Pusur_mor Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Vi ba om denne utredningen selv. Vi hadde begynt å snakke om autisme ettersom min bror så likheter med sønnen min og en han var støttekontakt for. Skolen hadde da nettopp sendt inn brev til ppt. Nevnte dette med autisme for læreren i 4, klasse, og han sa da at han heller ville sagt Asperger. Det var 1. gang vi hørte om dette syndromet. Søkte det opp på nettet, og det var en aha-opplevelse. Vi ba selv om å få ham utredet for dette, men å komme til ppt med diagnose selv, er ikke populært. Heldigvis ble vi hørt. Deretter var det en haug av tester og papirer som måtte gjøres før vi ble henvist videre. Vi kom omsider til habiliteringstjenesten på Sykehuset Levanger. Der var det nye undresøkelser og tester. På videosamtalen mellom ham og en voksen viste han ingen tegn til problemer. Dette er hans yndlingssituasjon, og han har da Lært seg hva som er forventet av ham i disse situasjonene. På autismeintervjuet scoret vi innenfor normalen. Ut i fra det de fant var han helt normal. Heldigvis valgte de å se på de "data" som de hadde fra ppt, skole og oss foreldre. Vi beskrev gutten helt likt, og han var der godt innen for spekteret. Psykolog innefor BUP valgte derfor å sette diagnose Asperger. Han var første gang inne hos ppt siste året i barnehagen, og ble der beskrevet som asosial og impulsiv. Han leste situasjoener på en helt annen måte enn jevngamle unger. Sommeren før han begynte på skola var han inne til kontroll på Øre-nese-hals, ettersom han hadde hatt dren noen ganger, og var plaget med å høre det som ble sagt. Drenet virka ikke slik andre fortalte det. Hørselstestene var normale på ene øret, men ikke på det andre. Dette hadde de i 2-3 år sagt var fordi han var ukonsentrert. Han masa seg til å ta klovne-testen en gang til, og denne gangen sammenlignet de skjemaene fra tidligere, og fant samme avvik på alle. De undersøkte videre og fant ut at han hørte nesten ikke på ene øret. Ppt fant da ut at det var årsaken til hans problem, og fortalte oss at vi ikke måtte si på skola at han var under ppt i barnehagen for da ble han stemplet som umulig. Gjett om jeg angret på å ha fulgt dette rådet. Der mista vi 2 år. Læreren masa om at vi måtte plukke av ham unotene som å dunke hodet i pulten eller veggen, slå seg i hodet med hånda, sitte oppå og under pulten, og rope/ skrike. Han var faglig godt over gjennomsnittet, men ble mobbet. Han hadde høreapparat til å begynne med, og ble plassert med ryggen og det dårlige øret mot læreren, samt delvis bak en skjerm. Læreren tillot også at de andre ungene ropte i øret hans. Dette gjorde at han flere ganger "mistet" høreapparatet. Sommeren før 3. klasse flyttet vi, og kranglet ham inn på skolen som lå rett nedenfor boligfeltet vårt. Det var vendepunktet. De var oppriktig interressert i gutten vår, og koblet da inn ppt i løpet av 3. klasse, med min samtykke. Deretter gikk det 2 år før diagnosen var klar. Høreapparatet ble kuttet ut fordi det forsterket "ulydene " i det øret som var dårlig og det ble ubehagelig. Dette er et vanlig problem for "ettøringer". Mobbingen har lærerne tatt tak i hele tiden, men vi måtte etter oppfordring fra skola true med polititet for å få bukt med det værste. Var noen foreldre som fikk opp øynene først da.
Pusur_mor Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #2 Skrevet 16. juni 2008 Det ble langt, ja. Håper du orket å lese det. Bare spør hvis du lurer på noe. Hvor bor du forresten? Synd at vi må kjempe for det ungene våre har rett på. Her på Stjørdal skal de nå kutte i budsjettet for spesialundervisning i skolen.
nordsola Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Tusen tusen takk. Dette var kjempeflott for meg. Det er på en måte bare en bekreftelse på hvordan jeg ser sønnen min, og læreren hans også, vi ser han på helt samme måte... og det er virkelig en styrke, men observasjonene så langt er han jo helt fin i.. skal ringe ppt i morgen igjen og legge frem mine tanker om at han lider av dette syndromet på nytt. De gangene før når jeg har nevnt at jeg tror han har asbergers syndrom så har de bare himlet med øynene og hatt piggene ute med en gang for jeg skulle ikke fortelle hva han hadde.. Er utrolig glad for at du tok deg tid tl å svare så utfyllende... kommer sikkert flere spørsmål etterhvert. Nok en gang tusen hjertelig takk. Forresten vi bor i Drammen. Gleder meg til sommeren for da skal vi til mine foreldre nordpå og da kan han vandre fritt siden de bor på landet. Ikke mye han kan ødelegge eller komme i konflikt med og han elsker å gå turer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå