Gå til innhold

Hva er farlig med å gi barn light saft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det er farlig , men lurer på hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det farlig? I så fall sikkert på grunn av masse kunstig søtning, som aspartam, x antall e-stoffer osv. Men så skal jo ikke små barn har får mye saft uansett, da, på grunn av tenner osv...

Skrevet

Pga søtningsstoffet. Skal ikke gis til barn under 3 år.

Skrevet

lightsaft ville jeg ikke anbefalt noen å drikke, men barn er jo mer sårbare overfor kunstige stoffer. Aspartam er det skumleste søtningsmiddelet. Varmes det opp forvandles det til blåsyre og kan gi alvorlige følger. På en jevn basis er det også forsket på at aspartam kan bidra til hyperaktivitet hos barn, allergier og ulike adferdsproblemer mm. Men man vet ennå ikke nok om langtidseffektene.

Det blir jo dysset ned pga at makten innen denne industrien er så stor.

Det er jo derfor naturlige søtningsalternativer som stevia og agavesirup er tatt av markedet nå. Skummel konkurranse.

Ok, dette er bare det jeg husker på sparket. :-)

Skrevet

Ja har du valget, så velg heller den med litt sukker, enn den som er sukkerfri og full av søtningestoffer ;-)

Skrevet

ok takk for svar:)

Skrevet

stevia er ikke farlig for kroppen, men de har tatt det av markedet. skjønner ikke hvorfor. men vi får kjøpt det i sverige da!

Skrevet

Hvor i all verden får dere infoen deres fra?? Aspartam blir til blåsyre osv... aspartam er IKKE farlig!!!!!! men som kosmos kalle sier her, hvorfor i all verden gi små barn saft? er vann i springen, det er jo mye bedre uansett. sukker er langt i fra bra for barn eller oss voksne

Skrevet

jeg gir barnet mitt vann som regel og det er det de får i barnehagen også. men noen ganger kan det være ekstra godt med saft i sommervarmen, og når jeg drikker saft, så må nesten jenta få det samme. aspartam er skummelt, fordi stoffet svekker hjernecellene, men det er da snakk om store konsum over lengre tid. for de som drikker flere liter cola light i døgnet liksom. et glass fun light skader ikke. det skadet ikke meg vertfall.

Skrevet

Det er faktisk dokumentert at aspartam er direkte ødeleggende på hjerneceller, så at det ikke er farlig er nok bare tull. Blåsyre var nytt for meg. Det var blant annet en gjeng med forskere i Trondheim som gjorde en studie (i 2001 tror jeg) på aspartam og de fant ut at det er direkte drepende på hjerneceller.

Andre studier viser blant annet at det kan føre til hjernetumorer. Det har vært forsket alt for lite, og bransjen er utrolig mektige så mye resultater har blitt underrapportert. Skal man velge å gi barnet saft så gå for den sukkerholdige sorten!!

Skrevet

Aspartam er ikke farlig med mindre man drikker over 3 liter hver eneste dag i en lengre periode!!! og om man drikker så mye brus/saft hver dag så trur jeg jammen ikke det hjelper å drikke med sukker, for så mye sukker det er i sukkerdrikk er jo helt utrolig. Det stod også i siste gravid bladet at light drikke IKKE er farlig for fosteret. det stod at det kan man drikke helt trygt under graviditeten, men det med sukker var ikke så bra. Jeg har vært diabetiker i 27 år nå og ALDRI hørt at aspartam er skadelig på hjernecellene! det forskes på mye rart i dag og man skal ikke tru alt man leser.

Men vi kan vel bli enige om at det beste å drikke er vann fra springen, og et glass fun light i ny og ne skader ingen. Har ei venninne med en sønn på 3 år og han vet fortsatt ikke hva saft og brus er, han vil bare ha vann han.

Skrevet

Tja, det jeg har hørt er at aspartam KAN være skummelt, være kreftfremkallende eller noe. Og det fins jo ikke bare i saft, men også yoghurter og andre kunstig søtede varer, så da kan man jo potensielt få i seg endel i løpet av en dag. Men det er sikkert som alt annet: alt med måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...