Gå til innhold

Din beste fiskemiddag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den du lager oftest? Som barna elsker? og som er litt sunn helst :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som lager fisk?

Skrevet

Den jeg lager oftest og den snupp liker best er ikke det samme, hehe. Ferdiglaget fiskegrateng glir greit ned på henne, mens det jeg lager oftere er helt vanlig stekt makrell (vendt i mel og salt/pepper først) med poteter, grønnsaker og smeltet smør med purre i og lettrømme ved siden av. Eller stekte laksefileter med ris og rosèpeppersaus med ønsket grønnsak. Nam, nam!

Skrevet

Klarer ikke velge ut en bestemt rett, men jeg er veldig glad i:

- lettsaltet torsk

- stekt laks

- fiskeboller/fiskepudding i karrisaus

- stekte fiskekaker

- fiskegrateng

Skrevet

Jeg lager fisk :-) Denne er en fulltreffer!

Du trenger (3-4 pers):

- 5-700 gram fersk torskefilet, pass på at den er beinfri. Kan også bruke sei eller lyr eller en blanding. Men torsk er best synes jeg!

- 2-3 gode ss smør

- 3-4 gode ss hvetemel

- melk (H-melk eller lettmelk) Husker ikke hvor mye... 5-6 dl?

- gulost cirka 100gram

- 1/2 stor purre eller 3-4 små vårløk...

Del fisken i biter, pass på at det ikke er noen bein!

Strø litt salt og pepper i bunnen av ei smurt ildfast form. Legg fiskebitene i. Hakk opp purren og ha over. strø litt salt og pepper på toppen.

Smelt smøret i en gryte og ha i melet og bland godt. Tilsett melk gradvis og visp godt så det ikke klumper seg. Kok opp og la koke i 5 minutt. Sausen skal være som en vanlig hvit saus i konsistensen. Ikke for tykk. Ha oppi litt revet gulost og la det smelte i sausen. Smak til med litt pepper og salt. Hell sausen over fisken/purren og stek på 220 grader i et kvarter, kun 200 grader hvis varmluftsovn. Ta over litt revet ost på toppen og stek ytterligere 5-10 minutter.

Serveres med poteter og gulrøtter, eller med ris og salat, eller med broccoli og baguetter.....! Nam! Og meget barnevennlig pga at det ikke blir for kraftig fiskesmak! Du kan også ha oppi revet gulrot i forma hvis du vil ha det oppi istedet for ved siden av...

Skrevet

Laksefilet, Bergensk fiskesaus eller en annen fiskesaus, amerikansk grønnsaksblanding, brokkoli i form med ost på toppen i stekeovn ved 225 grader ca 25 minutter (steketiden avhenger av hvor store filetene er) og ris/poteter til.

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Kom gjerne med flere =)

Skrevet

mange gode fiskemiddageer,vanskelig å velge ut favoritt,men 2 av de beste er:

* ovnsbakt ørret eller laks med lofoten fiskesaus eller hollandaise saus,kokte poteter og grønnsaker. (eller evt salat istede for gr.saker)

noe jeg har begynnt å lage i det siste istedefor grønnsaker er agurksalat: 1 agurk( skjær med ostehøvel)

2 dl vann

2 ss sukker

2 ss edik

1/2 ts salt

smak til med litt pepper og dillkrydder.

* sei med remulade er også en klasikker, da trenger du:

-seifilet

-poteter

- 1 løk

-remulade

-råkost( gulrot,sukker og eddik)

-mel, salt og pepper'

til råkosten: rasp gulrot,lag eddikblanding: nesten 1 dl vann,en dæsj eddik, 2 1/2 ss sukker, og ha det over gulroten.

lag melblanding på en tallerken og ha oppi salt og pepper,ha fileten i blandingen og stek deretter, så steker du løken tilslutt :)

nyydelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...