Mamma`n til verdens nydeligste Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Vi har en liten en på snart 5 mnd. som har begynt med grøt. Greia er at hans stesøster på snart 12 år vil ha den samme grøten som minsten, og får det av faren sin! Jeg synes det er helt bak mål at hun skal sitte og spise maten hans, hun blir jo bare "baby" av det hun også, noe jeg tror meningen hennes er. Hun har 2 andre småsøsken, og krevde å spise deres grøt også.. Vi har en på 2 også, som til nød får smake et par skjeer, og hun blir forklart at det er babymat, så skal hun på snart 12 sitte og gafle i seg! Er det tull å henge seg opp i denne "bagatellen" synes dere? Jeg blir nemlig skikkelig provosert av det.... Det hører også med til historien at 12-åringen helst vil være så liten som mulig enda, og er utrolig umoden for alderen.... Vil gjerne ha synspunkter!!!:-)
*Andreapus* Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Har dere prøvd og behandle henne litt mer voksent? Litt sånn, siden du er så stor, kan ikke du mate minsten.. osv.. kan hende at ho er lei av at alle andre får mer oppmerksomhet en henne, uansett hvor ho er.. (siden ho da har halvsøsken på hver side) Er litt spes at en 12år gammel jente vil være baby ja.
YoMomma Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Synes ikke du er sær! Husker jeg hadde venninner på barne- og ungdomsskolen som var veldig glade i barnegrøt, så de dro på butikken og kjøpte det selv istedenfor godteri.. Forsåvidt greit nok hvis det går av lommepengene, men synes ikke hun skal få forsyne seg av babyens mat.. Utrolig inkonsekvent og lite gjennomtenkt fra farens side.
Lacey*har fått erta Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Du er nok ikke sær i det hele tatt nei, men stedatteren din er heller ikke sær. hun føler seg nok litt til overs siden hun har små søsken på begge sider! Dette kan være vanskelig for en 12 åring. Spesielt hvis hun har blitt føyset litt til side etter at de små kom (jeg mener ikke at noen har gjort det med vilje, men at hun føler det) Det er viktig at hun kanskje kan få en mulighet til å føle seg like viktig og like kost med som de små. Tror nok hun savner å kunne sette seg på fanget å få den samme oppmerksomheten som hun føler at søsknene får. (som jo er helt normalt at de små får) Jeg ville gjort som hun over her sa, å la henne mate minsten. La henne ta del i ansvaret og stelle for de mindre søsknene. Du kan også snu helt på rollene og spørre om du skal ta på henne bleie og pakke henne inn i et teppe og dulle med henne. En 12 åring blir fort lei av å leke baby når de får sjansen til det. Men jeg tror nok hun savner å være en del av dere:) Lykke til
Tweak Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Mamma var dagmamma til noen småunger da jeg var liten jente, og da de ungene skulle ha grøt så ville jeg også smake. Det luktet jo så godt jo! :-) Jeg ville smake fordi jeg hadde lyst på, enkelt og greit. Da fikk jeg litt i en egen skål, nok til tre fire spiseskjeer, og jeg koste meg med det. Dersom det er noe slikt hun gjør, så synes jeg ikke det er noe å ta på vei for. Blir noe ala å få slikke bollen og slikkepotten når man baker kaker. Bare kos. Men dersom hun ikke vil spise vanlig mat, og bare ha babygrøt så er det noe galt...Og det skal jo ikke være hver gang heller. Dere kan si at hun kan få smake av og til, men at hun er for stor til å spise babygrøt som mat. Hold på det. Dersom hun klager over at hun får for lite, så spør om hun er sulten, så kan hun spise en brødskive. Babyens mat er til babyen, og hun var heldig som fikk smake litt. Ferdig med det. Jeg har ikke egentlig noen erfaring med tolvåringer, men jeg tror at man kan komme langt med å behandle de "voksent" og ikke snakke som om det er til småbarn som ikke ville forstått normalt språk. Jeg tar meg selv i gjøre det til de jeg er tante til, men de vokser jo og jeg trenger ikke snakke "babyspråk" til de lenger! :-) Lykke til!
Promp Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Hei, jeg forstår 12-åringen godt jeg! Jeg husker at jeg fikk min bestemor til å kjøpe bebigrøt til meg når jeg var liten (barneskolealder). Og jeg har ingen mindre søsken, men bare digget den grøten. Litt ekstra kos når jeg var hos bestemoren min etter skolen:-) La henne kose seg med den, ikke fokuser på det med at hun vil være liten og er umoden. Hun er på vei inn i puberteten, og kommer nok snart til å gi seg med det der. Lykke til!
lykketreff:-) Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 I min familie har vi i alle år hatt grøt til kveldsmat minst en gang i uka, men ikke babygrøt til store barn. Hva med å koke annen grøt til storesøster? På den måten kan hun spise sammen med de små, men ha sin egen kost. Kanskje interessen vil avta da, evt er hun bare veldig glad i grøt og vil godta at hun har sin egen. Havregrøt er utmerket ernæring for barn i vekst og koster en brøkdel av babygrøt. Du må få mannen din med på å ikke servere datteren babymat!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå