Gå til innhold

nå var det mye snakk om farlige hunder her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

signer alle som har "farlig" hund (type amstaff, staff, schæfer, rottweiler) og barn i samme hus.

Tror faktisk det er ganske mange, og jeg har bare god erfaring med disse hundene.

Som sagt i tidligere debatter her inne så kommer det ann på eierne.

Akkurat som med barn, så får man de hundene man vil ha. Alt handler om oppdragelse, og de med barn vet at de er ikke lette å oppdra. Alt krever trening og mye jobb...

Det er mye dumme foreldre der ute også som ikke lærer barna hvordan man skal oppføre seg i selskap med hunder. jeg har mange ganger opplevd at barn kommer løpende for å hilse på, og de spør ikke engang om de får lov til å hilse på hunden. Bare stormer bort.

Hvis det skjer noe da er det ikke hundens feil, men det er den som får svi...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har! til alt overmål har begge hjemmene til lille en "kamphund". *ler*

det er så sinsykt deilig å være på feks hundeutstilling, for ungene der har hund hjemme og vet hvordan de skal oppføre seg rundt hunder eller de er så drittlei hund at de ikke enser de andre. hehehehe.

Skrevet

Jeg synes det blir helt feil at unger og voksne skal lære seg å "oppføre" seg sammen med hunder. Det bør vel heller være den andre veien vel?

Det er vi mennesker som har tatt til oss hunden og ikke omvendt:)

Skrevet

Må bare fortelle om en dag jeg og Daniel gikk til bhg.

Han ser en hund.

Jeg spurte: skal vi gå og klappe hunden? JAAA sier han.

Det var såå morsomt å se at han gikk BAK meg. Jeg har lært han det at jeg SKAL gå og se på hunden først, får han får komme.

Denne hunden virket snill, men det var ingen eiere i nærheten. Gikk bare løs i hagen, men var et gjerde rundt.

Siden jeg ikke kunne se noen eiere, lot jeg ikke Daniel få komme til.

Men, han fikk uansett en positiv opplevelse ut av det. Han fikk si hei til hunden og si til ha det til hunden.

:o)

Skrevet

unger må jo lære seg å oppføre seg mot andre unger også. er en unge slem mot en annen så kan han risikere å få seg en på trynet der også. akkurat det samme med bikkjer.

Enig med (S) stinkerbelle. Var senest på utstilling igår, og ungene der er kjempegreie å ha med å gjøre. Ingen går bort til bikkjer som står i bur, de vet når de kan leke og ikke, de har hunder hjemme selv og vet hva som kan gjøres og ikke...

Skrevet

For noen år siden så var jeg og hunden ute å gikk tur, også kom det 2 barn stormløpende mot tispa mi for å klappe. Jeg stoppet de i løpet og sa at de måtte senke farten og spørre først, bak kom foreldrene og tror du ikke mora kjefta meg opp for å "ta" ungene hennes!!!1

Skrevet

Er oppvokst med schæfer og vil absolutt ikke sette schæfer i samme kategori som et par av de andre du nevner :) ikke rottweiler heller i grunn.....

Skrevet

mami..

nej, klart du ikke vil.. da kan dere bare sitte på gjerdet ved neste forbud og håpe dere ikke er den neste på forbudslista! hurrah for hundenorge!!!

Skrevet

Svært få unger som biter i hjel bikkjer er det ikke? Selv om de har dårlige foreldre?

Bikkjer er utøy.

Skrevet

vet om mange unger som er utøy også jeg.... de kaster stein på pelser, stikker de i øyet med pinner og drar de i halen.

Skrevet

Det vil jeg helt klart gjøre, jeg mener schæfer og rottweiler også går i samme gruppe;),...

Skrevet

Jeg har hatt rottis selv før jeg fikk staf, og jeg må si det at jeg er mer skeptisk til de enn staffen.

Samme når jeg er ute og går tur selv, jeg stoler mer på en staff enn på enn schæfer eller rottis...

Skrevet

Det blir jo noe helt annet i forhold til andre unger, mener i alle fall jeg.

Noen hunder (og da spesielt enkelte raser) er jo helt uberegnelige.

Og det som er mest foruroligende er alle de hundeeierne som ikke overholder båndtvangen. Men da er vi vel over på en annen diskusjon:)

Skrevet

Det kan jeg være enig i. Er på ingen måte for dyreplageri, selv om jeg ikke kan fordra stinkende, siklende og røytende vesener som bikkjer. Men det er jo noen få hundeeiere som ødelegger for alle.

Skrevet

Jeg er skeptisk til hunder uansett rase jeg da. Har vokst opp med hund selv som ikke ble ordentlig oppdratt og som ikke var trygg rundt små barn (altså da var vi barna litt eldre enn "små" barn).

Men av det jeg kan om hund skal ikke en hund angripe uansett. Om en hund angriper barn som kommer løpende så er det hundens feil og den må i mine øyne avlives. En hund skal trekke seg unna, uansett. At du som hundeeier sier at det er barnets feil om det skjer noe skremmer meg faktisk, og det vitner om at du er av den typen som ikke burde ha hund.

Skrevet

Hvorfor vil du plassere de i samme gruppe? schæfere blir ikke avlet for å være kamphunder, og om du snakker med folk som har peiling blir ofte schæfere anbefalt som familiehunder fordi de er tolmodige og snille hunder.

Det er dårlige actionfilmer fra 80-90-tallet som har gitt schæferen så dårlig rykte.

Største problemet med schæfere er ikke at de er slemme, men at de har blitt så populære så det er marked for dårlig avl også.

Masse hud og hofteproblemer på schæfere, men ikke at de er mannevonde..

Da skal man passe seg mer for golden retriver (som jeg sa i den andre tråden)..

Mamma har foresten et rivjern av en engelsk cocker spaniel, hun er lunefull og jeg stoler ikke like godt på henne sammen med snuppa som jeg gjorde med schæferen. Dette er foresten litt typisk for cockeren..

Stinkus, tror aldri schæfer vil bli forbudt i Norge, nettopp fordi de ikke blir avlet som kamphunder! Sier ikke at alle amstaffer blir avlet til denne bruken heller, bare så det er sagt..

Skrevet

en hund angriper kun om den føler seg truet.

Hvis du hadde stille og fredelig gått tur på gata, og en fremmed person hadde kommet løpende mot deg i fullt firsprang, skrikende og hojende, ville ikk du da ha blitt skremt og blitt redd hvis du ikke visste hva den personen kom til å gjøre?

Vi mennesker kan bruke stemmen for å prøve å forsvare oss, hva kan hunden? Knurre er dens eneste tegn på at dette vil den ikke...

Skrevet

Den skal uansett ikke angripe, men trekke seg unna. Som hundeeier burde du jo vite det?!

Skrevet

er begrenset hvor langt en hund kan trekke seg unna når den går i bånd. Hadde den kunnet så hadde den sikkert stukket av så langt den kunne.

Nå har jeg aldri hatt dette problemet, da min hund logrer og vil løpe frem og hilse uansett om det er menneske eller dyr som kommer mot, men poenget var at foreldre bør lære unga til å spørre først...

Skrevet

En hund skal aldri angripe, den kan knurre, flekke tenner eller bli nærvøs om den føler seg usikker (altså advare), eller forsvare seg ved å for eks bite hvis noen slår den, men ALDRI angripe.

Skrevet

Haha stinker...

Hufff.....

Jeg.. åå. Jeg blir så oppgitt av folk!!!

Skrevet

Det er jeg helt enig i. Barn skal lære å respektere dyr, og være forsiktige. Men det vil alltid være noen barn (sikkert også voksne) som ikke er det, og i de tilfeller er det ikke greit at en hund angriper. Det er aldri greit!

Skrevet

"er begrenset hvor langt en hund kan trekke seg unna når den går i bånd"???? Du som eier som holder den i bånd må jo kunne klare å stoppe unger fra å hilse på den hvis du ser at hunden ikke er komfortabel med situasjonen.

Enig i at foreldre må lære unger å spørre først - men du som hundeeier har ansvar for hva hunden din gjør. Uansett.

Skrevet

Hvis du ikke ser at det kan ha litt andre konsekvenser at en kamphund eller en hvilken som helst hund angriper et barn enn at en 3-åring f. eks klyper en annen 3-åring fordi denne sa noe teit, ja da er det vel nesten ikke vits i å fortsette diskusjonen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...