Gravid 82 Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 hei! var på 6 ukerskontrollen og trodde legen skulle ta en underlivsundersøkelse på meg. Men legen undersøkte kun sønnen min! er det ikke vanelig å undersøke underlivet etter en fødsel? hva har dere gjord?? må man bestille time til gynekolog?
Mamsen og lillegutt Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 var det på helsestasjonen du var på 6 ukerskontroll? jeg var på helsestasjonen ihvertfall. da sjekket legen mini. men jeg hadde egen time til meg hos min fastlege....Og der tok hun å sjekket meg....
Bring_it_on!!:)) Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Jeg tok ikke Gu... Jeg ble fortalt at de hadde gått litt vekk fra dette og at det ikke er obligatorisk lenger.. ; men om du selv ønsker skal legen gjøre dette på kontrollen.. Men om du ikke sa noe til han så kan jo ikke han vite.. Svikt på høyt plan er det langt ifra siden det ikke lenger er obligatorisk...
BettyBoob Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 jeg tok gu på 6 ukers kontrollen ja. greit å vite at alt er ok der nede!!!!
Tiddelidu Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Det er vel to kontroller ved 6 uker hvis jeg ikke husker feil? En med helsesøster og lege, kun til babyen. Og en til mor hos lege. Denne må du vel bestille selv. Jeg tok ikke GU siden fødselen gikk greit, ble ikke sydd. Legen spurte om jeg hadde tegn til infeksjon og vi snakket om prevensjon.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Jeg fødte for 2.5 år siden og da hadde de ihvertfall i vårt distrikt gått tilbake på det om fødselen hadde forløpt seg normalt.. ; men de sjekket om man hadde revnet mye, ved ubehag og/eller pasienten ønsket det..
Gravid 82 Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. juni 2008 trodde bare at lege sjekket både meg og gutten min på 6 ukerskontrollen på helsestasjoen. Jeg glemte å spørre om det da jeg var der. Som jeg skjønner er det litt ulik praksis angående dette...jeg for ta en tlf og høre om jeg får en time til gynekolog da:)
Gemini77 Skrevet 16. juni 2008 #8 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har aldri hørt om at legen på helsestasjonen tar GU på mor. Disse legene er jo barneleger og er der kun for barnet. 6 ukers kontroll for mor må du ta hos fastlegen eller hos gynekologen og du bestiller time selv.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 På helsestasjonen er det kun din sønn som skal sjekkes..., legen der har ikke noe med din almenntilstand... Din fastlege skal ha 6 ukers kontroll på deg.. Bare og ringe til fastlegen ( eller privat gynokolog hvis du ønsker det).. Tror at den timen også er gratis siden det er noe som tilhører svangerskapskontroll.. =)
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #10 Skrevet 16. juni 2008 Du skal ha en egen undersøkelse hos fastlegen, og det er ikke obligatorisk GU da, jeg har ikke had det etter noen av fødslene, har heller ikke had sting da så det var ikke nødvendig. Var inne ca 1år senere å tok cellerprøver heller.
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #11 Skrevet 16. juni 2008 På seksukerskontrollen spurte bare legen om jeg hadde problemer der nede, og siden jeg ikke hadde det, syns han ikke gu var nødvendig. Det syns ikke jeg heller. Mor må bestille egen time hos fastlegen, som det sies her ja.
Raych Skrevet 16. juni 2008 #12 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har ikke hatt noen GU etter mine to fødsler. Jeg har hatt KS, og da var det visst ikke vanlig at de gjorde det heller. Legen spurte i alle fall hva jeg gjorde der. Det eneste de gjør etter et KS er å sjekke såret og om magemusklene har gått sammen og strammet seg opp igjen. Har også hørt om venninner som har født vaginalt som heller ikke har hatt noe GU. Tror kanskje ikke de savnet det akkurat heller...
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 16. juni 2008 #13 Skrevet 16. juni 2008 Jeg hadde ikke dette.. Legen spurte bare hvordan det gikk og om det var noe spesielt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå