Anonym bruker Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 vet ikke engang hvor jeg skal begynne men trenger andres synspunkter og råd oppi dette.. har store økonomiske problemer..gjeld oppover ørene,inkassogjelp på over 200 000 som bare ligger og blir større og større.. jeg tørr ikke ta takk i det for blir helt dårlig men vet jeg burde,har en sønn jeg må tenke på nå. men redd for hvordan gjeldsrådgiver vil reagere om hun ser jeg ikke gjort noe og har barn i bildet..men orker ikke dette mer.tenker på det hele tiden. tror de økonomiske problemet jeg havnet i skyldes jeg hatt det tøft det siste året.tror jeg blitt litt deprimert. bf gikk fra meg,foreldrene mine skiltes rundt samme tid.faren min var helt knust og brukte meg som psykolog. moren min tar aldrig kontakt knapt.ikke sett henne på over et år. har lite nettverk her og ikke i jobb. tørr ikke gå ut i jobb igen da jeg sliter med angst..uff kaos ja.. noen råd?
frokenO Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Kjære deg.. De fleste som har stor gjeld og ikke orden på det blir ofte deprimerte av å tenke på det.. det er helt normalt. Men du bør ikke være redd for å ta kontakt med gjeldsrådgiver. Jeg selv har nokså det samme.. rundtom 200 000 i gjeld ikl. studiegjeld. Nå er jeg i permisjon så jeg har fått betalingsutsettelse på studiegjelden. Jeg har ei lita jente på 5 mnd, å skal til gjeldsrådgiver i august (lang ventetid). Somregel er gjeldsrådgiverene veldig "menneskelig" av seg.. de seg liksom DEG.. . Du kan også klage visst du føler de er dømmende.. Å det at du har barn har ingenting med saken å gjøre.. det er jo en enda bedre grunn til at de skal hjelpe deg.. Visst du har liten inntekt å de vil ta deg maaaaaaange år å betale ned gjelden, kan du si du vil søke om gjeldsordning, slik at du betaler et visst beløp i ca.. 1 år eller noe så blir resten slettet. Da blir du altså "svartelistet" for lån o.l. i 5 år. Men etter det er du helt fri. Alenemødre pleier ofte få det. Min mor fikk det i ung alder med 6 unger. Ingen som reagerte på det. Når det gjelder din far, bør han oppsøke psykolog, når andre legger problemer på deg kan det ofte bli FOR mye å tenke på. Samme gjelder deg.. Henvis deg til legen og si du vil snakke med psykolog. Jeg gikk til psykolog når jeg var gravid, fordi jeg var helt nedbrutt av bf og alt det slite rundt han. Må si det hjalp enormt, nesten som å snakke med en vennine... bare her får du proff- råd og du kan si alt du har i tankene.. De er bare der for å hjelpe. Mange har dårlig syn på det med psykologer.. at du er gal i hode å slikt visst du går der.. liksom.. Men de aller fleste gjør det faktisk.. når mennesker kommer i situasjoner som er vanskelige og beskymringsfulle trenger de råd og andre å snakke med. Min opplevelse der var bare helt fantastisk.. psykologen min er et fantastisk menneske og det var bare god opplevelse. Hun /han vil hjelpe deg gjennom det meste .. angst, beskyrminger o.l. Så jeg anbefaler det på det sterkeste.. Så mitt råd til deg.. snakk , få ut følelser, sett orden på gjelden din , og du skal se.. livet blir plutselig mye lettere:) Alt vil ordne seg.. Jeg har det mye likt.. når jeg går å tenker på gjelden å hvordan jeg skal få betalt og.. hvor mye det hele tiden stiger.. blir jeg deprimert... det virker jo som en situasjon uten løsning... Ikke gi opp..
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har det likedan,og det er så fryktelig deprimerende. Livet mitt er helt fucka pga denne gjelden min...tenker mange ganger på hvor dum man kan bli som har havnet i denne situvasjonen?!!! Har dere forsikringer dere andre som sliter på denne måten? Jeg har ikke innbo forsikring f.eks..har skjønt det slik at man ikke får forsikringer når man har slik gjeld som er gått til inkasso. Er det noen som har erfaring med gjeldsoffer alliansen? Må jo finnes en brukbar løsning for sånne som oss???!!!
Jonna28 Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Du MÅ ta tak i problemene med en gang - jeg lover deg, det kan bare bli bedre! Fortsetter du å feie problemene under teppet blir det verre, og du risikerer å miste deg selv midt opp i det hele. Du har en tøff jobb foran deg, men du kommer til å føle deg HUNDRE ganger bedre når du vet at du er i gang med å rydde opp. Jeg tror du kommer til å vokse masse på at du tar ansvar og konsekvenser for eget liv. Husk at du må gjøre dette for sønnen din også, fremtiden deres. Stålsett deg og drit i hva andre måtte mene om hvorfor det er blitt som det har blitt. Si det som det er, vær ærlig, og husk at du ikke er alene om å havne i en sånn situasjon, Dette er proffe mennesker som har vil hjelpe deg, ikke bryte deg ned. Dette klarer du fint - men DU må ta det første skrittet. Hvis det hjelper: Skriv opp hva det er du gruer deg til (feks. ringe gjeldsrådgiver, konfrontere faren din med at det blir for mye for deg, komme deg ut i jobb osv). Sett deg mål. Etterhvert stryker du ut tingene på listen din, og da må du også si til deg deg selv at nå har du vært flink! At barnefar har gått fra deg og at foreldrene dine har sine problemer er bare en forklaring på hvorfor ting kan ha blitt som det har blitt, ingen unnskylding. DU er alltid ansvarlig for DITT liv. Nå høres jeg kanskje tøff ut, men istedenfor å tenke på deg selv som et offer så må si til deg selv: "Ok, jeg har opplevd det og det, men det skal faen ikke knekke meg, jeg er sterk og dette skal jeg klare." Ta tak i det lille nettverket du har, vær ærlig og si at du trenger feedback og oppmuntring denne perioden. På sikt vil det helt sikkert hjelpe å komme ut i jobb eller muligens utdannelse? Oppsummering: 1.Ring i dag og få time! 2. Si til deg selv om og om igjen at dette skal du klare! 3. Kutt ut mennesker som suger all energi ut av deg (for en periode, til du er ovenpå med ditt eget liv igjen) 4. Bruk de menneskene rundt deg som gir deg positiv enrgi. Selv om sønnen din bare er en liten tass så er det bare å se på ham så har du verdens beste grunn for hvorfor du skal klare dette. Dette er deres fremtid! 5.Sett deg mål, vær realistisk. Ønsker deg masse masse lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå