Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legepå kontroll på fredag. Hun mente at knøttet lå i seteleie. Er i uke 30 nå. Har vel ennå "god" tid på å snu seg. Men tankene svirrer litt rundt de :-) Når er det vanlig at de legger seg en vei, for ikke å snu seg mere? Vet jo at de i prinsippet kan snu seg helt til rett før fødsel, men er vel ikke det som er vanligst.

Er mitt 3. barn, å de to andre lå med hodet ned nesten hele tiden.

Kjenner også mest bevegelser helt nede i magen, å litt ut mot høyre side.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går også å tenker mye på dette. Har fått beskjed av både leger og jordmor om å ikke tenke så mye på det før i uke 37/38. Har begge gangene jeg har fått sjekket leie fått beskjed om seteleie, og i og med at jeg kom med føttene først selv så bekymrer arveligheten meg. Med førstemann målte vi hodeleie hele tiden og jeg merker tydelig forskjell på bevegelsesmønsteret på de to. Men jeg vet at den lille i magen snur seg med jevne mellomrom, for noen ganger kjenner jeg skikkelig spark utover mot min høyre side øverst på magen. Jeg er 30 uker i dag.

Gjest Mamsen til 2,5 jenter
Skrevet

Hei, jeg har også nr. 3 i magen.

Er i uke 35 (tror jeg), og babyen har nettopp snudd seg med hodet ned. Jeg hadde det også sånn at de to andre lå med hodet ned nesten hele tiden, derfor begynte jeg også å bli litt bekymret.

Jeg går til akupunkturbehandling for bekkenløsning hos en jordmor. Jeg uttrykte min bekymring til henne, og hun ga meg veiledning til å påvirke barnet til å snu seg.

Ligg på ryggen og slapp av, finn en behagellig stilling. (Dette gjelder begge metoder.)

Metode 1

Dersom du vet hvordan barnet ligger, kan du forsiktig stryke magen i retningen fra rumpe til hode, rundt og rundt. Stryk forsiktig, ikke hardt.

Metode 2

Dersom dette ikke hjelper finnes det noen akupunkturpunkter som kan varmebehandles. De ligger på utsiden av lilletærne dine, rett ved siden av nedre kant av neglen. Du må da ha hjelp til å holde stearinlys like ved siden av tærne, sånn at du kjenner varmen, men ikke så nære at du brenner deg. Dette skal gjøres to ganger om dagen i ca 5 dager.

For meg holdt det å bruke metode nr. 1. Dersom du føler det nødvendig å prøve metode nr. 2, bør du vente noen uker før du begynner (ca uke 33-34).

Ved metode nr.2 må du kjenne etter om det blir mye bevegelse, for hvis barnet snur seg før alle 10 behandlingene, kan du jo risikere at h*n snur seg tilbake. Dersom barnet ikke snur seg etter 10 behandlinger står det i boken:

"If the baby does not turn, it is best to accept the inevitable. Babies who persist in this position have made a choice to be born this way. Take it as an early lesson to mothers that not all children do what we want them to!"

Lykke til!

Skrevet

Glemte å nevne at i metode 2 skal hver behandling vare i ca 15 minutter.

Skrevet

Jeg burde vel også nevne at i metode nr 2 skal man i utgangspunktet bruke noen sigarlignende urtepinner som heter Moxa rolls.

Men det funker også med stearinlys. Det er visst varmen som er hovedpoenget med behandlingen.

Skrevet

Hei. Takk for alle svarene! Prøver å ikke stresse med dette ennå, kan jo godt finne på å snu seg helt av seg selv (håpe, håpe ;-))

Tror nok at jeg kanskje vil gå for å prøve metode nr. 1, om ikke noe skjer av seg selv i løpet av en 2-3 uker.

Har ikke akkurat lyst på noe vendings-forsøk på sykehus...

Nei, her satser jeg på at den lille ordner opp selv. Å skulle ikke det skje, så kommer den nok ut alikevel ;-)

Skrevet

Det kan du være helt trygg på at den gjør :)

Ut skal den, enten på den ene eller andre måten c",)

Skrevet

fikk beskjed forrige uke om at det blir setefødsel på meg... Uke 30+4 nå. Babyen har liggi slik de siste 4 ukene og sitter blegg fast i bekkenet mitt.... Kjenner også liv nede og til venstre og hadde mine bange anelser da mine 3 andre har snudd seg mye tidligere. Skremmer meg ikke med setefødsel, det er det tanken på ks som gjør! Synes det var greit å få beskjeden å infinne seg med det liksom. Blir vekstkontroll etc i uke 35-36 om jeg går så lenge.. født prematurt alle mine 3 før..

Skal prøve stearinlys oppskriften iallefall. Finner også tips på www.spinningbabies.com. Har stått på hodet i en uke nå men det hjelper ikke...

Skrevet

Ja, tanken på KS skremmer mere enn tanken på setefødsel. Tror også at man kommer seg raskere etter vanlig fødsel, mens keisersnitt er vondt leeeeenge etterpå. Men det er jo helt individuelt da. Nei her skal det ikke skjæres i meg, så sant det er til å unngå :-)

Skrevet

Foedte setebarn sist, gikk kjempefint, om enn noe tregt.

Har setebarn igjen, men bare i uke 35, og det har romstert noe voldsomt siste uken og magen er helt totalt annerledes, saa jeg er ufattelig spent paa mitt siste legebesoek i morgen foer jeg drar til Norge og trygge, gode Rikshospitalet, hvor jeg skal gjennom 3 hele dager med tester, hehe..... Tenk om den har snudd seg? Hvis ikke, saa foeder jeg i sete igjen, det er jo strengt tatt det eneste jeg kan noe om.

Er ogsaa en av disse som absolutt ikke skal ha KS saa sant det kan unngaas. Var oppe og hoppet liten halvtime etter foedselen forrige gang, tok en lang deilig dusj, helt paa egenhaand, og babyen var fin om bare det, etter litt hjelp til aa suge ut smaaslim og fostervann fra nesebor og munn (som jo barn med hodet foerst automatisk presser ut naar hodet foedes som foerste ledende del)

Nei, her blir det hodefoedsel, setefoedsel og evt KS (i aller verste fall) i nevnte prioriterte rekkefoelge.

Lykke til alle med setebarn og kanskje setebarn.

Det vil helst gaa godt!

Skrevet

Er det mulig?

Hvor lenge var Adam i Paradis?

Nå har jammen jentebarnet snudd seg igjen.

Da er det på an' igjen med metode 1 et par dager, før jeg setter igang metode 2...

Noen andre som har prøvd?

Skrevet

Hei mamsen.

Ja så lenge var Adam i paradis. Jeg er ikke helt sikker på hvilken vei lillegutt ser lengre. Skal høre om legen finner ut av det i morgen, så jeg kan prøve din metode 1. Er du sikker på hvordan hun ligger? Tusen takk for svar på pm forresten. Du har vært til hjelp for meg:-)

Skrevet

Var på kontroll hos jordmor i dag.

Nå sitter hun slik du forklarte at din lille mann satt i går :)

Men jeg ligger nå her og snurrer og snurrer ;P he he

Skrevet

Håper hun snur seg igjen da :-)

Skal på UL i uke 32, da får jeg jo helt klart svar på hvilken vei bitte-liten ligger. -Selv om h*n jo sikkert kan snu av seg selv etter det også. Kan jo begynne å snurre, å prøve å påvirke til å legge seg rett vei, mens det ennnå er mest mulig plass :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...