Gå til innhold

Hva koster egentlig en ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har aldri vært på ferie sammen bortsett fra en uke i Egypt for 8 år siden før vi fikk barn og så 2 uker på GC for 2 år siden, men da var det ikke vi som betalte. Ellers har vi bare reist til familie, en dagstur til Bergen (nærmeste by) ol og brukt pengene på mer fornuftige ting.

Nå blir det noe annet siden jeg endelig er ferdig utdannet og har fått jobb, så nå vil vi ha råd. Håper jeg, hehe... For vi kom frem til at vi aner faktisk ikke hva vi bør beregne til ferieutgifter! Hva ville det f.eks koste, sånn ca og reise 1-2 uker til Kristiansand fra Bergen og leie en hytte eller noe sånt der samt gå i dyreparken? Eller en tur til Danmark. Eller Kreta? Da tenker jeg ikke bare på selve reisen, men mat, fornøyelsesturer ol. Omtrent hvor mye penger bruker dere når dere skal på ferie? Skjønner jo at dette varierer masse, men greit å få en oversikt likevel. Vi har 3 barn som fra neste sommer av vil være 2, 4 og 6 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi trivest nok best hjemme, men for 2 år siden var vi i Kr.sand og 2 dager i dyreparken. Vi overnatta fra fred-søndag på Noas Ark, var 2 voksne og 4 barn, som da var 12 og 8 år, 2,5 og 1,5 år. På denne helgen brukte vi 10000,- og kosa oss og hadde det helt greit.

Vi var for noen år siden i syden, 2 voksne og 2 barn da 8 og 5 år, en uke, med reise og alt brukte vi 35000,-

Det er jo veldig individuellt på hva en handler av mat og alskens suvernier, og derfor har man et ulikt pengeforbruk. Det vi gjør i forkant av ferien er å se hva "ting" koster, og finne ut hva vi MÅ bruke på den enkelte ferien, og hva vi kan bruke. Så setter vi en sum som "tak", finito. Sånn er det bare ;o)

Skrevet

Takk for svar :-)

Ja det er sikkert lurt å ha litt oversikt. Vi er ikke av de som shopper noe særlig, men å spise ute og sånt er jo kos da.

Skrevet

Vi reiser til Kreta i august. Har fire unger 11, 7, 3 og 5 mnd.

Regner med å bruke totalt 40.000.- + på turen, totalt. Mye penger, men absolutt verdt det:0)

Skrevet

Me var i dyreparken i fjor,

leigde hytte i mandal 3 netter, og sov i telt to netter. var i parken 1 dag. Kjørte kystvegen nedover, litt dyrere enn å kjøre over fjellet i frå bergen.

Men det gjekk minst 10000, og då shoppa me ikkje mykje stesj i parken heller, for det blir fort dyrt vist du skal kle opp ungane i fullt sabeltann utstyr :)

Skrevet

Hadde nå egentlig ikke noenplaner om det, men mulig de vil insitere, hehe... 10 000 kr er jo ikke så ille da, jeg regner med vi skal kunne klare å spare 20 000 - 30 000, men vi vil gjerne være en stund når vi først skal såpass langt, kanskje stoppe og overnatte på veien ned og opp også.

Men uff, 40 000kr for en tur til syden *gulp* det er dyrt ja! Jaja, får begynne å legge av da om vi vil det, hehe...

Skrevet

Vi var en uke på Mallorca i begynnelsen av mai, 2 voksne og 2 barn, minste betaler vi ikke for. Selve turen kosta ca 11 000,- og med lommepenger brukte vi runt 20 000,- totalt så behøver ikke bli så ille hvis man drar utenom sesong..

Skrevet

Utenom sesong kan bli vanskelig da jeg er lærer og eldstemann begynner på skolen selv i høst, men det går jo kanskje an å strekke ut en vinterferie eller noe sånt en stund :-)

Skrevet

Ja da blir det fort dyrt.. Prisene pleier ofte og gå ned litt i begynnelsen av august, men med 3 barn blir detfort penger uansett.

Har også leid endel hus på sørlandet osv med venner, men hytter koster mye ved sjøen så blir fort dyrt det og..

Skrevet

Det er så forskjellig.. Jeg og mannen prøver og reise utenom sesong og sparer da masse penger.. Nå i september reiser vi antagligvis på et spahotell i Side.. Da betaler vi ca 18.000 for meg . mannen og mini i 2 uker.. Da er frokost inkludert.. Til den reisen så vil jeg ha ca 40.000 tilgjengelig.. Pga tilfelle vi skal handle litt.. , mat og drikke ute hver dag og evenutelle uplanlagte hendelser som koster penger..

Skrevet

Det er sånn vi gjør det....sparer litt hver måned - året gjennom.

Skrevet

Ok, så da ser det ut for at dersom vi legger av ca 30 000 kr er vi godt dekket for en ferie innenlands evt til naboland, men vi bør beregne ca 40 000 om vi skal sydover. Da vet jeg i hvertfall omtrent hvor mye vi bør prøve å spare :-) Tusen takk for at dere deler deres erfaringer, dette var til veldig god hjelp!

Skrevet

Vi har nettopp kommet hjem fra Kreta. 2 voksne og to barn.

Begge over 2 men under 12.

Turen for 2 uker inkl. frokost kostet 24 000,- (sunwing resort)

Og så regnet vi ca. 1000,- pr. dag i lommepenger. Og det brukte vi.

Men da varierer det fra dag til dag. Og inne i de 1000,- pr. dag kan vi inkludere bil. (leide bil i 4 dager.)

Så da blir det fort 40 000,- med tax-free varer:o))

Skrevet

Dere bør sette opp et budsjett, så er det lett å lage et overslag over hvor mye penger dere trenger.

Vi har vært i kristiansand flere ganger. da har vi leid leilighet gjennom roligheden camping og har betalt ca 1400 kr natta for alle sammen. Vi er ikke så glade i å bo på hotell - det blir fort kjedelig for barna. Det er mye mer spennende å f.eks på på caming hvor det er pleny av lekemuligheter og mange andre barn. Dessuten kan man lage mat selv!!

Skal dere i parken, bør dere beregne 2 dager der. 1 dag er i minste laget hvis man skal rekke over ting uten å løpe beina av seg og stresse rundt:)

Vi har alltid tatt med matpakke i parken til lunch. det blir utrolig dyrt å kjøpe mat og drikke der inne hvis man er der hele dagen. Lunch har vi altså tatt med og så har vi spist is og ett annet lett måltid på et av serveringsstedene der inne.

Den største utgiften når man reiser på ferie er garantert reisen og bostedet. Hvor mye penger dere bruker på dette, kommer helt ann på hvordan dere vil bo. Man kan bo på hotell til 2000 kr natta, eller man kan bo i telt til 150 kr natta. Deretter kommer mat; ønsker dere å spise ute hver dag, eller vil dere lage mat selv?

Sett opp hva slags aktiviteter dere ønsker å delta på, og beregn prisen på dette. Inngangspenger i fornøyelsesparker er dyrt, men til gjengjeld er da gjerne alle aktivitetene der inne gratis.

Lykke til med planleggingen!

Skrevet

Nå skal vi bare på ferie fra ons-man i år pga jeg begynner og jobbe igjen.... + en tur på minicruise til Danmark nå på tirsdagen også en tur til Hunderfossen på slutten av sommeren, men da skal vi låne hytta til svigers.

Men vi skal til beverøya,Bø i Telemark fra ons-man.

Har betalt 3000 kr for hytta, også er det penger til mat, inngang på sommerland for 4 stk, bilett til tur med telemarkskanalen, lommepenger til shopping etc.

Regner nok med at det fort vil gå rundt 5000,- med innganger, biletter, mat, spise ute,shopping osv...

Blir jo så dyrt som man gjør det til egentlig, jo mer man skal være med på jo mer koster det! men jeg synes det virker som om de fleste ferier i dag ligger på mellom 5-10 000 kr. I Norge hvertfall,hvis man skal leie hytte osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...