Gå til innhold

Hoftevondt om natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke hatt bekkenløsning i noen av mine tre svangerskap. Nå er jeg 37 uker på vei og sliter med nattesøvnen fordi hoftene er grisevonde etter bare et par timer i senga.

Etter den første strevsomme snuingen om natten er jeg våken hvert 20-30 minutt for å måtte snu meg igjen.

Kan dette skyldes bekkenløsning lell?

Det skal sies at knærne og skuldrene også gjør vondt til tider, men det tror jeg kommer av ensidige liggestillinger, for de bedres ofte av at jeg bare får rørt litt på meg. I motsetning til hoftene som jeg kjenner godt utover dagen et stykke...

Synes det er rart at jeg skal bli bedre i hoftene utover dagen hvis det er BL - trodde det ble verre jo mer "sliten" man ble...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vet ikke om d kan skyldes BL..men jeg har et tips som dfu kanskje kan prøve..å som kanskje hjelper deg og like bra som hos meg..

men nå skal d sies at jeg går til fysio og da..

men her er et par øvelser som jeg gjør hver kveld..

først så setter jeg d ene benet oppå dolokket å strekker ut,sånn at d kjennes i lysken,står sånn i ca 20 sec..så andre fot..

så når jeg har lagt meg masserer jeg innsiden av begge lårene ,og inn mot lysken ...d skal kjennes altså..når jeg har gjordt d noen min på hvert ben ,så trekker jeg foten opp mot magen å holder den sånn ,mens den andre foten ligger flatt..så gjør du d på den andre..

håper d kan hjelpe deg litt:)

jeg gjentar masseringen jeg hvis jeg ikke har gjordt d nok..:)

Skrevet

Takk for tipset!!

Har bare et par uker igjen, så jeg skal nok overleve, men om jeg kan få litt bedre søvn disse ukene- så sier jeg ikke nei-takk til det heller:-)

Skrevet

Ifølge legen min (og mamma som hadde det samme) så er det blodsirkulasjonen i hoftene som hemmes av vekten av deg selv og barnet.

Jeg merker at det blir bedre om jeg har god plass rundt med i sengen (sambo er henvist til klangt innpå "sin egen" halvdel og vel så det) og jeg legger en pute mellom knærne/leggene. Våkner halvveis på ryggen etter rundt 4 timer, står da opp, tisser, strekker litt på bena mens jeg drikker litt vann og legger meg på andre siden etterpå. Dette fungerer i alle fall måtelig. Da vi sov hjemme hos mine foreldre i helgen hadde vi 20 cm smalere seng og jeg hadde null pute mellom bena hadde jeg marerittnetter begge nettene og vondt til langt på dag :( Men i natt og i dag er det bedre!!

Skrevet

Puter mellom bena ligger jeg så og si alltid med, siden jeg har slitt med prolapser i de nederste virvlene før graviditeten, og ja - det er i hvertfall mye bedre enn uten!

Vekten av meg og babyen??!!! Nei, vettu hva - er "bare" 38 uker på vei - og lett som ei flis! Eller var det tømmerstokk ;-)

Får prøve å jage bort gubben litt, jeg også - hvis det kan hjelpe. Men vi er begge varmesøkende i søvne og våkner som regel tettere enn da vi sovnet :-) Synes det er kos, jeg da...:-(

Men i natt har jeg sitten med en saccosekk i ryggen for å lette på trykket på hoftene - og da ble det lite rom for kroppsontakt anyhow - så hva har jeg å tape?

Takk for råd du også, Elisabeth.

Skrevet

Om det er pga BL eller ikke, så er det viktig å ligge med puten mellom anklene også. Om anklene ligger sammen og man har pute kun mellom lår og kne åpner man på en måte opp bekkenet, og det er ikke helt bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...