Gå til innhold

hva synes dere?? ang sykemelding....

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg var sykemeldt en god del i starten av sv.skapet pga at jeg har mista to ganger tidligere og jm sa at jeg burde ta d med ro....men har siden jeg var ca 14-15uker jobba 100% og ikke vært borte fra jobb en eneste dag...(en dag på UL da men:P)

har en god stund kjent ryggsmerter og fikk henvisning fra lege til fysio for han trodde d var bekkenløsning...så viser d seg at jeg har en rygg med mye svai i som gjør at jeg får vondt....

saken er den at jeg kjenner ikke at d er vondt når jeg er på jobb...(jobber som sykepleier på sykehjem og det er jo til tider litt tungt), men jeg har vondt når jeg er hjemme og jeg føler meg veldig sliten...fysioterapeuten sier at jeg ikke bør jobbe mer enn max 2 uker til... (da er jeg nesten 34 uker)...

liker meg godt på jobb men orker ikke føle meg så sliten...får også dårlig samvittighet ovenfor arb.giver da jeg vet at d er vanskelig å få folk til å jobbe i sommer...men nå føler jeg litt også at jeg har gjort mitt...har gått med delvis vond rygg i 2-3mnd....

hva mener dere?

jeg tenker på å bestille meg time hos lege om to uker...(skal da også ha en uke ferie, for så å jobbe igjen tre uker før jeg går i permisjon 28.juli)

føler at 100% sykemelding blir litt feil, samtidig så vet jeg at om jeg går på jobb så yter jeg 110% (i dag hadde jeg faktisk ikke tid til å ta pause en gang...jobba fra 7.15-15.15 uten pause)så jeg føler egentlig at jeg kan "unne" meg en full sykmelding uten å ha dårlig samvittighet...og jeg håper arb.giver har forståelse for d...

men jeg vil gjerne ha dere synspunkter....

lykke til alle sammen:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Synes du skal sykemelde deg 100%, jeg. Med god samvittighet!

Skrevet

Hva med aktiv sykmelding? Da må de leie inn for deg, men du kan jobbe så mye/lite de vil og du gjør det som passer best ifht formen. Tipper du kan gjøre mye som avlaster de andre uten at du sliter ut deg selv, eks med.rom/dosetter. Også slipper ventetiden å bli så lenge hjemme...

Skrevet

tror ikke jeg får aktiv sykemelding (var vanskelig å få det sist vertfall) og jeg vet at erfaring (gikk på aktiv en stund tidligere i sv.skapet) at det blir like stressfullt og slitsomt, mye tlf og mas og sånne ting som også er travelt at jeg føler ikke at d er noe alternativ...spes ikke når d er ferietid og masse ferievikarer som maser og spør om alt mulig.....

Skrevet

Hei! syns også du kan sm deg uten dårlig samvittighet. jeg jobber som vernepleier i helsevesenet. hadde det slik som deg i første svangerskap. hadde sååå dårlig samvittighet for å bli sm. jobbet 50 % de siste ukene, inntil jeg plutselig begynte å stortute på jobb pga var så sliten. skal jo ikke være sånn. jeg hadde heller ikke så veldig vondt på jobben, for var så travelt at jeg hadde ikke tid til å kjenne etter heller.

denne gangen har jeg tatt mye mer vare på meg selv. forlangte full sm da svangerskapet startet med konstant kvalme. noe jeg ikke turde sist gang. så begynte jeg forsiktig i 40 og 60 %. inntil jeg fikk såpass vondt og ble såpass sliten at det gikk utover kvalitetstiden med lillgutt. da sa jeg stopp! har egentlig ikke hatt særlig dårlig samvittighet for det heller. egentlig bedre for arbeidskolleger at jeg ble sm 100 %, for nå har de satt inn en vernepleier i vikar for meg. da jeg jobbet redusert, skulle jeg jo liksom rekke alt det arbeidet på en 60 % stilling, siden det var jo bare meg der med den utdanningen. på mine sykedager ble det leid inn assistenter. noe som igjen resluterte til at jeg ikke rakk pauser og ga mer stress.

og reglene er blitt strenge i forhold til aktiv sm ja. gjelder ikke for gravide, men for de som skal rehabiliteres tilbake i jobb, og vi skal jo ut i perm.

ble litt langt dette, men håper det ga deg bedre samvittighet om du ønsker sm! Lykke til!

Skrevet

Det er ingen som takker deg for at du sliter deg ut! Spar på kreftene - du kan jo komme til å trenge noen også etter fødselen :) Jobben din har kanskje ikke regnet deg som fulltallig i sommer uansett, i omstendighetene vi er i. Jeg er også sykepleier, og kollegaer på jobben min er veldig hensynsfulle mot meg. Tror ikke de tar det for gitt at jeg skal holde samme tempo som alle andre helt til siste dag før permisjon. Dette er en av godene vi har i landet vårt, tenker nå jeg, så jeg ville ikke gitt plass til dårlig samvittighet overhodet!! Det er lov å tenke litt på, og ta vare på, seg selv!

Skrevet

Sykemeld deg med god samvittighet. Det kommer en tid etter fødselen også. I tillegg er dette snakk om 9 måneder av ditt liv, du skal jobbe mye etter dette. Jeg har hatt mye de samme problemene som du nevner med vondt i ryggen pga svai. Fikk beskjed om at pga svaien så kom en nerve i ryggen i klem. Fikk akupunktur for dette og det hjalp veldig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...