MilleMamma Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 På helsekortet mitt på urin står det med mikro-liten skrift noe som ser ut som: pr 1+ og le 1+ (eller lc 1+) Noen som vet hva dette betyr??? Ser ut som 1+ protein, men hva kan det andre stå for? De sa at urinprøven var fin... enda jeg hadde 140/80 i bt.. og hadde svangerskapsforgiftning forrige graviditet. Skal tilbake igjen i morgen for å måle bt. Og kommer til å få oppfølgning 1 gang i uka. Heldigvis! Men begynner å lure om de sa den urinprøven var fin bare for å ikke stresse meg for mye? Og at det egentlig ikke er bra i det hele tatt?!
modnas Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 pr er nok protein ja! Og le kan jeg tenke meg er leukesitter (eller hva det heter....) Det er bakterier som viser urinveisinfeksjon hvertfall. men 1+ er ikke mye Har hatt 1+ på protein hele svangerskapet, men bra blodtrykk. Hadde oxo svangerskapsforgiftning sist. Men det er ikke noe selvfølge at en får det flere ganger! Og oddsen er vel mindre andre gangen.
nussie Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har også blitt fulgt opp hver 14 dag hele sv.skapet pga sv.skaps forg. sist.har hatt L3 og L4 hele tida på urin jeg,to ganger P1 og,men ikke fått noe for det.har alltid slitt med mye urinveisinf,men de har sendt to prøver til dyrking og ingen bakt så da får jeg bare slå meg til ro med det.blodtrykket har gått opp og ned,men heldigvis ganske stabilt den siste tida.Så er nok ingen fare med det du har der,siden jeg har hatt mye mer og ikke fått noe el blitt gjort noe for det. Men det er klart vi blir jo skremt av det vi har vært gjennom før og lurer n ok ekstra.jeg syntes selv at jeg svir og har mer ubehag i urinveiene nå,så får høre igjen ved neste kontroll.men babyen blir jo større og trykker med nå og da..er 32+1 nå Lykke til!!
Mamma*til*3 Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Hvite blodlegemer, eller leukocytter er en del av kroppens renovasjonsvesen, og er en aktiv del av immunforsvaret. Finnes i blodet og i lymfene, men også i andre organer. Man ser en økning i blodet ved infeksjonssykdom, og når man har det i urinen, kan det være grunn til å mistenke urinveisinfeksjon. Jo høyere utslag på prøven, jo sterkere mistanke på UVI. Proteiner i urin. Økt mengde proteiner i urin kalles proteinuri. Hos alle vil det normalt skilles ut små mengder albumin, som er det vanligste proteinet, i urinen. Hos gravide følger man nøye med på om det er utslag fordi det kan si noe om en utvikler svangerskapsforgiftning. Utslag på albumin, samt forhøyet blodtrykk og ødemer/væskeansamling og rask vektøkning indikerer svangerskapsforgiftning. En kan få utslag på protein i urin ved feber og fysisk aktivitet også, så det er viktig å se resultatet an i forhold til andre målinger. Håper dette var greit forklart.
nussie Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Glemte forressten å si at ei som fødte altfor tidlig pga sv.skaps.forg hadde fått beskjed om på barneavd at om det gikk tre år el mer etter forrige sv.skap med forgiftning så var sjansene små eller mindre for at det kom til å skje igjen...
MammaTilTre? Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Jeg antar at årsaken til at de ikke nevnte noe er at 1+ på proteiner er temmelig vanlig og kan komme av økt utflod. Man må være helt nydusja og tørka seg nesten sår for å unngå det når man er gravid. Og økt utflod er helt normalt ; )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå