mumitrolletermammantilmille Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Hvorfor er det egentlig sånn at jeg ikke får åpnet konto til jenta mi, uten og ha underskrift av bf. Det er jo av mine penger jeg vil sette inn på hennes konto. Det har jo ikke bf noe med egentlig. Og er det sånn at han må være med om det skal tas ut noe penger også, om det det er jeg som skal disponere kontoen hennes. Er jo helt håpløst når han bor på andre kanten av landet. Angrer på at jeg skrev under på delt ansvar, fordi det blir så mye ekstra styr. Han hadde jo vært like mye pappa uansett om ansvaret ikke var delt. Vi har ikke bodd sammen, så egentlig skulle jeg hatt ansvaret alene. Men ville ikke være vanskelig og var egentlig ikke klar over konsekvnsene som dette medførte, da jeg skrev under på det.
winneboo Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Desverre er det sånn ja. Fikk samme problemet selv. Men så fant jeg ut alle fordelene med å IKKE spare i barnets navn så da var det egentlig like greit at jeg sparer til henne i mitt navn.
minsin- j27.08.06, j10.04.10 Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 kan du ikke åpne en konto i ditt navn, sette navnet til barnet som disponibel etter 18 eller 20 år. hvis du ikke har tenkt å ta ut noe kan du sette sperring på de antall år du vil....
mumitrolletermammantilmille Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 16. juni 2008 Det kan jeg selvfølgelig gjøre. Dette er litt flaut og si, men jeg har en inkasso regning som har gått til forliksrådet. og da er jeg redd de skal trekke penger rett fra kontoen min. Om de ser at jeg har en del penger der, og da ville jo jenta mi mistet pengene sine. Jeg har vært i banken i dag og åpnet en konto til henne, og spillte litt dum. De spurte om jeg var vergen hennes. Og det sa jeg ja til. Hadde ikke visst hva det vil si, om jeg ikke hadde lest her inne. Jeg har jo hoved omsorgen. Så jeg "trodde" jo det var det de mente. Jeg kan jo ikke vite alt heller, så vi får bare se hvordan det går:)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 det er fordi foreldre med foreldreansvar har rett til og være med på og besteme og mene noe om hva barnets sparepenger skal brukes på. uansett så er det mer gunstig at du lager en egen konto til henne i ditt navn, fordi du uansett må skatte av kontoen hennes. og overstiger kontoen hennes et vist biløp (75 000 tror jeg) så har verken du eller far mulighet til og ta ut pengene uten at overformynderiet kommer inn og godsjenner det. og det gjør de bare om pengene blir direkte brukt på barnet. i tillegg så er det ikke så gunstig at hun har en konto med masse penger på som hun får tilgang til når hun blir 18 år. for alt du vet kan hun være i sitt værst ungdomsopprør på det tidspunktet og drikke opp alle pengene. bedre at du kan bestemme når hun får pengene. alle økonomiske rådgivere jeg har snakket med anbefaller og ikke lage kontoer i barnets navn.
winneboo Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Ikke meningen å blande meg i din økonomi men jeg tror jeg heller ville prioritert å bli kvitt den inkassoen før jeg begynte å spare penger til barnet. Men du har kanskje en nedbetalingsplan eller noe på den gjelden?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 jeg tror ikke de skilder på dine og hennes penger før overformynderiet griper inn. de gjør i hvertfall ikke det på sosialen.
mumitrolletermammantilmille Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 16. juni 2008 Vil bare si at pengene som jeg har satt på kontoen nå er penger hun har fått. Vil etterhvert overføre penger til henne fra meg. Holder på og ordne opp i den inkasso saken nå. Så jeg får håpe det ordner seg. så får jeg heller åpne en konto til henne i mitt navn etter at det er ute av verden.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 kan du ikke heller bare låne pengene av henne og sette inn pengene igjen når du har betalt ned inkasoen? renten hun tjener i banken er lattlig lav i forhold til rentene og gebyrene du må betale på inkassoen. om hun har 3000 så kan du glatt låne dem og sette tilbake 4000 om 3 år og hun har tjent mer på det og du har.
winneboo Skrevet 16. juni 2008 #10 Skrevet 16. juni 2008 Enig med mor til gunnar her. Jeg har stadig vekk lånt penger av datteren min. Men nå har jeg spart fast hver mnd i 3 år + at jeg har satt inn penger hun har fått til bursdag osv. Jeg setter pengene inn så fort jeg har mulighet. Som i våres f.eks måtte jeg låne 10 000 kr av kontoen "hennes" for å betale ut eksen i depositum, heller få det ut av verden enn å slite med gjeld over meg. Nå får jeg skattepenger og feriepenger så da er det bare å sette tilbake det beløpet. Jeg syns det er mye bedre å være gjeldsfri, spare opp penger å så vite at man har en buffer tilfelle noe skulle skje. Råder deg derfor til å bli kvitt den gjelden din. Lån penger av jenten din med god samvittighet. Som mortilgunnar sier her kommer rentene til å stige, du får dårligere råd, ergo du får mindre penger å bruke på datteren din. Så det mye lurere å kvitte deg med den gjelde å heller sette over pengene til datteren din når du har kommet ajour igjen.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2008 #11 Skrevet 16. juni 2008 Ja, og sånn blir det om ungen skal ha pass også. Og andre ting..... Har en ikke bodd sammen, og heller ikke er venner, så er det faktisk ikke lurt å la bf få ansvar...... Jeg er så glad jeg har alt alene, for ellers hadde ting vært fryktelig vanskelige.
mumitrolletermammantilmille Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 17. juni 2008 Jeg har ikke samvittighet til og låne pengene hennes. Må ordne opp dette på egen hånd. Regner med at jeg får til en nedbetalings ordning.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2008 #13 Skrevet 17. juni 2008 Men du har samvittighet med å sitte med inkasso??
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #14 Skrevet 18. juni 2008 Herregud... Det er MANGE grunner til at folk kan være så "uheldig" og havne opp med en (eller flere) inkasso. Tror egentlig ikke det er en ønske situasjon for noen. Hva med å tenke litt på at det faktisk ikke er noe hyggelig å sitte med en inkasso og når man ikke en gang vet grunnen så bør man kanskje være litt forsiktig med hva man sier.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2008 #15 Skrevet 18. juni 2008 Ja jeg vet det! Det jeg kommenterte var at hun skrev at hun ikke hadde samvittighet til å å låne penger av datteren for å betale innkassoen. Da synes jeg det er rart at hun har samvittighet til å ikke betale den, enn å låne penger av datteren. Merkelig spør du meg! Når man har dårlig råd gjør man alt for å ikke havne på minus, å gjør man det så er det mye lurere å låne penger av barna som man selv har bestemmelsesrett over for å unngå høyere gebyrer osv.
mumitrolletermammantilmille Skrevet 19. juni 2008 Forfatter #16 Skrevet 19. juni 2008 Jeg låner ikke penger som datteren min fikk i dåpsgave for og betale mine regninger. Som jeg skrev over her, så holder jeg på og få til en avbetalings ordning på den gjelden. Ellers er jeg flink til og betale regningene mine. Dette var noe fra fortiden som plutselig dukket opp. Som jeg faktisk hadde glemt. Om jeg har samvittighet til og sitte med gjeld, syntes jeg var litt rart spørsmål. Skjønner jo godt at du vil være anonym når du spør om noe så teit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå