Anonym bruker Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Er det noen som kan hjelpe meg litt her? Jeg føler jeg har litt peiling på hund, men akkurat det her er jeg helt blank på.. Vi har en JRT og en baby på litt over et halvt år. Hunden begynner nå å bli ganske så sjalu, og jeg ser selv at jeg gir henne for lite oppmerksomhet (det er det første jeg skal gjøre noe med NÅ!). Men når babyen ligger på gulvet, eller sitter på fanget mitt så vil hun alltid være ved siden av han, men med en gang han løfter hendene for å ta på henne så knurrer hun. Hvorfor går hun ikke bare bort fra situasjonen? Jeg har da snakket litt hardt til henne (men er litt usikker på om jeg bør det, for det er jo BRA at hun sier i fra i stedenfor å glefse etter han f.eks), og da skal hun si "unnskyld" ved å komme nærmere meg igjen (noe som betyr nærmere han og). Jeg vet at hunden skal få være med på det meste som skjer med babyen, men jeg er litt usikker på hvordan praktisere det, og hvordan få babyen til å ha høyere rang enn hunden. Hvordan gjør man det? Jeg har stellebordet på rommet til babyen, og vil helst ikke ha hunden der inne, men nå så har jeg latt henne gå inn og ut om hun vil, noe hun har gjort. Og når jeg er ute og triller han, så er hun med (så lenge jeg ikke skal på butikken). Hun får sitte ved siden av oss i sofaen (hun har alltid fått vært i sofaen, så å vende henne av med det er ikke så lett), og jeg prøver å kose med henne mens han sitter på fanget. Tar også hånden hans og stryker på henne (for at han ikke skal klype eller dra i pelsen hennes), men hun er litt skeptisk så det skjer ikke så ofte.. Noen tips til meg? takktakk
Duracella Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Interessant problemstilling! Har jobbet mye med hund, men ikke akkurat et slik problem. Så bra at du vet at knurring faktisk er en positiv ting! Ikke mange skjønner det... Hvis man nekter en hund å advare ved å knurre, kan man få en hund som tier stille helt til den ser seg nødt til å bite. Hva slags hund er en JRT? Er den hårsår? Det vil garantert bli lugging etterhvert... Grunnen til at hun ikke går unna ungen, kan være at hun med å knurre mener å skulle oppdra ham. Det vil jo ikke funke. Tisper har ofte sterke morsinstinkter, men babyer forstår ikke hundespråk. MEN: Hvis hun ligger ved siden av ham og knurrer til ham, for så å komme inntil deg og "smiske" kan det være verre. Da ser det ut som at hun mener å kunne knurre til den rangsvake (babyen) for så å komme til sjefen og få bekreftet sin posisjon! Hvis du klapper henne/snakker til henne da, har du egentlig gitt henne klarsignal. Slik kan hun komme til å vokse seg veldig sterk i egne øyne, og bli mer aggressiv mot baby. men hvordan du skal løse det, vet jeg neimen ikke.....
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Tusen takk for svar! JRT = jack russel. Hun jeg har er veldig pinglete og hårsår, og er veldig flink til å psyke meg ut/spille på psyken min. I tillegg har jeg jo dårlig samvittighet ovenfor henne, og det merker hun og ser da kanskje på meg som en litt svakere leder enn før.. Jeg HÅPER det er at hun prøver å oppdra han Hun prøver bare å komme til meg for å "smiske" etter at jeg har kjefta på henne for å knurre, men jeg skal slutte å snakke til henne når hun knurrer, og heller fjerne gutten eller hun fra situasjonen. Men jeg synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal gjøre det her.. spesielt med tanke på det at babyen skal ha høyere rang enn henne :/
Duracella Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 JRT er nok en ganske grei og mentalt stødig hund tror jeg. Viktig at du styrer showet og har klare grenser. Tar tid til bare henne når baby sover, helst en aktivitet og ikke bare kos. Noen dressurøvelser eller litt hjernetrim? Og tid til bare baby når han er våken, da kan hun godt få beskjed om å gå og legge seg så dere får være i fred. Slik at du fremdeles styrer hverdagen hennes selv om ting er annerledes, og du slipper å vokte de og kjefte. En ting som er sikkert er at tisper med nært forhold til "moren sin" kan lukte dårlig samvittighet lang vei... : )
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Takk for svar igjen! Ja, jeg tror nok jeg skal prøve å gjøre det sånn. Høres veldig logisk og fornuftig ut Kanskje hun da vil godta babyen mer etterhvert (hun vil jo gjerne leke med han og kommer med lekene sine og legger oppå han når han ligger på gulvet )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå