Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Min 2åring bæsjer med 3-6 dagers mellomrom. Når han gjør det så presser han fælt og sutrer veldig.Han grøsser seg. Virker som om han har litt vondt og syns det er ekkelt å bæsje. Men når han er ferdig er alt bra. Avføringen er ikke hard. Det har vært slik i 5-6 mnd nå. Han har god matlyst ,legger normalt på seg og er i god form ellers. Snakket med legen om det, og hun foreslo avføringsmiddel(lakterose tror jeg det heter) i en periode. Syns det hjalp litt (han trykket ikke så fælt,sutret heller ikke så mye),men det gikk alikevel mange dager mellom hver gang. Nå bruker han ikke det lenger. Jeg er usikker på hvor lenge han kan bruke det i lengden. Men kanskje det er det som skal til? Han hadde en periode før jul i fjor da han hadde hard avføring. Kanskje han er i en ond sirkel,fordi han husker hvor vondt det var å få ut den avføringen? I går bæsjet han 2 ganger. Den ene gangen med massevis av pressing og sutring. Den andre gangen uten at vi la merke til det, vi kjente bare lukten. Da hadde han ikke bæsjet på 5 dager. Er det bare naturlig for han å ha så sjelden avføring,eller er dette grunn til bekymring?
ninanja Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Det er ikke unormalt med sånne perioder. Men jo lenger det går mellom hver gang, jo hardere blir bæsjen. Og det kan hende han skjønner det, og holder seg. Da blir det jo ikke noe bedre i lengden. Holdt på sånn med datteren min i trekvart år - det tar tid å jobbe inn sunnere bæsjevaner igjen. Bruk laktulose. Det er helt ufarlig å bruke over lang tid. Øk dosen hvis du synes det virker dårlig. Bæsjen blir smidigere av det, og forbered deg på å bruke det i flere måneder inntil han har bæsjet regelmessig en stund. Gi ham svisker eller sviskepuré hvis han liker det, det setter også fart på sakene. Unngå å gi ham for mye melkeprodukter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå