Gjest Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 hva er d så er så fantastisk med lystgas egentlig?blir man ikke kvalm av d?lukter d ikke ille når en puste d inn?blir en susete i hode? jeg venter mitt 3 barn..har aldri hatt lystgass ,kun varme,vepsestikk(ALDRI MER) og akupunktur..de har tibudt meg lystgass men jeg har nekta.. d kan være fordi når jeg var liten så skulle jeg i narkose,de tok på meg den narkose masken mens jeg som da var 5 år var hysterisk å redd..d lukta ille å jeg kan ennå kjenne den ekkle lukten av narkose..etter d så har jeg helt fobi mot masker .. hva erfaringer har dere med lystgass*?
Lillemarit Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 lystgass var en av de tingene jeg benyttet meg av. Men det var til ingen nytte... Kjente ingen lukt eller nie, men syntes det var et pæs å puste i masken... Hadde smertene forsvunnet hadde det sikkert vært noe annet... De sa at jeg skulle ta dert da de sydde meg etterpå, for da ville det hjelpe. Fustet som f.... men det hjalp ikke da heller.... Men det kan jo hende det hjelper denne gangen....
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #3 Skrevet 15. juni 2008 akkuratt..d er vel individuelt ja.. men jeg ble litt skremt når en veninne sa at hu ikke fikk god nok veiledning på hvordan hu skulle bruke den så en stund følte hu at hu ble helt borte..å hu sa hu såg seg selv fra ovenfra å ned hvis du skjønner.. den følelsen du har når du er dritings..nei sånn en følelse vil hvertfall ikke jeg ha:( er ikke så kjekt å være drita hehe
L@boline Skrevet 15. juni 2008 #4 Skrevet 15. juni 2008 Jeg fikk lystgass ved forrige fødsel, og jeg har en helt annen erfaring. Synes det var veldig ok. jeg. Tar ikke bort smertene, men tar kanskje litt av toppene. jeg syntes også at det ble lettere å puste dypt med masken på. Jeg kjente ikke lukt, og ble ikke kvalm, men jeg vet at andre har en annen erfaring. Denne gangen blir det fødsel på ABC så nå får jeg ikke lystgass, men det tror jeg faktisk jeg kommer til å savne. Men tror uansett det blir veldig bra å føde på ABC, så da "ofrer" jeg lystgassen :-)
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 15. juni 2008 #5 Skrevet 15. juni 2008 Hadde lystgass og det var min bestevenn i verden.. Lærer du hvordan du skal puste. Og de gir greit med gass i blandinga funker det som faen
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #6 Skrevet 15. juni 2008 hva er så bra med abc? bor på vestlandet så jeg vet ikke noe om d stedet:)
L@boline Skrevet 15. juni 2008 #7 Skrevet 15. juni 2008 ABC er en egen avdeling på Ullevål med "naturlig" fødsel. Dvs at fødselen ligner mer på en hjemmefødsel. Det er ikke noe sykehusseng med masse instrumenter osv, men en vanlig dobbeltseng og et badekar. Altså ikke så veldig sykehuspreg. Man må ha et ukomplisert svangerskap for å få føde der, man må være ikke-røyker og heller ikke veldig overvektig. Man får ingen smertelindring utenom akupunktur og vann. Alt er vel litt roligere enn på en vanlig fødeavdeling. Man har også all oppfølging hos en jordmor på avdelingen, og går derfor ikke til lege eller jordmor noe annet sted. Fint å bli kjent med de som jobber der. Når fødselen er over får man et rom sammen med mannen sin, med dobbeltseng og eget bad. Ganske likt sykehushotellet.
solstråle-juli Skrevet 15. juni 2008 #8 Skrevet 15. juni 2008 Jeg fik lystgass sidt. Jeg synet at det luktet felt(gummi) og så blev jeg så kvalm og spydde. Så for min del var det ikke noget. Fik vepsestikk(auauau..). Så nu er jeg egentlig lidt i vildrede. Hvad skal jeg be om denne gang..?
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #9 Skrevet 15. juni 2008 åh..d hørtes jo kjempebra ut:) hadde vært noe for meg d..jeg har ikke hatt noe smertebedøvelse med mine to forrige fødsler..bare akupunktur og varme.. håper jeg kan ha d denne gang og.,. liker ikke sprøyter eller noe form for ting som jeg kan miste kontrollen med, så da får jeg bare takle smertene selv:)
L@boline Skrevet 15. juni 2008 #10 Skrevet 15. juni 2008 ....og en ting til, det er så å si sikkert at man ikke blir avvist i døra når fødselen er i gang, slik man kan risikere på den vanlige avdelingen og på andre sykehus. Det har kun skjedd én gang i avdelingens historie :-) Jeg kunne ikke for alt i verden tenke meg å dele rom med andre, og at mannen min må dra hjem. Sist bodde vi på hotellet så vi hadde eget rom da og. Det er gull verdt :-)
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #11 Skrevet 15. juni 2008 solstråle_juli: nettopp..d er den ekkle lukta jeg minnes som barn..den du beskriver..æsj..nei d blir definitivt ikke lystgass på meg denne gang heller.. d jeg hadde kjempegod effekt av sist var akupunktur..da skjedde d pang pang pang hehe 1.5 time så var hu ute:) med nr en hadde jeg og vepsestikk..fy fader..d var verre enn å ha rier ..å da tuller jeg ikke..jeg skreik av full hals..hehe huff.. d jeg hadde god effekt av og ,var varmt omslag på magen.. jeg håper på å var litt i vann denne gangen..eller dusjen kanskje..jeg føler meg trygg i vann..men mine fødsler har vært så raske at d er ikke sikkert d er tid til d..
storkers Skrevet 15. juni 2008 #12 Skrevet 15. juni 2008 Jeg benyttet meg av lystgass ved fødsel, og det ble en livredder. Jeg følte at det tok noe av smertene, men det viktigste var nok at jeg hadde noe å konsentrere meg om under riene.. noe jeg hadde kontroll på. Jeg måtte bytte fødestue underveis og hadde noen rier uten å ha fått koblet opp lystgassen, og de var straks mye verre enn vanlig, og det følte jeg var for at jeg mistet kontrollen.. Jeg hadde ikke lystgassen og heller ikke den stillingen jeg hadde brukt til da. Vil anbefale å prøve lystgass.
Gutt, jente og ? Skrevet 15. juni 2008 #13 Skrevet 15. juni 2008 Jeg prøvde lystgassen da jeg skulle føde, men det var totalt bortkastet. Hadde bestemt på forhånd at hvis jeg skulle ha noe smertestillende, skulle det bli det. Men da det ikke hjalp, måtte jeg klare meg uten. Kan ikke huske noe lukt.
m*78 Skrevet 16. juni 2008 #14 Skrevet 16. juni 2008 Hei. Jeg har prøvd lystgass på begge mine tidligere fødsler. Men det hjelp ingen ting mot smertene. Det luktet rart, også ble jeg svimmel av den. Syntes det bare gjorde ting værre, å kommer ikke til å prøve det denne gangen. Men for de det hjelper hos, så må det jo være supert da :-)
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #15 Skrevet 16. juni 2008 da vet jeg hvertfall at d ikke blir d denne gangen heller hehe..æsj og fi:)
mamma til fire små Skrevet 16. juni 2008 #16 Skrevet 16. juni 2008 jeg hadde lystgass sist, og angrer bittert. smakte ekkelt og ble svimmel og kvalm ja, men det verste var at jeg ble så forferdelig rusa av den. hallusinerte/fikk vrangforestillinger, og så tingene ovenfra slik ei her fortalte om venninna. alt ble svart for meg og var liksom ikke "tilstede" under min egen fødsel. mistet kontrollen helt og selv om jeg vistnok hadde en normal fødsel, opplevdees den traumatisk både for meg og mannen. (han trodde visst at kona hans ble psykiatrisk). uff, nei, ikke vil jeg ha lystgass denne gangen, og ikke får jeg lov heller. snakket med jordmora ang de forskjellige tingene, og hun anbefalte meg så naturlig fødsel som mulig. badekar og kanskje akupunktur. når det er sagt da, så har jordmor både på sykehuset, og hun jeg går til nå spurt om jeg har prøvd noen narkotiske stoffer. og prøvde jo litt hasj i ungdomsårene. hallusinerte av det også, så kunne ha en sammenheng med at jeg rett og slett ikke tåler sånt. ikke meningen å skremme noen egentlig, men jeg vil anbefale at hvis man ser at man kan greie seg uten hjelpemidler, så gjør det! jeg skulle egentlig bare prøve på gøy - syntes egentlig ikke at riene var såå vonde... håper på en mye bedre fødsel denne gangen ihverfall. den skal ihverfall ikke bli ødelagt pga lystgass!
KarinB Skrevet 16. juni 2008 #17 Skrevet 16. juni 2008 lystgassen er det jo noen som ikke tåler, men det er ikke så mange tror jeg.Det er jo veldig valikg å bli kvalm å spy under fødselen,grunnet smertene. Da kan jo kanskje mange tro at det er lystgassen som gjør det. Jeg skal prøve lystgass. Den kan ta toppene av ri smertene, og påvirker ikke babye når de kommer ut. Verd et forsøk synes jeg:)
Hanne,1 gut+venter 1 jente:) Skrevet 16. juni 2008 #18 Skrevet 16. juni 2008 No spør eg sikkert dumt, men kva i alle dager er vepsestikk i forbindelse med fødelen for noko ? (veit kva vanlig vepsestikk er
anette&tutta mari :) Skrevet 16. juni 2008 #19 Skrevet 16. juni 2008 uff, ser nå at lystgass ikke er noe for meg. er førstagangs og skal føde tidlig i august. jeg blir svimmel bare jeg lukter på et glass med vin og kvalm hvis jeg kjenner lukten av røyk, så sånne der "midler" er nok ikke noe for meg. jeg er helt avholdt når det gjelder alkohol, så jeg ser for meg at jeg sikkert blir kjempesvimmel og kvalm av lystgass.. jaja..
snart mor til 3 Skrevet 16. juni 2008 #20 Skrevet 16. juni 2008 Det er vanlig å kaste opp under en fødsel pga smertene...dette kan selvfølgelig også skje hvis man reagerer på lystgassen,men det er ikke ofte. her blir jeg å ta lystgassen i bruk denne gangen og ihvertfall..sist gang hadde jeg lystgassen og den var min beste venn i hele verden!!om den tok noe av smertene??vet ikke..men den hjalp meg veldig for å slappe av.. under bruken av lystgassen blir man mer bevisst over pustingen og lystgassen i seg selv hjalp ihvertfall meg å bli mer avslappet,noe som uten tvil hjalp veldig på.. Vepsestikkene fikk jeg og det er det jeg husker best fra hele fødselen. ikke av positive årsaker,men fordi at de var et smertehelvette.. Har denne gangen gitt min mann klar beskjed om at han har ansvaret for at ingen prøver seg på å gi meg det denne gangen...vil ikke høre et forslag om det engang... Epidural fikk jeg og,noe som ikke hjalp noe som helst egentlig følte jeg,men blir å be om det denne gangen og... Er vanskelig å si om noe funket eller ikke,men i tilfelle den faktisk hadde en effekt så vil jeg ha det på nytt... Men tilbake til lystgassen...Ja,det var uvant i begynnelsen å holde en maske over seg,men det gikk seg til..Kastet opp gjorde jeg,men det tror jeg vel så mye var av smertene.. Nei,man kan jo prøve hvis man er usikker..og funker det ikke for deg så funker det ikke for deg.. da har man jo prøvd ihvertfall
anette&tutta mari :) Skrevet 16. juni 2008 #21 Skrevet 16. juni 2008 ok da må jeg spørre: hva er VEPSESTIKK?? er det en veps liksom ?
snart mor til 3 Skrevet 16. juni 2008 #22 Skrevet 16. juni 2008 om jeg ikke husker heeelt feil så er det saltvannspapler det egentlig heter? eller noe slikt.. men mener det er saltvann de sprøyter inn oppunder huden på rad og rekke...en 4-5 stikk? er noen år siden nå..men det skal virke som en lokalbedøvelse. eneste med den er at det kjennes ut som vepsestikk når de setter "stikkene". smerten går raskt over.. men det er så vondt at...ja...hadde kanskje syntes at det hadde vært verdt det om det hadde hjulpet noe,men det hjalp ingen ting overhodet og var kun en tilførelse av smerte..har heller ikke hørt om noen hvor det har funket..
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #23 Skrevet 16. juni 2008 jeg fikk vepsestikk,å d var myyyyye vondere enn d d hjalp for å si d sånn..jeg merket at de verste rygg smertene ble bedre..men d varte ikke lenge..å da spurte jordmor om jeg ville ha nye..NEEEEEEEI TAKK hehe..ALDRI mer.. de ska løse kroppens egne endrofiner eller noe sånn..som er kroppens egen smertestillende... sverger til akupunktur jeg:)å vann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå