Anonym bruker Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Må blåse litt ut her, og kanskje noen har noen gode råd! Siden beg, har økonomi vert et tema, han har et sinnsykt forrbruk! Siden jeg har vert sm fra jan. og han er den eneste med lappen er det han som handler osv, så har liten oversikt. Vi har delt økonomi, så samma hvem kort han tar, enten det er bensin eller mat. Uansett, vi har 35 000 utbet i mnd, og utgifter på ca 15 000, dvs, 20 000 igjen og leve på. Dette burde jo ikke være et problem i det hele tatt! Alikevell da, så er det ALLTID tomt for penger i midten av mnd. hva har du brukt penger på da? spør jeg, nei, vet ikke, mat og bensin... jadda, 20000 på en halv mnd... NEPPE.... Ser igjennom kontoutskrift, og her er det tydelig vettu... mat her og mat der,,, bensinstasjon mat flere ganger i løpet av arb. tiden. Så, jeg satt ned foten... denne mnd skal jeg se hvor pengene går! 3000 pluss en tusenlapp på kontoen hans, 3000 på bensin, og 1000 på han selv... resten på min konto... alle regninger bet. jeg, og han tar mitt kort om han skal handle mat, da med handleliste! Budsjettet på mat ligger på 4000, men har lagt til en ekstra 1000 lapp her, sån for å være sikker.... Så forteller han meg at han trenger 5000 til årsavgift og omregistrering... eeeh... jaha.... men vi har jo netopp kjøpt bilen, årsavgiften burde vell vert bet av forrige eier? Nei, den er ikke bet, sier han.... Okay... men uansett, dette kom på litt over 4000 tilsammen av det jeg kunne komme frem til? Bilen er fra 96, og da skulle omreg ligge på 1400 eller noe av det jeg kunne se på nett... stemmer ikke dette? Sa han skulle gi meg fakt. på årsavgiften, så skulle jeg bet. dette. Nei det kunne han ikke, for han måtte bet det selv påvegvensenet eller noe... Som sagt. jeg har jo ikke kjørt en bil hele mitt liv, aner jo ikke noe om dette... men virker jo litt rart? Kommer iallefal til å sjekke oblatene når han kommer hjem i dag, for å være sikker på at det faktisk ikke er bet årsavgift... men hva annet kan jeg gjøre? Må jo kunne stole på han liksom... men får ikke alt dette til å stemme altså....:/
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Virker som om han har et problem med pengeforbruk og jeg syntes du burde kutte ut delt økonomi med engang!! Når det er snakk om årsavgiften, så får du regning i posten fra Tollvesenet og det er på alt fra litt over 1000 lappen til nestn 3000. Det virker som om han har løyet for deg..... Han har ikke et spilleproblem kanskje? Dere må virkelig sette dere ned og prate om dette sammen.
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Årsavgiften kommer som faktura i posten. Tenk for et kaos om alle skulle møtt personlig opp for å betale regninger? Det der lukter det litt vondt av, ja.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Men, denne års avgiften, burde ikke den vert bet. av forrige eier? Siden vi netopp kjøpte bilen... hatt den i rundt en mnd bare HI
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 holdkjeftenpådeg, han mente han måtte bet personlig, for da fikk han oblatene med en gang? Og det hastet vist....
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Årsavg. er ikke nødvendigvis betalt av forrige eier. Så det kan være at han snakker sant om det altså. Sjekk annonsen om dere kjøpte via finn. Pleier å stå der om årsavg. og omreg. er inkl. i prisen i annonsen.
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 Den med årsavgiften var så svevende og fjern, at jeg ville hatt vanskelig for å tro det. Kan ikke komme på noen grunn til at han må betale den kontant på biltilsynet.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2008 #8 Skrevet 16. juni 2008 kjøpte dere bilen privat eller hos forhandler?? Da vi kjøpte bilen våres hos forhandler måtte vi betale årsavgiften på 2600 kr for å få oblatene, MEN regningen kom i posten da. Mulig det haster for å få oblatene slik at han måtte troppe opp på kontoret deres for å betale? Du kan jo alltids ringe til Tollvesenet og høre? men at det er snakk om 4000 er mystisk
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 Hvis det stemmer at avgiften ikke er betalt av forrige eier, kan det stemme at han får oblatene med en gang dersom han betaler kontant. Det er mulig det ligger ute en begjæring om avskilting, siden avgiften skulle vært betalt i mars. Kanskje det er derfor det haster. Men får fortsatt en litt dårlig følelse av dette... jeg var selv sammen med en fyr uten økonomistyring, så jeg er kanskje ekstra mistenksom..
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2008 #10 Skrevet 16. juni 2008 Er det feil av meg da? Har sagt han kan sette alt inn på min konto, uten om det til han selv og bensin om han vill fortsette med delt økonomi... han bruker jo kortet mitt om han må, men da har jeg iallefal oversikt på nettbanken over pengene.... Og da kan jeg og se at disse pengene han mener han trenger er gått til det han sier... vi skal ha en liten om noen mnd, har virkelig ikke råd til å sløse bort penger på tull! :/ HI
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #11 Skrevet 16. juni 2008 Med delt økonomi, mener du da det de fleste omtaler som felles økonomi, altså at alle penger dere tjener går inn i husholdningen, og ikke omtales som mine og dine penger? I ditt tilfelle ville jeg gjort som du har gjort, fått oversikt og tatt kontroll. Den som er ansvarlig må ha ansvar. Bli enige om et beløp dere setter inn på en konto hver mnd, som skal dekke alle utgifter dere har felles. Alle regninger ol. betales fra dette. Ha ett kort til denne kontoen, som dere bruker til mat og lignende. Skandiabanken er gratis og veldig oversiktlig. Alt dere har til overs ut over det dere betaler inn til felleskontoen, er deres penger til fri disposisjon. Er han tom for penger før deg, tøff løkk, da får han disponere pengene bedre neste mnd. Bensinpenger bør være en del av fellesutgiftene, prøv å finn ut hva som går til bensin - som gjelder husholdningen, handling og denslags.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå