Anonym bruker Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Hvor mye koster det og leie en brudekjole? (sånn ca) Går det ann og gjøre et enkelt og billig bryllup uten at det virker "sjuskete"? Om så, hvordan? Vi har en helt vanvittig stor familie og skal prøve og gjøre det billigst mulig. Kun de aller nærmeste som kommer til middag, og resten kan komme på kaffe, kake og festen etterpå. Virker det sært? Hva slags mat kan en servere, som ikke koster allverden? Er det et "must" med alkohol? På forhånd, tusen hjertelig takk for svar )
JuniAnkerHansen Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Hei hei Vi skal også prøve å holde prisen på bryllupet vårt nede. Det betyr ikke at man ikke kan få et fint bryllup, det gjelder bare å være kreativ og villig til å gjøre en del selv. Brudekjole koster vel 4000-5000 å leie, jeg satser heller på å kjøpe min enten fra JKDress, Ebay eller på FINN. Der kan man få kjøpt kjole under leieprisen, og evt selge den etterpå om det lar seg gjøre. Invitasjoner, bordkort, borddekorasjoner skal jeg lage selv. Hår og sminke skal jeg få en venninne til å gjøre på den store dagen. Brudebilder tar en venn av familien som er hobbyfotograf og har speilreflekskamera, vin kjøper vi i flere omganger fra Sverige, osv. Mange ting man kan gjøre selv for å få ned helhetsprisen. Syntes det er helt ok å be nærmeste familie til middag og så ha alle andre til kaffe og kaker. Vin syntes jeg hører med, men ikke nødvendigvis brennevin og slikt til kaffen. Lykke til da
proud mama Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 hei! skal prøve å svare litt mer vennlig;) der jeg var kostet det ca 7000 kr å leie.. Min kjole kostet 6000 å kjøpe, så jeg endte opp med å kjøpe. men det finnes mange billige, fine kjoler som kun er brukt en gang på Finn.no. joda, det går ann å lage til et enkelt og billig bryllup. man kan for eksempel bruke catering og samfunnshus, enn for eksempel å ha alt på hotell. Man kan å ordne spleiselag med nærmeste familie. (lage tapas, koldtbord osv..) det vil ikke virke sært hvis dere velger å ta nærmeste familie til middag å resten til kaffe. derimot så er det alltids noen slektninger som blir "fornærmet" men det er en helt annen sak;) det er heller ikke et must med alkohol, men personlig vil jeg synes det blir rart å være i et bryllup uten vin til maten, og cognac/baileys til kaffen etterpå. det virker på meg som at de som kutter all alkohol i bryllupet er ikke "store" drikkere selv, eller kanskje har problemer i familien med folk som ikke takler alkohol så bra (mener ikke å fornærme noen, bare forteller hva jeg har fått med meg/har hørt om) hvis du tenker på utgiftene i forhold til alkohol kan du jo ha fri drikke til middag og så betalt barløsning til festen. Mvh
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Jeg så på en kjole som kostet 4700 å leie.. Men jeg endte opp med å kjøpe ne kjole på salg til 3600 kr! Dere kan fint be nærmeste på middag, og så resten til kaffe og kaker! Selvom jeg ikke synes noe om det, så er det mange som gjør det sånn! Du kan få familie/venner til å lage forskjellige matretter,så kan dere ha koldtbor.. Få familie/venner til å bake kaker.. Ha festen i hagen, leie inn ett stort telt... Evt ett billig lokale.. Er ikke noe "must" med alkohol.. Vi har valgt å stå for drikke til maten, og så må de kjøpe seg drinker selv senere (nå skal vi ha på hotell da).. Ellers kan du få noen du kjenner til å lage bukett, noen du kjenner til å ordne håret, få noen dere kjenner til å ta bilder.. Lykke til =)
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Tusen takk for svar =) Vi får leie lokale gratis gjennom familie og vi har fotograf i familien som har tilbudt seg og gjøre det gratis )) Har og ei venninne som er stylist som skal fikse hår og make up gratis, så vi har vært veldig heldige der Det er i hovedsak klær til samboeren, meg, de to jentene våres og til gutten vår, mat, blomster og alt dill dallet som vi må må fikse.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 Da har dere jo spart masse penger =) Få som sagt familie/venner til å lage noen retter,s å har dere ett koldtbord =)
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2008 #8 Skrevet 16. juni 2008 Hei! Går du inn på ebay.com kan du få en ny brudekjole sydd etter dine mål til under 1000 kr hvis du vil. Brudepikekjoler kan du også få sydd etter egne mål der til alt mellom 200-500 kr og da ink frakt. Kjøper du under 1000 kr slepper du å betale toll på det også Har bestilt derifra og kan virkelig anbefale det. Kjempe fornøyd. Fra jeg kjøpte kjolene til de var ferdige og kom i posten tok det ca 3 uker:) Er vanskelig å få solgt brukte brudekjoler nå så er glad jeg ikke har betalt så mye for det. Vi skal også prøve å gjøre det meste billig. Vi velger koldtbord og får nær familie til å lage noe + noe selv. Skal ha ca 40 gjester til middag og med mat og drikke blir det ca 3000. Det som drar ivei mest til oss er lokalet og alkoholen. Skal ha vin,øl og brus til mat og cognac og baylis til kaffen også etter det blir det øl, hjemmelaget vin og drinker å velge mellom. Musikk har jeg ikke undersøkt ennda men håper å få til bryllupet til under 20000 men at det blir en fin og minnerik kveld.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 er det ikke under 200kr man slipper å betale toll på varer..? ikke meningen å ødelegge innlegge dit,men bare lurer..skal nemmlig bestille en del over nett,og trodde det var toll over 200kr...
~Milly~ Skrevet 17. juni 2008 #10 Skrevet 17. juni 2008 Når det gjelder antrekk, har vi kjøpt brudekjole og brudepikekjole på www.jkdress.com. Sendte bilde av det vi ville ha, og mål =) Kostet totalt 1700kr inkl frakt og gebyr for pengeoverføring. Jkdress merket pakken med "gift- value 20 $", og vi slapp derfor å betale toll.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #11 Skrevet 17. juni 2008 Har hørt 1000 kr jeg men er det 200 må det være før frakt prisen da. Er frakt prisen som blir dyrest på det jeg har bestilt å kommer under 200 kr før frakta.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #12 Skrevet 17. juni 2008 Det er fullt mulig å gifte seg uten å "vente til man har råd" som noe valgte å formulere seg. Gift deg etter den lommeboka du har, og ikke etter den du drømmer om å ha. Ikke alle av oss er forundt å ha "god råd". Dessuten synes jeg det er bismak å måtte bruke enormt mye penger på en dag. Jeg har ikke samvittighet til det, selv om jeg skulle klare å spare meg opp 100 000 kr på et par år. Når det er sagt, så er vi nødt å legge oss på en økonomisk linje når vi planlegger bryllup om litt over ett år. Dere har jo flere fordeler når dere får et par-tre tjenester gratis. Vi har rett og slett eget speilreflekskamera, eller så bruker vi en venn av familien som er hobbyfotograf vi også. Vi skal ha middagen på restaurant, men spanderer "bare" alkohol til maten. Vi er ikke så opptatt av at det skal være en ordentlig "rotbløyte" den dagen. Tror de fleste som kommer har råd til å kjøpe et par-tre drinker etter maten, og dessuten er det nok en del som kjører. Vi er heldige å får 20 000 kr av foreldrene min som vi kommer til å bruke å dekke maten og drikken. Vi kommer til å være veldig selektive når det gjelder gjestelisten, og har endt opp på ca 40 gjester. Det går ann f.eks. å kjøpe inn råvarene selv, og kanskje få en bekjent som er flink til å lage mat til å hjelpe dere å lage en middag. Forrett og dessert kan man jo fint lage selv. Så hvis noen hjelper til med hovedretten, kan man fint lage en treretters selv. Sats på helt kjøttstykke, og enkelt tilbehør. Dessert kan være noe så enkelt som vaniljeis med varme bjørnebær pyntet med sitronmelisseblad. Alternativet er at dere serverer den fineste middagen til den nærmeste familien og satser på en lapskaus/suppe til nattmat, slik at kaffegjesten får en matbit også. Ikke lei kjole. Ikke lønnsomt. Som andre har nevnt; jkdress.com, bridalonlinestore.com, drommekjoler.com....her kan du få billige kjoler. Evt. finn.no eller salg i brudesalong. Ikke kjøp designblomsterbukett hvis du ikke gjerne vil. Jeg skal kjøpe bøtter med blomster hos torghandleren, og lager borddekorasjoner selv og får ei bekjent til å binde bukett (evt gjør det selv). Det holder å pynte privatbilen, man trenger ikke sove på hotell bryllupsnatta, undertøy kan man like gjerne finne på H&M, Cubus eller Lindex, man trenger ikke live-band osv. Man blir så bombardert med "Må-ha-tips" i de store kulørte ukebladene, at man ender opp med å tro at man har et B-bryllup bare fordi man ikke kjøper det beste på denne unike dagen. Det som gjør en slik dag minneverdig er ikke prislappen, men at man faktisk gifter seg med sin utkårede, hvem man velger å be, hvilken innstilling man har og at man føler at man kan slappe av. Min forlover skal i et skikkelig stivt bryllup som koster 150-200 000 kr som forlover om et par uker, og hun gruer seg fordi det nettopp er så stivt. Hun sier hun tror hun kommer til å slappe av mer i vårt bryllup. Jeg tror man kommer til å være så opptatt av at alt skal være så perfekt dersom man planlegger alle bidige detaljer, at man nesten glemmer hva dagen handler om.