zethaline Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 pappa permisjonen.Hvor lenge kan de kreve å være hjemme.Om mor ikke har inntekt,kan da far være hjemme den tiden mor egentlig skulle vært det? Takker for svar og håper noen vet og kan svare på dette;-))
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Hvis mor ikke har opparbeidet seg rett til permisjonspenger, så får ikke far permisjon. Utrolig dårlig opplegg, men dessverre helt sant Med mindre mor har en alvorlig sykdom e.l. som gjør at hun selv er pleietrengende, da kan han i noen tilfeller få være hjemme. Ellers har far rett på 6 ukers permisjon av de totalt 44 eller 54 ukene dere velger. 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel er forbeholdt mor, ellers står dere fritt til å dele permisjonen dere imellom, så etter de første seks ukene så kan far ta resten av permisjonen, men det er forutsatt at mor er tilbake i jobb minst 50%, eller studerer 100% hvis jeg har forstått det riktig.
zethaline Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. juni 2008 Så,altså....om ikke mor har opparbeidet seg perm.penger,så kan ikke far være hjemme f.eks og da få perm.penger? Må få dette inn med teskje,da jeg skal gi innformasjonen videre;-)) Takk for svar Småtroll¤fødeklar¤;-))
It's all about me Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Det stemmer. Har mamman av forskjellige grunner vært hjemme uten inntekt har ikke pappan og det nye barnet behov for tid sammen og bli kjent tydligvis. Det selv om pappan har jobbet som en helt hele tiden og er den som virkelig fortjener å være litt hjemme med den lille. Sykt sykt opplegg. Skjønner at mamman ikke skal få penger da, men at det skal gå ut over pppan når han har jobbet fult ser jeg ikke logikken i.
zethaline Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. juni 2008 Helt latterlig at det skal være sånn... Men da får vel mor kontantstøtte,ikke sant? Herlighet,at det går an.Reglene er jo helt bort i natten.. Takk for svaret ditt Intensity er høygravid *gulp* ;-))
It's all about me Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Kontantstøtten kommer ikke før måneden etter at barnet har fylt et år, men barnetrygden kommer fra måneden etter. Så når mor ikke har jobbet nok er det kun engangstøtten som dekker permen begge skal ha for å bli kjent med barnet.
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 Får ikkje far permisjon uten at mor er i jobb eller er sjuk(pleietrengande)? Og vi bur i eit av verdast rikaste land? det er heilt sjukt jo! Er nesten så eg håpar at min kjære ikkje har jobb til hausten då..men det blir hardt for økonomien. Stakkars mannfolk!!
It's all about me Skrevet 16. juni 2008 #8 Skrevet 16. juni 2008 Far får permen sin, men ikke med betaling.
lykketreff:-) Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 Hallo, dere! Når mor er hjemmeværende fra før og i stand til å ta vare på barnet, er det helt urimelig at far skal ha permisjon - det får være måte på hva staten skal sponse. Vi har faktisk flere oppgaver i dette landet enn omsorg for småbarnsforeldre og pengene må fordeles. Mener dere oppriktig at barn som har en hjemmeværende mor skal ha både mor og far hjemme i ett år på statens regning? Så lav arbeidsledighet som vi har nå, vil de aller flerste funksjonsfriske greie å holde en 50% stilling eller en studieplass som gir permisjonsgrunnlag.
zethaline Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 16. juni 2008 Mente engangsstønad,får mor det selv om hun er sammen med barnefar,men ikke i jobb de siste mnd av svangerskapet??
It's all about me Skrevet 16. juni 2008 #12 Skrevet 16. juni 2008 Engangstønaden er for de som ikke har opptjent seg rett til perm.penger, så ja den får en når mamman ikke har vært i jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå