Gå til innhold

Kumelk- skal man gi helmelk? Varmer dere den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle litt om hvordan dere introduserte kumelk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helmelk nei, men lettmelk. Dette fordi barn ikke trenger animalsk fett. Om barnet ditt er undervektig bruker du heller smør.

Jeg intoduserte ved å gradvis ha kumelk i mme. Det vil jo bety at mme vil gradvis bli kaldere og kaldere. Gav kanskje 20% kumelk første gang - resten mme osv. Da jeg var kommert med kumelk i overtall kastet jeg hele mme, og serverte melken kald fra kopp.

Vær obs på at mme er mat, mens kumelk er drikke.

De små drikker lite melk - bare noen få slurker den første tiden. Men etter noen dager vil de spise mer fast føde. Jeg mener; man gir liksom ikke 180ml kumelk til de små:)

Skrevet

Tulla har fra hun var 1 år fått en kopp med biola til frokost. Den har hun fått kald. Ellers har jeg brukt å amme med en gang vi står opp om morgenen, så gikk vi over til mme, og nå de siste par dagene har hun fått en stor kopp med 2/3 lettmelk og 1/3 varmt vann. Bare for å ha noe i magen frem mot frokost. (nå er hun 17 mnd) Ammer fremdeles om kvelden da.

Skrevet

Anbefalingene fra sosial- og helsedirektoratet er faktisk skumma melk. Begrunnelsen er de bør bli vant til skumma melk og drikke det når de blir voksne, slik at de ikke får hjerte- og karsykdommer. Men vi gir h-melk, fordi jeg synes det blir feil å gi noe annet, sønnen min er ganske tynn også. Jeg har lest et sted, tror kanskje det var på liberosidene, at en del mener melkefett er viktig for utviklingen av hjernen. så det er litt delte meninger om hvilken type melk. Som de over sier, er det bare å gi litt om gangen til måltider. Vi lunka den litt av og til i starten, men fant fort ut at han liker den like godt kald. Det er bare å prøve seg fram.

Skrevet

Vi gir lett eller ekstra lett.

Varmer den litt da han liker det best.

Begynte med 30 ml en dag, så 40 og 50 osv.

Nå har han fått litt kumelk i ca 1 uke og skal i dag få ca 150 ml.

Tenkte bruke ca 14 dager på å gå over helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...