da dere spurte om kjønnet og, de fleste jordmødre syns nok at det kommer bakerst i rekka på undersøkelsen for det er ikke helsemessig viktig.

Når det gjelder alle de forskjellige målene som tas så er den som tar ul forpliktet til å følge en "mal" og ta de og de målene. Så det kan hun ha gjort selv om ikke dere har fått det med dere, da jeg var på ul gikk det unna i et sinnsykt tempo og jeg greide ikke følge med på alt selv om jeg selv og samboern er medisinutdanna og ikke uvant med bruk av ul.

Jeg syns dere enten burde ringe og klage, om ikke annet så for å få sagt fra at sånn vil dere ikke behandles. Dere får kanskje ikke ny time på sykehuset men bestill tid hos en privat jordmor/klinikk så får dere det dere betaler for.

Skrevet

Apropo kjønn, var på ul i uke 18, da lå fosteret slik at vi verken fikk sett kjønn el sjekket hjertet. Selv om det rørte masse på seg... så man kan faktisk få den beskjeden om at man ikke får sett kjønn i uke 17/18. Men nå fikk vi ny ul pga fosterets leie som gjorde at jm ikke fikk undersøkt tilstrekkelig. Kan nok være lurt m en ny ul, for deres egen del, så opplevelsen av en ul blir et godt minne for dere ;)

Skrevet

Dette der skal faktisk ikke forekomme, så du burde jo legge inn en klage på den dama.

De som jobber med gravide vet at de er ekstremt følsomme i tillegg.

Jeg hadde tatt en privat UL hos noen andre ja, for det virket som hun egentlig ikke gjorde jobben din. Det SKAL være en fin opplevelse for deg og din samboer på denne UL.

Får man spøre om hvor eller hvilket sykehus dette skjedde???

Skrevet

Heihei! Hadde en ok opplevelse på UL, men vi kunne ikke få vite kjønnet. Baby var ikke helt sammarbeidsvillig, hehe;) Og det er egentlig helt ok, noen uker senere så var jeg faktisk glad for at vi ikke fikk vite det. Er 24+4 og det nærmer seg sakte men sikkert fødsel, og synes det er kjempespennende det som foregår i magen min. Tror du vil se etterhvert at det er ikke sååå nøye med kjønnet, selv om man blir skuffa noen dager i etterkant. Det viktigste er at babyen vokser og har det bra, og ikke aller minst frisk!

Ble satt tilbake 3 uker på terminen min, fra 16.sept. til 5.okt. Men du vil selv se når babyen kommer. ;) Kan ære babyene våre bare er litt mindre feks.. Uansett vil du ikke tenke slik at nå kunne jeg vært så og så langt på vei i stedenfor 2 uker fram, det gir seg med tiden. ;)

Det jeg blir irritert på er at det virker som om venner inisterer på at de bare MÅÅÅ vite kjønnet, akkurat som det er helt unormalt å ikke vite hvem som ligger i magen. Trøst deg med at de tar faktisk feil av kjønn..

Skrevet

Tusen takk for mange flotte svar og medfølelse:)

Jeg har hatt en god samtale med fastlegen min, som kunne bekrefte at denne dama kunne oppleves som tverr og brysk. Han mente at det ikke ville være nødvendig med en ny ul, så lenge barnet var aktiv og ikke hadde noen alvorlige misdannelser som var synlig.

Jeg føler meg trygg på at hun likevel har fulgt `malen` for ul-undersøkelse selv om hun virket forferdelig stresset.

Sambo mener fremdeles at vi skal ordne ny ul, og jeg tenker vi kan ordne en privat ul senere hvis ikke ønsket hans faller bort underveis:)

Vi har ikke privat ul her i byen, så da må vi til nærmeste by..

Å vite kjønn var ikke vårt høyeste ønske, men sambo ble irritert fordi hun virket veldig uvillig og lite imøtekommende generelt og ikke ga noen god forklaring på hvorfor hun ikke ville lete og hva hun så etter underveis i undersøkelsen. Som nevnt ovenfor, dårlige pedagogiske evner.. Hun gjorde meg mer engstelig enn betrygget på at alt var iorden.

Jeg føler meg ikke engstelig nå så lenge h*n sparker og koser seg inne i magen.. Angående stort avvik mellom mens-og ultermin, så kommer h*n ut når h*n vil uansett.. Legen min ville nok ordnet med ny henvisning om det var en mangelfull undersøkelse. Han fikk jo se papirene, og mente at alt var i skjønneste orden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...