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #13 Skrevet 18. juni 2008 Jeg hadde en billig bryllup og er veldig fornøyd med det, angrer ikke i det hele tatt! Nå giftet jeg meg i USA og synes jeg hadde en liten bryllup (60 til sammen), men forstår at dette er ikke så liten i Norge. Alle var invitert til middag, men ikke alle kunne bli så lenge, så det var ca 50 til middag. Hele greie kom på under 9000 kroner. Sånn gjorde vi det: - kirken fikk vi bruke gratis, både for bryllup og middag - jeg og søstrene mine laget alt av mat - kjøpte fine potte blomster for pynt - brudekjole ble sydd av en vennine til mamma for 500 kroner (og er sydd i en stil slik at jeg kan få den farget og bruke den igjen senere, men etter 3 svangerskap, så passer den ikke lenger.) - kjolene til søstrene mine (forlovere) var kjoler de hadde fra før som jeg synes var fin nok og som de likte selv - dressen til mannen min kjøpte vi billig, en vanlig men fin dress som han kunne bruke igjen senere (han hadde behov for en ny dress uansett, så synes det var bedre å gjøre det sånn) - musikk var fra tanten min og kona til presten - bilder ordnet vi med venner (savner litt å ha finere bilder, men sånn er det) - alkohol hadde vi ikke, ingen av oss drikker alkohol - brudebukett kjøpte mamma og pappa som gave, men den var heller ikke så dyr (ca 250 kroner) Jeg synes at det er helt greit at du har de aller nærmeste til middag og resten til kaffe, kake og festen. Jeg hadde ikke blitt fornærmet av det og synes det er ganske fornuftig. Som en annen sa, selv om jeg hadde hatt råd til et dyrt bryllup, så ønsket jeg ikke det. Ønsket mitt var å gjøre det fint slik at jeg var fornøyd, men så billig som mulig. Gidder ikke sløsse bort penger på én dag, for det har jeg virkelig et problem med. (Har en vennine som brukte over 100 000 kroner på bryllupet sitt, og over 6 år senere betaler de fortsatt på det - det synes jeg er helt sprøtt!) Kos deg med dagen! Så lenge DU er fornøyd, så er det det viktigste, uansett prisen. Husk på det!
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #14 Skrevet 18. juni 2008 Jeg giftet meg for to år siden. Da kostet det 5500 kr å leie en brudekjole (i stor størrelse, ikke alltid så lett å finne billige kjoler i den størrelsen andre steder enn på butikk). Går så absolutt an å gjøre et bryllup billig uten at det blir "sjuskete". Vi holdt bryllupet på et klubbhus for en idrettsforening, helt nye lokaler som kostet nesten ingenting å leie (tror det var 2500 kr for hele helgen, inkludert vask av lokalet minus kjk). Vi hadde venner til å lage maten og servere, ga gavekort som takk til serveringshjelpene og blomster til kokkene. Tradisjon at vi hjelper hverandre i slike anledninger i disse familiene.... Kjøttet kjøpte vi i Sverige, og alt i alt ble maten svært billig. Kjøttmiddag med grønnsaker og poteter og saus, pluss dessert og en forrett, ja... Kakene var også dugnadsarbeid, mange som gjerne ville bake, og det gjorde jeg også selv. Maten ble altså veldig billig for oss, trenger slett ikke bli så dyrt. Vi kjøpte alkohol i Sverige (bor nærme), men endte opp med MASSE rester, selv om vi mente vi hadde vært forsiktige. Folk var ikke på fyllefest, og selv drakk vi nesten ingenting. Nei, det trenger ikke gå med så mye. Litt vin til maten ville jeg nok hatt, og kanskje en likør/konjakk til kaffen, og utover det.. ikke nødvendig i mine øyne. Evt kan du jo ta betalt (billig), men husk å skrive det i invitasjonen i tilfelle! Bryllupet vårt kostet under 40.000 kroner, og vi fikk halvparten av dette sponset av familien. Billig, syns jeg! Lykke til med bryllupsforberedelsene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå