Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

på hvor mange navn et menneske kan ha? Og hvor mange navn er for mange til at det er en "pest og plage" å påføre seg selv og barnet sitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet ikke hvor mange man kan ha

men jeg syns det holder med 3 totalt, best med 2.

Skrevet

Tja.. jeg har 21 navn klare her, så her blir det helsikas mange navn på neste barn. Eventuellt en bråtemasse barn. At man har gode navn på lager er vel en god grunn til å reprodusere?

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Jeg kjenner tre, to voksen og ett barn, med tre fornavn hver. Ingen av dem har klagd, tror jeg. Hun ene gikk i klassen min og syntes det var kult med tre fordi da ble hun huska av alle. Hun andre er halvparten så gammel som meg og tenker knapt over det i det hele tatt, det er stort sett bare ett som brukes, hennes far bruker to og ingen tre - tredje er helgennavn (katolikker, ja). Den tredje har ikke kommet så langt ennå... vet ikke hva hun vil si på sikt.

Skrevet

Nei, tre er ikke så uvanlig da (jeg kjenner faktisk overraskende mange som har tre navn!) Men det kommer kanskje an på hvor mange etternavn man har? Det blir liksom ikke så ille om man heter Helena Marie Johanna Olsen, blir jo nesten det samme som å heter Helena Marie Lie Olsen f.eks....

Jeg derimot har 4 fornavn, to etternavn som henger sammen med bindestrek og et etternavn alene. Det blir praktisk talt 6 navn (nesten 7...) Det KAN være litt vel mye.

Hadde ikke tenkt å videreføre navnetradisjonen til datteren min egentlig, men mye press -og ingen som hadde brutt den på flere hundre år, og jeg kunne nesten ikke gjøre det sjæl. Men 4 navn er sinnsykt mye egentlig, og jeg skjønner ikke at folk som ikke har slike tradisjoner de føler de må følge, velger å gi barna så sykt mange navn....

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Jeg synes det høres avsindig moro og litt sinnsykt ut, hva gjør du på offentlige papirer og sånn, hvor det er et visst antall bokstaver du får plass til? Er det flere av navnene du aldri bruker, eller er alle i bruk av noen?

Skrevet

Hehe, ja, det er ganske sinnsykt -men en tradisjon som ikke har blitt brutt av en eneste en - dessuten er jo hele greien bak hvordan man skal velge navn og sånt litt koselig.

Jeg bruker initialer egentlig. Som f.eks;

Jenny Sofie E.K.M.M. Jones - hvis det må være et papir jeg må skrive alt. Det skjer veldig sjeldent egentlig.

Jeg bruker faktisk navnene litt hver for seg. Fornavnet mitt bruker jeg i Norge - og morssiden av familien min kaller meg ved det - også det navnet jeg bruker mest om meg selv også. Farssiden min + i utlandet bruker jeg det siste av de fire navnene (og det er det eneste de kaller meg, aldri fornavnet mitt...) Noen få kaller meg ved fornavn + siste navn av de fire, men det er ikke så mange. De to til overs bruker jeg absolutt ALDRI, dessuten er det ene så stygt at det er likesågreit. Hehe.

Skrevet

Hehe, er de to navnene jeg vet om det første og fjerde navnet ditt da?

Skrevet

Nå sa jeg helt feil! Haha, herregud.... Jeg bruker det første og det tredje navnet mitt. Tenkte helt feil.... Så du vet om det første og det tredje da.

Skrevet

Da er jeg også en heldiggris =o)

Jeg glemmer aldri Kronprinsesse Victoria Ingrid Alice Desirè`s navn.

Det bestemte jeg meg for å huske på for alltid,da hun ble født,og jammen sitter det.....

Skrevet

Jeg kan hele navnet ditt (utenom det siste etternavnet ditt, tror jeg) hihi :D

JEG er heldig jeg.

Duuu, spionen min hadde en del interessant å fortelle btw... ;o)

Skrevet

Hehe...har en venninne som også har 7 navn, hvorav alle er i stil med Pippilotta Victualia Rullgardina Krusmynta osv...

Hehehe... synes det er ustyrtelig komisk, og jeg ler meg ihjel når hun helt seriøst ramser opp alle navnene hjver gang noen spør hva hun heter.

Synes vel egentlig selv at det holder lenge med to navn pr pers, og dobbeltnavn suger.

Men akkurat når det gjelder navn skal vi være veldig glad for at smaken er som baken..!

Skrevet

Tradisjoner er til for å brytes..

Mine foreldre brøt med navnetradisjonen på min fars side, som hadde vært sånn i generasjoner.

I vår oppvekst merket vi ikke til noen dårlig stemning av den grunn, men det var slett ikke populært når det sto på.

Jeg syns du skal velge navn som passer deg og mannen din, ikke familien din, uansett hvor mye de presser på. Det er jo deres barn og deres familie.

Ellers liker jeg det enkle.. Ikke unødvendige h'er i fornavn og helst bare to navn. Småen vår har dog to etternavn.. :-/

Skrevet

jeg syns alt over 1 fornavn og 1 etternavn er for mye. småen har ett for mye. men jeg følte at det eneste fornuftige var og gi han sitt fars navn også. og mitt er så kjeldent og bærer så mye historie at det _skal_ med... spesielt når jeg er alene med han

jeg hadde min mors og mitt fars etternavn. når jeg fylte 18 tok jeg bort min mors etternavn. jeg har ingen grunn til og bære det navnet og brukte det aldri.

hm...

Skrevet

Så for å gjøre det skikkelig vanskelig så har jeg tre etternavn. To av de er etter mamma og pappa og det siste er mannen min sitt. Slet litt med det gitt.

Eneste som sier alle navnene mine - med trykk på ALLE- er sjefslegen på riksen. Avsluttet alltid med et fnis!

Skrevet

Mange navn gir meg assosiasjoner til bikkjer med stamtavle..

Voff voff!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...