L@boline Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 Enda en av disse artige kropslige forandringene under graviditeten. Nå gjør det faktisk ganske vondt. Noen som har erfaring? Tips og råd mottas med takk! Vil helst slippe å dra meg til legen.
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 HVordan merker en at man har hemeroider egentlig?? Jeg har vondt der bak når jeg er på do, og det er på en måte en tapp som liksom henger litt ut, har ikke vært det før. Har blødd så vidt det er en gang eller to, men ikke mye. Har fått veldig sår hud nedentil, så jeg trodde først at det var derfor jeg hadde vondt, men kan det være hemoroider?
Limlamli Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Hei! Jeg er veldig plaget med hemoroider. Har akkurat slutta med en stikkpillekur, hadde hemoroide på hemoroiden min. Var så vondt at jeg nesten ikke klarte verken gå eller sitte. Jeg måtte som sagt bruke stikkpiller, som jeg har fått resept på. Men du kan prøve xyloproct salve først da (Tror det skrives sånn) Den funker ganske bra om det ikke er kommet for langt. Den får du uten resept. Har fortsatt den ene kulen, men det er bare halve så vondt som to... Bruker fortsatt salva, og merker kulen går ned. En ting du må tenke på når du får sånn, er å holde avføringa myk. Jeg må bruke avføringsmiddel, viss ikke kommer de tvert. Men det holder for de fleste å drikke mye vann og spise mye fiber. Til deg som lurte på hva det er, så er det kuler i analåpninga. Kan henge utenom, men du kan også ha dem inni. Jeg blir glad om jeg begynner og blø, for da blir presse mye mindre, og det gjør ikke så vondt. Men jeg har jo vært til lege for dette flere ganger, å vet hva det er. Du burde kanskje ha snakket med legen for sikkerhetsskyld. Å uansett, les pakningsvedlegg nøye, følg dem, å heller ring en gang for mye til legen!
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Det hørtes veldig ut som en hemoroide ja. Det er pyton!! Jeg kjøpte ac3 idag (anbefalet på apoteket) så jeg håper den virker.
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Hemoroide er en åreknute på endetarmen - denne kan klø og være irritert, men den trenger heller ikke å merkes. Dette varierer veldig fra person til person. Selv fikk jeg èn allerede første svangerskapsuken pga hyperstimulering (væske i buken) så tarmen ble presset ut. Den verken blør eller svir, så den plager meg ikke annet enn at den henger der og er litt ubehagelig når jeg er på toalettet. De ønsker ikke å fjerne den før etter fødselen, men da skjærer de den bare bort. Noen ganger trekker den seg tilbake av seg selv, etter fødselen også. Min gjør nok ikke det, så den må nok opereres bort. AC3 anbefales mot hemoroider, fåes på apoteket. Det er også viktig at man ikke tørker/drar når man tørker seg etter et do-besøk, men heller klemmer opp mot endetarmen, sa legen til meg. Når man drar (noe som er mest vanlig) strekker man bare tarmen ennå mer ut og man kan få flere eller større hemoroider. Hemoroider er jo bare en del av tarmen som har kommet på utsiden pga treg mage e.l.
Limlamli Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Ja sant, jeg bruker våtservietter etter dobesøk. Syns det er mer behagelig å tørke med. Et annet tips er å ikke sitte lenger på do en nødvendig. (å lese f.eks) Leste det et sted på nette at måten vi sitter på på do gjør at det trykker mot endetarmen og det kan gi mer hemoroider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå