Gulljnta Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Lurer på hva som skjer rett etter fødselen er over? Og de første timene etterpå. Kanskje litt rart spørsmål, men lurer så fælt på det.
LizzyG Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Jeg fikk middag og drikke og ble trillet inn på rommet. Babyen skal prøve å spise litt, og mest sannsynlig kommer du til å være så sliten at du ligger bare i senga og ser på babyen:)
temine Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Det er vel litt forskjellig. Kan nå fortelle hva jeg husker de første timene etter min i alle fall:) Når tulla var ute kom hun rett opp på brystet mitt, og jeg og min kjære fikk holde henne og kose på henne. Så skulle jeg sys, da fikk sambo være med på måling og veiing og en lett vask av henne. Så ble vi flyttet inn på en ventestue, og jeg ble vaska litt og stelt med, og fikk mat. Var sykt sulten, for hadde ikke spist siden middag dagen før. SÅ ammet jeg for første gang, og ble flyttet på barsel. Sov litt og drømte meg bort i tulla mi:) Så måtte jeg bare opp å dusje og spise litt igjen:)
*Gullet vårt og en til på vei* Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Det første som skjedde var at jeg fikk Bethina opp på brystet mitt, samtidig som jordmor sjekka etter at alt var bra. Så fikk jeg en sprøyte i låret og det samme fikk Bethina. Så klippa pappaen navlestrengen, og så kom morkaka på to greie press.. Så ble jeg sydd. Etterhvert ble Bethina veid og målt, og fikk på seg litt klær, og jeg gikk i dusjen (jeg var i superform etter fødselen). Så flytta vi over på det rommet vi skulle være de neste 2 dagene.. Innimellom her ble henne også lagt til brystet. Kort fortalt, iallefall slik jeg husker det =)
*surrehue* Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Det kommer jo litt an på hvor utslitt man blir. Jeg fikk ungen på magen og lot henne lete etter brystet. Hun fant puppen med en gang faktisk, og sugde i vei. Så satt vi bare å så på henne da hun sovnet i den lille senga. Jeg gikk og dusjet, vi flyttet opp til barsel. Det var vel noe mat, og så la vi oss etterhvert alle tre. Jeg husker hun gråt fælt og vi ikke ante hva vi skulle gjøre. Da kom en snill pleier og passet henne for oss så vi fikk sovet litt. Kan ikke skjønne hvordan jeg turte å overlate henne til en fremmed. Det ville jeg aldri gjort nå. He,he.
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 *22.mai2008*Bethina har kommet: Kvifor fekk du sprøyte? (eg håpar nemleg å sleppe meir nåler enn absolutt nødvendig;P Kan virkeleg ikkje fordra dei) Og gratulerer med jenta! Og noken som veit kor lenge ein blir på sjukehuset etter fødsel? Finns det nokon regel for det? (er førstegongs)
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 Du får babyen opp på brystet om du vil og babyen har det fint Så føder man morkaken, man får en sprøyte i låret, jm syr eventuelle rifter mens babyen blir målt og veid osv. Så er det amming, og når babyen er ferdig med å spise så må man opp å gå litt, prøve å tisse, kanskje ta en dusj og sånne ting Så fikk vi et brett med mat, mozell og flagg + snuppa fikk rød sløyfe i håret Etter at vi hadde spist kom de å tok tempen på meg, jeg kledde på meg også var det ned på barsel for å sooooove litt (akkurat som om jeg fikk til det da)
snuppi min Skrevet 16. juni 2008 #8 Skrevet 16. juni 2008 Oj, *mimre,mimre* Etter at jeg hadde født fikk jeg sønnen min lagt på magen min. Navlestrengen ble klippet også ble han vasket,veid og fikk på seg en bleie.Mens dette skjedde ble jeg sydd - husker ikke om morkaka kom før eller etter dette... Så fikk jeg litt å spise, før jeg spaserte i dusjen. Utrolig nok fikk jeg lov til å få besøk rett etterpå - og fikk moren og fare min en tur innom. Så var det litt venting og opp til barsel. Siden det var sent på kvelden sa jeg hadet til mannen min, og hadde tid alene sammen med gutten min. Prøvde å sove - uten hell. uansett så har du så mye adrenalin i kroppen din at du er helt surrete i hodet. Det er en ute av kroppen følelse hele opplevelsen.
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 Alle får en sprøyte i låret for at livmoren skal trekke seg sammen fortere
*Gullet vårt og en til på vei* Skrevet 16. juni 2008 #10 Skrevet 16. juni 2008 Jeg fikk sprøyte for at morkaka skulle komme fortere ut (tror jeg da) Er iallefall noe i den duren iallefall.. =) Men man har så masse annet og tenke på, og en baby å bli forelska i, så den sprøyta var ikke noe jeg tenkte på.. Er heller ikke spesielt glad i sprøyter.. Og når man har gjennomgått en fødsel er lissom ikke et sprøytestikk det verste =) Vi var 2 dager på barsel, og jeg var førstegangs..
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 16. juni 2008 #11 Skrevet 16. juni 2008 Fødte kl. 16.00 Etter fødselen var over så fikk jeg babyen min opp til meg,og vi låg en stund i senga og kosa. Så gikk jeg i dusjen,og vi fikk komme på pasienthotellet og fikk et rom der. Pappaen var med,og fikk overnatte sammen med oss. 2,5 timer etter fødselen,ca 18.30, så satt vi i restauranten og spiste god middag,og feira 9 mnd bryllupsdag og ny baby:-) Jeg hadde nesten ikke vondt engang,og hadde det vært opp til meg så hadde jeg reist hjem på kvelden,men "måtte" liksom vente til morgenen etter. Vi låg ei natt på pas.hotellet,og reiste hjem 18 timer etter fødsel. Var i kjempeform!
Gulljnta Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 16. juni 2008 Hvordan er det for førstegangs å være på pasienthotellet? Har veldig lyst til det siden det er mer privatliv og da kan vel pappaen sove der også? Har hørt det er litt kranglete (hvertfall her) for førstegangs å få være på pasienthotellet. Får vel svar på dette når vi skal på omvisning på føden, men det er så lenge til..hehe.. *Dumle* -med nr 3 i magen, din opplevelse hørtest flott ut!
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 16. juni 2008 #13 Skrevet 16. juni 2008 Hei! Den fantastiske og nydelige lille tulla vår ble født 12.mai -som nå er litt over en måned siden Da hun endelig kom ut, klipte mannen min over navlestrengen, og så fikk jeg henne opp på brystet mitt så vi fikk kose litt. Både tulla og jeg fikk en sprøyte i låret, og jeg fikk i tillegg en stikkpille (husker ikke hva den var for). Jeg tror det tok litt lang tid før morkaka kom ut, og derfor presset jordmora endel på magen min (la hele kroppstyngden sin på), og det gjorde jo bare helt forferdelig vondt :/ Men etter en liten stund og et par press kom den endelig ut. Jordmor sjekket hvor store skadene mine var nedentil (huff,grøsser når jeg tenker på det!), og fant ut hvor det trengtes noen sting. Så sprayet hun meg med en lokalbedøvelses-spray -som svei noe helt vanvittig, og sydde der det trengtes. I mellomtiden var tulla tatt vekk fra brystet mitt for å veies og måles, og for å bli vasket lett og få litt klær på seg. Jeg gikk ut av fødesengen, og fikk på meg en "fancy" nettingtruse med en svær fødebleie i. Jeg fikk lagt meg over i en vanlig sykehusseng, hvor jeg fikk tulla ved siden av meg, for å prøve å amme henne. Hun sugde utrolig nok kjempebra, og fikk i seg masse melk -da vi like etterpå måtte skifte hennes første bæsjebleie, gulpet hun masse masse, så det var tydelig at melkeproduksjonen var i gang for fullt, ja! Vi fikk servert brødmat og saft i stett-glass, og et lite flagg ble satt på nattbordet Vi fikk være alene på rommet for å kose oss med tulla, og prøve å sove litt. Etter et par timer kom jordmor inn for å hjelpe meg med å komme meg på do og i dusjen. Dette gikk veldig fint, og det var deilig å få vasket seg litt Siden det var fullt på barsel, og ikke så stor pågang på føden akkurat da, så måtte vi bli værende på føden enda flere timer. Men det gjorde ikke meg noe, da fikk vi i det minste være alene på rommet -i motsetning til på barsel, hvor det bugnet over av barselkvinner, babyer og nybakte fedre ;P
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 16. juni 2008 #14 Skrevet 16. juni 2008 Ja,må jo si meg storfornøyd med min opplevelse på sykehuset/pas.hotellet. Jeg var 2,gangsfødende da, med ei jente på 8 år fra før, så jeg følte meg ikke så veldig erfaren skal jeg si deg. vi fikk hotellrommet kl.18, og jm sa at dersom jeg skulle få meg noe middagsmat den dagen/kvelden,så måtte jeg gå ned i restauranten og spise siden de stengte kl 19. Jeg var såpass pigg at det gjorde jeg. Litt teit å innrømme i etterkant,men etter middagen fikk jeg så enormt lyst på røyk,at jeg gikk ned i parkeringshuset og tok meg en røyk. At jeg turte.... Og mannen min turte slippe meg avgårde.. hehe Det gikk bra det også:-))
flypapir Skrevet 16. juni 2008 #15 Skrevet 16. juni 2008 Hadde en litt annerledes opplevelse jeg da, men kan jo dele den og... Tulla kom 04.20, men ble tatt med rett på bakrommet for å få oksygen og for at de skulle suge slim ut av halsen hennes. Hun kviknet raskt til, så da kom de og la henne på brystet mitt. Pappaen fikk deretter klippe navlestrengen (noe legene hadde gjort i full fart da hun kom). Så lå vi da og ventet på morkaka.... Jeg var utslitt, og jordmor og lege sto og røska i navlestrengen som hang ut av meg...deilig..... Venta på morkaka i en time, men siden den ikke kom måtte den fjernes manuelt. Jeg tryglet om narkose, for jeg var utslitt etter å ha vært våken i 3 døgn. Ble trillet ned på operasjonsstua hvor jeg ble lagt i narkose (JIPPI!). Under operasjonen tok en lege ut morkaka manuelt...stakk inn handa og tok den ut. De sydde meg også mens jeg lå i narkose. Våknet opp på overvåkninga hvor ingen sa noe til meg... Jeg ante ikke hvor jeg var, ante ikke hvor mannen var og ante ikke hvor jenta mi var..... Var på gråten, men fikk tak i ei sykepleier og ba henne tilkalle mannen min. Hun sa at han sov..... Jeg tvang dem til p hente ham, for jeg var helt uttafor og trengte ham hos meg. Måtte ligge på overvåkninga en dag, der fikk jeg 2 poser blod og de så til at alt var vel. Fikk heldigvis komme opp på barsel til jenta mi den kvelden. Jeg klarte heller ikke å gå etter fødsel pga bekkenløsningen. De hadde ikke tatt hensyn til bekkenet mitt når de skulle ha ut jenta mi som var stjernekikker og ble tatt med vakum, så jeg trengte hjelp til alt. Måtte ha sånn rullestol do inn på rommet, og de måtte hjelpe meg med å tørke meg bak! Men greit å ha opplevd å være pleietrengende også... Dagene gikk og alt ble heldigvis mye bedre.. Fikk reise hjem etter 5 dager med verdens nydligste lille jente.
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 17. juni 2008 #16 Skrevet 17. juni 2008 Hmmm, skal vi se..Har noen gliper etter 47 timers fødsel, men husker det meste bra,- spesielt at tulla hadde verdens mykeste hud på ryggen og at jeg måtte opplyse alle i rommet om det mange mange ganger mens jeg strøk henne uten stopp... Etter hun omsider var kommet ut fikk jeg henne rett opp på brystet, morkaken gled omtrent ut,så intet problem der. Jeg måtte sy en god stund pga komplisert revning og fikk beskjed at jeg måtte ha spinal bedøvelse til det...Nå har jeg sprøyteskrekk de lux, og hadde tverrnektet epidural gjennom hele fødselen til tross for at jordmor nesten hadde insistert... Og jeg hadde ingen planer om å få satt nål i ryggraden nå heller... Så jeg ga klar beskjed om at jeg heller fikk synge. Som sagt så gjort. Heldigvis fikk jeg ha småen hos meg hele tiden mens jeg ble sydd, og strøk henne på ryggen mens jeg sang.... "Lalalala- LAALAAA LAA-lalala-LAAA! osv Det gikk jo bra det også. Fikk altså lokalbedøvelse for det meste,men der var noen områder innerst som ikke kunne bedøves med vanlig sprøyte.. Da fikk jeg klare meg uten,sta som jeg var Hadde kraftig bekkenløsning, så mens jeg ble hjulpet over i sengen på føderommet ble prinsessen veid og målt. Så ble hun lagt inntil meg og vi fikk beskjed om å være alene med henne en god stund... Dette var deilig,- endelig ro og fred til å hilse på henne! Husker at da tiden var inne for å bytte rom så reiste jeg meg opp til jeg satt på sengekanten ,og til tross for 3 ( ! ) bleier/bind på meg så blødde jeg enormt,- hvilket var heeelt vanlig sa de. Blødde forbi de tre bleiene på null komma svisj. Urk. Så bar det med rullestol inn på familierom (fødte på Storken i Bergen, herlig sted) og klokken var 5-6 om morgenen,så vi skulle prøve å sove ( I samme type sexye enorme nettingtrusen som ble nevnt ovenfor her et sted), men vi ble bare sittende og se på henne....sikkert i en time. Helt utrolig følelse. Så skulle vi legge oss og da våknet hun. Jeg hadde ikke melk før etter 5 dager etter fødselen,så hun skrek av sult hele døgnet i begynnelsen. Heldigvis forbarmet en sykepleier seg over oss og tok seg av henne noen timer så vi fikk sove. Så bar det hjem etter to dager der oppe. Husker godt i bilen, sambo titter bak på nurket og sier,- "Hva skal vi gjøre med henne når vi kommer hjem da? Hva gjør man?"....."Nei,vi får legge henne på sofaen?" svarte jeg.... hehe, litt overveldende det hele ;P
mamma sin kompis Skrevet 17. juni 2008 #17 Skrevet 17. juni 2008 bebisen blir stelt selvsagt. Noe som du oxo blir. Må kanskje tisse litt - auauau, men overkommelig Så blir du lagt på barsel, får mat (vist du har behov), og selvsagt bebisen sammens med deg. Litt pupping og masse kos. Husker jeg var helt i skyene, fikk ikke sove helt med det første.
Januarbaby2014 Skrevet 17. juni 2008 #18 Skrevet 17. juni 2008 Hmm.... Høres ut som om de fleste hadde en ganske grei tid like etter fødselen. Skal se om jeg kan huske hva som skjedde... Var innlagt på sykehuset pga. sf, plutselig startet fødselen, jeg gikk ned til fødestua, jordmora sjekket meg og jeg hadde full åpning, 20 min etter var babyen ute. Jeg klippet navlestrengen, og deretter la de babyen på brystet mitt. 10 min etter kom samboeren min. Han fikk holde babyen mens jeg trykket ut morkaka og ble sydd. (Fikk noen små rifter.) Få minutter etter dette så fikk jeg infeksjon i livmora, fikk feber og lå bare å ristet masse!!! Måtte til utskrapning av rester av livmora, det var igrunnen ganske vondt. Uff, var jo allerede veldig sår og øm i fra før. Etterpå måtte vi fortsatt lige på fødestua, jeg fikk masse paracet, sprøyter og låg å spydde og skalv. Mens jeg lå der og ristet, så prøvde de å legge jenta mi til brystet, men jeg frøs så at det var helt umulig, dessuten var hun ganske liten, og litt svak, så hun klarte ikke ta tak i brystet. Etter en liten stund så sovnet jeg pga. at jeg var i så dårlig form, ble etter noen timer trillet opp på det rommet hvor vi skulle ligge de neste dagene. Det gikk ganske mange timer før jeg holdt jenta mi igjen, feberen ville ikke slippe tapet, og jeg orket bare ikke å styre med å løfte henne ut av den senga som hun lå i. Jeg var helt i ørska, og kom egentlig ikke på at jeg kunne holde henne, trodde hun skulle ligge oppi der! Uff, ganske svimete ja. Mat så jeg veldig lite til, jeg orket ikke gå å hente meg noe mat, så jeg spiste vel nesten ingenting de 4 (?) dagene jeg var der. Ser at mange av dere andre skrev at dere fikk både mat og ble stellt, jeg fikk ikke noen av de tingene! Jenta mi klarte ikke å ta brystet så lenge jeg var på sykehuset, og siden hun var ganske liten, så måtte jeg stille alarm på mobilen for at jeg skulle våkne hver 3. time for å gi henne mat i sånn her "andenebb" (?). Det tok opptil 3 kvarter å få i henne maten hun skulle ha, og da var det bare litt over 2 timer til neste gang jeg skulle opp å gi henne mat. Gud så trøtt jeg var!!! Jeg har ingen koselige minner i fra sykehusoppholdet, så jeg håper at jeg slipper å være der så lenge denne gangen! Dette ble visst litt langt.... Håper at dere får ett bedre opphold enn det jeg fikk, får jeg ett slikt opphold denne gangen også, så tror jeg at jeg nekter å føde på sykehus flere ganger!
Joakims mamma, -2 dager Skrevet 17. juni 2008 #19 Skrevet 17. juni 2008 Min engel kom etter ca 19 timer med veer. Ble tatt med vakum. Min mann fikk klippet navle strengen og de la han til brystet mitt. Men de syntes at han pustet litt dårlig, de tok han ut for å gi han litt ekstra oksygen. Jeg fikk en akupunktur nål ved hver lille tå og så kom morkaka ut. Det var faktisk litt vitti. Min mann var med han lille hele tiden. Når de kom inn igjen la de han på brystet mitt og sa at han skulle ligge der i ca 1 time tror jeg det var. Han lille begynte ikke å suge av brystet før etter nesten en time, så han lå der i nesten 1,5 time. Så tok de han for å stelle han og veie og måle han. Da endelig fikk jeg dusjet, noe jeg absolutt trengte. Så fikk vi litt mat, måtte spise på føde stua, for det var ikke plass på pasient hotellet sa de. Men heldigvis hadde de et rom alikavel. Fikk lagt oss i 2 tiden natt til fredag og jeg reiste hjem på lørdags formiddagen. Da var jeg klar for hjemreise.
♡prins07 Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ prinsesse08♡ Skrevet 17. juni 2008 #20 Skrevet 17. juni 2008 Gutten min ble tatt rett inn på "dårlig nyfødt"-bordet, mens de jobba med han så prøvde jm å sy meg litt, sikkert bare for å gjøre noe annet enn å vente (noe som føltes som en evighet, men nok bare var 10-15min). Pappaen ble ropt inn når gutten var bra nok til å veies og måles, så han fikk heldigvis være med på det:) Så kom de inn til meg med gutten min, fikk kose en stund, men morkaken min ville selvfølgelig ikke ut, så måtte på manuell uthenting. Fikk ikke narkose pga for mye vann under fødselen, så ble spinalbedøvelse.. Ble egentlig glad for det, fordi da fikk pappaen komme ned på overvåkningen med gullet vårt med en gang jeg var klar til det:) Noe jeg var med det samme de trilla meg inn:) Så satt de der med meg frem til jeg skulle trilles opp igjen. Heldigvis fikk vi familierom, så pappaen fikk være sammen med oss et par døgn:) Nå har jeg en frisk og rask gutt på 14mnd som herjer rundt og koser seg, og som skal bli storebror i månedskiftet november/desember:)
Nina_J Skrevet 17. juni 2008 #21 Skrevet 17. juni 2008 Jeg ble flyttet over i en annen seng for å sys (MYE). Jeg fikk barnet på brystet, og fikk begynne å amme med en gang Så ble barnet tatt ut for å veies og måles. Da de kom inn igjen var ikke jeg ferdig å sy ennå, så samboeren min fikk ha barnet. Da jeg var ferdigsydd, ringte jeg til mamma for å fortelle at nå var det over, så fikk jeg middag og etterpå gikk jeg for å hente fotoapparatet og tok bilde av de to karene mine Samboeren min ble også tilbudt middag, men han ville ikke ha. Så trillet vi sengen inn på rommet der vi skulle være. Jeg gikk, men mange blir trillet i sengen. Så etter fem timer fikk vi besøk. Jeg var usedvanlig opplagt etter fødselen da, selv om jeg fikk totalruptur grad 4, og slutten var litt hard. Jeg var veldig godt trent før jeg ble gravid, så jeg hadde hvilepuls igjen da jordmor målte rett etter fødselen.
wildberry Skrevet 17. juni 2008 #22 Skrevet 17. juni 2008 Jeg kan fortelle det jeg husker .. hehe, var så omtåket etterpå at sambo har fortalt meg mesteparten. Idet lillegutt kom ut ble han lagt rett på magen min. Han skrek og hylte, men roet seg ganske fort. han lå der en stund, før pappan tok av seg på overkroppen og fikk han inntil seg mens morkaka kom ut osv. Husker ikke om jeg fikk noen sprøyte i låret. slapp å sy, så de pakket meg inn i dyne og jeg fikk lillegutt tilbake for å prøve å amme litt. så fikk vi være alene med lillegutt i over 2 timer på fødestua, før de kom for å måle og veie han. de kom inn med mat til oss i mellomtiden da.. et brett med norsk flagg, mat og champagnebrus i champagneglass! kjempekos så fikk jeg hjelp til å dusje, før vi ble trilla på barsel for å sove litt
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 17. juni 2008 #23 Skrevet 17. juni 2008 Det som skjedde til oss var at jeg fikk Amalie rett opp på magen, der lå hun litt også klippa sambo navlestrengen så tok dem henne med bort og vaska og tok noen klær på henne og målte og veide mens jeg ble "ordna" nedentil. Så fikk jeg Amalie tilbake så ble vi trilla inn på en post sammen med mangen andre gravide som også hadde født ganske nylig, der lå vi noen timer og prøvde på amming, jeg var en tur i dusjen, fikk litt mat. Så ble vi sendt videre...
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #24 Skrevet 17. juni 2008 jeg ble sydd mens pappan tok gutten med seg og gikk ut med barnepleier for å vaske, måle og veie mini etterpå fikk jeg han hos meg hvorpå han ble lagt til brystet mitt. så fikk jeg spise og slappe av litt før en ny barnepleier kom til for å hjelpe meg på toalettet og inn i dusjen. etter det måtte vi vente i en annen fødestue for å få hotellrom, ventet i ca 4 timer. i mens fikk jeg slappet av og hvilt litt samt spist lunsj var ganske koselig etter fødselen, gled deg! gleder meg mye til neste gang
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 17. juni 2008 #25 Skrevet 17. juni 2008 Jeg fikk snuppa opp på brystet med en gang, så fikk vi se litt på henne, kose med henne og sånn.. Så var sambo med og veide / målte henne mens jeg ble sydd. Ble flyttet over i en dobbeltseng som stod ved siden av fødesenga, og sambo fikk sove litt mens jeg fikk prøvd meg på amming for første gang.. Så fikk vi frokost servert, før jeg ble trillet i rullestol til dusjen og fikk vasket meg litt og fått på meg klær, så ble vi overflyttet til sykehotellet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå