Lykkelig g~g~j Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Sambo har en jobb der de ikke er særlig positive til at han skal ta ut pappapermisjon. De ser det problematisk å ta ut 6 uker da de mener han sender dårlige signaler som avdelingsleder. Han fikk heller ikke betalt for de 2 ukene etter jeg fødte og måtte bruke ferie. ... nå har vi sagt vi ønsker at han tar ut 4 uker mot at han får full lønn og ikke 80%... men får til svar at det ikke er lovlig.. noen med erfaringer??? trenger sårt svar :...
melkekua™ Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Han må ta samme grad som det du har gjort.....tror jeg. Og pappapermen er vel 6 uker uansett???
Chris&Alex♂♂ Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 aner ikke om man kan velge hvilken % man kan få med lønn. du kan jo ringe nav å spørre for de vet, men har han ikke rett på å ta permisjon uansett da? trodde man kunne bestemme det selv? de to ukene etter at man har født forstår jeg for det er ikke alle steder pappaene får lønn da. gubben i huset her får heller ikke lønn da, så han tar ut ferie når jeg har født. og når det gjelder permisjonen hans så bryr ikke de på jobben seg så mye om når han velger å ta den. han har jo blitt pappa og må jo selvfølgelig få lov til å være litt hjemme med familien og sånn han og da=)
Gjest irismor Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Det er vel ikke lov det med de 4 ukene. Han har rett til sine 6 uker med 80% eller 100% lønn alt ettersom hva du har tatt ut. De 2 ukene etter fødsel er det ikke noe som sier at han skal ha lønn i. Det kommer helt an på arbeidsgiver. Men de kan ikke nekte ham de 6 ukene. Det er hans rett etter norsk lov.
___ Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Han har ikke krav på lønn de 2 ukene etter fødsel, men han har krav på fri. Han har også krav på 6 uker pappaperm. Arbeidsgiver kan ikke nekte bare det er varslet i god nok tid. Om det er lov å bytte noen uker permisjon mot høyere lønn vet jeg ikke, men refusjonen fra NAV vil nok ikke kunne bli høyere. Mellomlegget må nok da dekkes av arbeidsgiver.
Lykkelig g~g~j Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 16. juni 2008 ja d e d jeg mener..., er det lovlig at arbeidsgiver betaler de resterende 20%?
Kamomille Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 Han har ikke krav på fri med lønn for de 2 ukene han tok etter fødsel. Så her har arbeidsgiver helt og fullt retten på sin side. Far er bundet av den frosenten du valgte. Dvs at dersom du valgte 80% lønn, så får han også kun 80% lønn i sine 6 uker. Han har rett til å ta sine 6 uker med pappaperm så lenge han har varslet arbeidsgiver om uttaket nok til i forveien. MEN Han MÅ ikke ta ukene sammenhengende. Han kan jo fint ta noen uker nå og noen uker senere. Eller han kan velge å ta det ut på deltid. Her er det bare fantasien som stopper dere:)
Kamomille Skrevet 16. juni 2008 #8 Skrevet 16. juni 2008 å ja, så lenge det er en privat arbeidsgiver har de selvfølgelig lov til å betale han 20% mer i lønn hvis de ønsker det. Men de vil uansett ikke få mer enn 80% i refusjon fra NAV. Og far vil uansett ha 2 uker permisjon til gode som han kan ta ut ved en senere anledning.
Raych Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 Han kan ikke ta ut permisjon med full lønn hvis du tok ut 80%. Hvis du også hadde full lønn går det helt greit. Hvis han tar bare 4 uker mister dere de 2 siste ukene. Kan han ikke dele det opp over tid da? Det er jo mulig å ta ut permisjonsdager fram til ungen fyller 3 år... Kjenner mange som eventuelt har fri en dag i uka i 30 uker etc. Det er mange muligheter for å dele opp permisjonen:) Håper det ordner seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå