Gå til innhold

Kopierer denne fra aleneforeldre..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan retten dømme 50/50?Er i vill krangel med BF og er litt på tuppa nå:( NYTT 15:07 16.06.2008

Jeg mener at for våres toåring har hun det best sammen med meg.Jeg føler faren bruker henne mot meg for å stille meg i et dårlig lys overfor venner/familien sin.Han er flink til å vri på ting og få ting til å bli mest fordelaktig for han.

Han vil nå gå rettens vei for å få 50/50 deling,for da kunne jeg bare drite i å begynne på skolen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva må til for at far skal få hovedomsorgen?

Tenker litt sånn at han er i god jobb,mens jeg ikke tjener så mye..Og jeg skal begynne på skole til høsten,tenker at de skal mene at far er mer egnet.Selv om han ikke er det.

Jeg stoler mer på at barnet har det greit hos far nå når han har dame,enn når han er alene.Selv om jeg hater det,og det sier jo litt..

Greien er at far er flink å ordlegge seg og å få ting til å se bra ut for hans del,og flink til å få meg til å se mindre bra ut..

Skrevet

Oki,trenger å høre litt slikt:)

Egentlig vet jeg at han ikke kommer noen vei,men samtidig sitter det en liten tanke bakerst i hodet..

Skrevet

Dere som sier at det skal mye til for at far får omsorgen bør lese rettsprotokoller. Det er slett ikke uvanlig. Det er ikke lenger sånn at mor må begå grov omsorgssvikt eller være psykisk syk for at far skal få omsorgen.

Retten dømmer enda ikke 50/50, men i rettsmøte kan de sterkt oppfordre til at dere lar dette bli en løsning. Jeg har vært mye i retten de siste årene, bortsett fra de to siste. Jeg er utdannet den veien.

Jeg gir ikke råd, men et tips kan jeg gi, og det er at du viser deg høyst samarbeidsvillig. Viser du deg vrang og vanskelig så er det mye enklere for retten å dømme i fars favør. Barnslig krangling om at far ikke matcher klærne eller gjør alt på mamma-måten vil ikke bli tatt til følge. Far har like mye rett til å være forelder som deg.

Legg ned kranglinga og tenk på barnet deres. Er kranglinga virkelig til barnets beste, eller er det for å rettferdiggjøre en selv? Det trengs to for å krangle, men desverre bare en for å sabotere.

Skrevet

Siden du har observert så mye i retten så kan vel du fortelle litt om hva som gjør at far får omsorgen i noen tilfeller.Da mener jo jeg sef i de tilfeller der mor ikke har vært skikket som mor.

For sånn jeg ser det,kan det være en mulighet at far får hovedomsorgen.Og dvs at de tar fra meg omsorgen,og hvordan kan de forsvare noe slikt?

Skrevet

jeg har nettopp vært oppi en rettsak og dommeren anbefalte ikke 50-50. Det var en sakkyndig, en psykolog tilstede og han uttalte også at 50- 50 ikke var noe særlig hvis ikke begge parter var enige og ikke for så små barn.

Skrevet

Tror det kommer an på dommer og sakkyndig og sted i Norge.

I rettsalene jeg har vært har det vært me nyasnert enn som så. Det kommer selvfølgelig an på partene også. Men tro det eller ei, i de fleste tilfeller er foreldrene likestilte, og de fleste saker går ikke lenger enn til rettsmøte. De kan det være noen av.

Skrevet

Det som gjør at far får omsorgen er ofte at mor er hevngjerrig og ser sitt eget beste foran barnets. En annen ting kan være at rettssakkyndig anbefaler det etter å ha sett far/barn-mor/barn.

Jeg vil bare si at du ikke må føle deg trygg. Du kan synes far er så teit som bare det, men retten ser det annerledes. Ikke rettferdiggjør deg selv og tro at du bare i egenskap av å være mor får det som du ønsker. Det er ikke sånn i verden idag.

Det er ganske arrogant av deg, Bæ bæ, å tro at du stiller over far dersom han ikke begår grov omsorgssvikt osv. En far kan like godt ta seg av et barn under 3 år som en mor.

Min mann var mer hjemme med barna da de var små enn jeg. Vi delte permisjonen slik fordi det passet best for oss.

Ta ikke fra barnet ditt en far fordi du misliker ham! Tenk deg nøye om før du sier noe negativt om ham i retten - det vil slå tilbake på deg selv.

Det er 2 år siden jeg var i retten med en slik sak sist, men det har neppe blitt strengere - tvert i mot. Far står sterkere enn noen gang!

Skrevet

Hvorfor kan du bare drite i å begynne på skole om dere får 50/50 deling? er bare nyskjerrig.

Skrevet

Må bare dra denne opp igjen..

Hvordan i alle dager kan du kalle meg arrogant?Jeg har bare store problemer med å se at far skal overta hovedomsorgen for barnet.Ikke fordi han ikke er skikket,for det er han nok,men å ta barnet ut ifra den tilværelsen hun alltid har levd i.Jeg har hatt hovedomsorgen for henne siden vi gikk i fra hverandre,vi har hatt fordelingen 40/60 og det har stort sett fungert greit.Jeg har alltid stått på for at far og datter skal ha det samværet de trenger,da dette noen ganger har krasjet med andre lyster til far!Fordi jeg ser viktigheten av å ha begge foreldrene sine.

Du kan ikke på noen måte tro at jeg vil ta fra barnet mitt faren sin,hvor har du det fra?

Som mor vil jeg kjempe som en løve for barnet mitt,og ikke av egoistiske grunner.Datteren min kommer forran alt!

At jeg ikke har alle verdens rettigheter som mor,det vet jeg.Men jeg vet også mye annet i ang faren og meg,som jeg ikke har tenkt å brette ut her.

Kanskje er jeg nærtagende,men jeg syns dette svaret ditt var ganske belærende og arrogant,for å ikke si krasst..Og i tillegg svarte du faktisk ikke på det jeg spurte om...

Skrevet

Enig med bæ bæ lille lam her jeg.. Svaret ditt var veldig belærende, vriket nesten litt bittert, du må ikke skjære alle over en kam og tro at alenemødre er slemme skapninger som kun vil far vondt og ikke bryr seg om barnet, men bare om seg selv..

For slik er det som oftest ikke...

Skrevet

jeg syns det sies mye rart her.

barn under 3 år frarådes 50/50 av barneombudet. det er viktig! at far ønsker 50/50 mens mor sier nei og ønsker og oppretholde samvær. viser at mor tenker på barnet. og ta barnet ut av sine vante omgivelser og bort fra hovedomsorgspersjonen skal mye til.

saken hadde vært andeledes om dere ble skilt, og det da ble rettsak.

du har allerede 60% og derfor hovedomsogen.

jeg syns det er fornuftig og ikke trappe opp til 50/50 før barnet er stort nok til selv og ønske dette.

hva med og si det til retten? at du er åpen for 50/50 siden, når barnet er større og kan takle det bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...