Mockanin Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Kan hende jeg kan få ordnet eldste sønnen min en jobb der jeg skal begynne å jobbe nå. En vaskejobb på ca. 2 timer i uka og ca. 2500 i mnd. Ville dere ha gjort dette? Gutten sier han vil dette, og vi har allerede gitt beskjed om at det følger forpliktelser og ansvar med både jobben og lønna. Han skal ikke få bruke 2500 som han vil. Tenkte å få ordnet med kort til han og at minst 1000 kr. skal spares hver mnd. Jeg vil jo selvsagt holde kontoen hans under oppsikt og følge litt med på hva han bruker pengene på. Men ville dere at deres 13 åring skulle hatt jobb og kort? Er litt i tvil, for jeg er ganske så usikker på om gutten egentlig skjønner ansvaret. Han er normalt sett ganske ansvarsbevist og flink med penger. Nå drar jeg ut en tur så jeg får ikke sett/lest evt. svar før senere i dag.
ツツPhunk har 2 herligeツツ Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Hvis han skal få minibankkort så bør vel du disponere det? Trenger han i hele tatt kort? Funker jo med bare konto og som du kan overføre til din konto hvis det er noe han vil ha?
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Jeg kan ikke tro at annet enn at dette må være veldig veldig sunt for en ung gutt! Ville ikke nølt engang. Jobba selv med vasking fra jeg var 12- 13 år til jeg var 17 og flytta bort for å gå skole.
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Hardt arbeid har ikke skadet noen:) Jeg hadde selv jobb og minibankkort da jeg var 13år. Det gikk veldig bra. Tror jeg brukte opp første lønning på 2 dager....men så lærte jeg da at det ikke var så lurt.
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Gjorde det samme når jeg var på den alderen. Greit å lære at de må jobbe for pengene. Er ikke så mange timer i uka. Men 2500 kr i mnd. for 8 timers arbeid ???? Det er jo over 300 kr timen. Godt betalt i hvert fall : )
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Jeg fikk minibankkort da jeg var 13;) Men 2500kr i mnd på en vaskejobb som er ca.2 t i uka? Dæven det var bra betalt!
Toyah Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 Syns ikke han har vondt av å jobbe 2 timer i uka, så lenge gutten vil det selv. Dette tror jeg han bare vil ha positvt utbytte av. Han lærer å ta ansvar uten å måtte stå til rette for deg på en måte Ang kort. Da jeg var ung. Sånn ca 100 år siden. Fikk man noe som het ungdomskort. Den gangen var max uttak på kortet 200 kr i uka. Skulle jeg ha ut mer enn det så måtte jeg inn i banken og ha underskrift med i fra pappa. husker jeg fikk det økt til 500 kr uka da jeg var 15
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #8 Skrevet 16. juni 2008 Hmm.. om han er flink og jobber bra, skal han vel få bruke pengene på det han vil? Jeg tror jeg ville bedt han om å finne på noe han VIRKELIG ønsker seg, og kanskje spare 1500 kr pr mnd. Men resten syntes jeg han burde få bruke på akkurat det han vil. Han har da jobbet for pengene sine, så da må han få lov til å bruke litt penger på tull:) Det gjør ihvertfall jeg med pengene mine.. Hehe..
___ Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 Hvem i all verdan vil betale en uerfaren 13 åring mellom 250 og 300 kr pr time for å vaske? Uansett synes jeg at han bør få disponere pengene han tjener selv. Så lenge det ikke er mulig å få kreditt på kortet må det være greit. Det værste som kan skje er vel at han blir blakk og da blir det vel som om han ikke har noen jobb. Det dere bør ta høyde for er at om han skal betale skatt så er han vel enda så ung at det må skje på deres selvangivelse. Dere bør derfor kreve at "skattepengene" blir spart.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 16. juni 2008 #10 Skrevet 16. juni 2008 Jeg synes det bare er kjekt at barn i 13 års alderen for smake litt på arbeidslivet og at det må jobbes for og fås penger.. MEN... At noen vil gi 320.- i timen for at en gutt på 13 år skal vaske høres jo helt hinsides ut..
___ Skrevet 16. juni 2008 #11 Skrevet 16. juni 2008 Det blir vel ikke mer enn 288,- (det er i snitt 4,33 uker pr mnd), men det er fortsatt en hinsides høy lønn.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 16. juni 2008 #12 Skrevet 16. juni 2008 Oki.. hehe.. jeg tok bare den enkle regne versionen med 2*4 og delt på 2500.- hehehe.. ;o Men allikevel hadde jeg aldri i min villeste fantasi gitt den lønnen til en uerfaren gutt på 13 år.. Tilogmed vaskehjelper fra byråer får vel knapt de summene..
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 16. juni 2008 #13 Skrevet 16. juni 2008 Tenkte også på at det var høy lønn, da vil jeg ogå ha den jobben hvis lønna er så høy
It's all about me Skrevet 16. juni 2008 #14 Skrevet 16. juni 2008 1. Jeg ville latt han ta jobben hvis han ville det, 2 timer i uka er bra for erfaringen sin skyld. 2. Jeg ville ikke ha gitt han eget minibankkort. 3. 1500 i mnd å disponere synes jeg er for mye for en på 13. Hadde heller latt alt gå inn på sparekonto, gitt vanlig ukelønn og heller latt han kjøpe noe veloverveid som du også er enig for penge han tjener. Å ha et minbankkort med 1500 kr mnd å sløse bort i den alderen syne jeg ikke noe om.
Lekamøia Skrevet 16. juni 2008 #15 Skrevet 16. juni 2008 Jeg hadde jobb i feriene i den alderen, og hadde bare godt av det Kan ikke se at det skal være negativt når han er innstilt på det, og arbeidsgiver er innstilt på at han er 13 år. Når det gjelder kort finnes det egne electron-kort for tenåringer. Det innebærer at de kun kan bruke kortet elektronisk, eller at det kan gjøres sånn at han kun kan bruke det i minibank. På den måten kan kortet ikke overtrekkes, og det er sikkert mulig å avtale med banken et maksbeløp på hva som skal kunne tas ut pr gang/pr uke el. Tror dette kan bli en fin måte å lære både om arbeisdlivet, ansvar og bruk av penger på.
Mammaen til Isak Skrevet 16. juni 2008 #16 Skrevet 16. juni 2008 Har selv ungdom i fam på den alderen, de jobber og tjener penger og har slike ungdomskort på kontoen sin. Fornuftig måte å lære på, å gi de litt ansvar er bare sunt! lykke til
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 16. juni 2008 #17 Skrevet 16. juni 2008 Jeg hadde jobb og egen konto da jeg var 13. Jeg kjøpte da mine egne klær og betalte aktiviteter selv, så det var ikke penger igjen til sløseri. (Det lille som var til overs sparte jeg og kjøpte meg sykkel). Men.. Føler vel at det er litt andre tider nå. Ville nok latt han ha bankkort, men ikke med alle pengene. Dere kan jo sette halvparten på sparekonto og andre halvparten på kortkontoen. Man kan også ha en øvre grense for hvor mye han kan bruke på kortet i uken.
KajsaLuna Skrevet 16. juni 2008 #18 Skrevet 16. juni 2008 Når det gjelder jobben, så er det grei skuring for en på 13. Det har han ikke vondt av. Men å la en på 13 få disponere 2500 kr fritt, det ville jeg nok ikke gjort. Vet ikke om det er grense på kort for ungdommer, men jeg tror det er sånn at man som forelder kan ha podens konto på sin nettbank, og da har man jo oversikt. Min eldste er 12, så jeg må nok sette meg inn i dette snart. Å disponere penger er greit, det er summen som er spørsmålet, synes jeg.
kokosyklus Skrevet 16. juni 2008 #19 Skrevet 16. juni 2008 jeg jobbet da jeg var 14.. eget bankkort da jeg var 15, uten visa vel og merke. Tror mamma hadde innsyn i min konto, det husker jeg ikke. jeg ser det som kun positivt. Jeg lærte veldig fort verdien av egne penger. hadde 600 kr i mpnedslønn, var steinrik:)
Mockanin Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #20 Skrevet 16. juni 2008 Tusen takk for mange fine svar. Som flere her sier så har en gutt på 13 år bare godt av å lære seg ansvar når det gjelder penger. Han er for så vidt flink med penger, men har litt vanskelig for å skjønne at det virkelig blir tomt en gang inn i mellom. Skrev i sted at jeg er litt usikker på om han skjønner ansvaret det er å ha jobb. Det er jo bare en måte og lære det på og det er å prøve. Har bestemt meg for at dersom han får muligheten til denne jobben så skal han få lov til å ta den. Når det gjelder kort så blir det som jeg skrev i sted regler rundt kortbruken. Dem må vi 4 foreldrene finne ut av sammen. Ser for meg at han kommer til å bli nødt til å spare minst 1000 kr. i mnd. på en sparekonto. Og at jeg og faren skal ha tilgang til nettbanken for å kunne holde et lite overoppsyn. Alle dyre klær må han selv sørge for å kjøpe når han evt. begynner å jobbe. Er enig i at det høres mye ut med 2500 kr. i mnd. for en 2 timers jobb. Blir spennende å høre hva sjefen sier om jobben nå når jeg begynner der i morgen. Han ringte meg sist uke når jeg var på ferie og nevnte denne. Var vist sønnen til en av de andre ansatte som hadde hatt den før. Om sønnen min ikke får jobben kommer jeg til å ta den selv rett og slett.
Gjest irismor Skrevet 16. juni 2008 #21 Skrevet 16. juni 2008 Fin måte å lære seg pengebruk og ansvar på da. Og at han må spare en del av pengene er heller ikke dumt.
Smily84 Skrevet 16. juni 2008 #22 Skrevet 16. juni 2008 Jeg synes det hørtes ut som en bra ide. Minibankkortene som gis til de under 18 år har uttaksgrense og maksgrense på transaksjoner. Disse grensene kan dere som foreldre bestemme, og da har dere grei kontroll på hvor mye han bruker i uka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå