Gå til innhold

Noen som kan komme med gode tips til nyere historie eksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom opp i nyere historie som venta.

Oppgaven lyder;

"Redegjør for forholdene mellom stormaktene i verden på 1900-tallet. Deretter drøft og vurder hvilke forhold som har bidratt til å skape fred og krig på 1900-tallet."

(vet det er helt merkelig formulert, men sånn sto det;))

noen som har noen tips til meg?

Har akkurat kommet i gang for fullt, men trenger nok litt tips til hva som er viktig å huske på, og hva som er mindre viktig.. bare 15 min..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krig er viktigst. Første, annen og den kalde! Siden det er forhold mellom stormakter så går jeg ut fra at "det tredje riket" eller hva de nå skulle bli er essensielt...

Skrevet

ja, kommer til å periodisere dette rundt krigene. Har laget meg en disposisjon også, føler dette går greit i grunn.. Men noen som kan hjelpe meg med en god grunn til å avgrense dette til å gjelde de statene som er sentrale gjennom hele perioden, USA, Frankrike, Tyskland, Storbritannia og Sovjet... Trenger litt mer tyngde på begrunnelsen føler jeg..

Skrevet

dytter litt:P

Skrevet

Jeg fikk en 2'er på NH eksamen, så jeg kan ikke skryte på meg så mye..hehe..

Men nedgangstiden i 1920 årene fikk jeg inntrykk av at var ganske viktig.

Og som hun andre skrev, krigene...

Jeg fokuserte mest på den norske delen av historien, deretter essensen av verdenshistorien. Det var det jeg fikk beskjed om, men om noe annet gjelder for deg og din eksamen vet jeg ikke ;)

Skrevet

Den var jo ganske intressant:) Jeg har nettop hatt eksamen i NH,

Du kan fortelle om koloniseringen, rivaliseringen på begynnelsen av 1800 tallet, fokuser på forholdene mellom stormaktene, du kan også fokusere på det at det var i begynnelsen var multipolar, og senere bipolar feks kalde krigen, de forskjellige ideologiene til stormaktene feks ?

Skal du lage problemstilling ?

Viktig å ha det struktert når du prater og drøft mye , ta med flere meninger/teorier :) Lykke til.

Skrevet

Oppgaven er som jeg har skrevet over..

altså : "redegjør for forholdet mellom stormaktene i verden i løpet av 1900-tallet. drøft og vurder hvilke forhold som har bidratt til å skape fred og krig på 1900--tallet"

så det er der problemstillinga ligger..

Men som sagt er jo dette et stort stort område, så må jo avgrense..

Det jeg har gjort til nå er å ta med di stormaktene som har "vært med hele veien" og fokusert på å se overblikket over perioden. Har ikke gått veldig i detaljer på krigene, for dette er noe jeg garantert får tilleggspørsmål om.

Om krig og fred og sånn har jeg notert ned; Versailleskonferansen, Marshallhjelpen, Nato, Folkeforbundet, FN, og EU.

Og til slutt spm om USA som "Supermakt".. + kildekritikk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...