Gjest Rebel & soggy bottom baby Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 I diskusjoner rundt dyr og natur blir det ofte så mye snakk om hva dette har å si for oss mennesker. Vi må utrydde tigre, fordi de kan ete mennesker. Vi må skyte ulven, den spiser en sau i ny og ne (da pleier jeg å svare at kanskje jeg skal skyte deg også, så mye sau som du spiser). Skadedyrene må drepes og utryddes fordi de er en trussel for vår økonomi og for driften av våre gårder, veksthus og hobbyhager. Apene må flyttes eller utryddes fordi de står i veien for vår regnskogslakting. Har mennesker førsterett på jorda? Er det greit at vi klusser med hele systemet for å tilrettelegge for oss selv? er vi opplest og vedtatt mest verdt?
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 Jeg kan ikke FORDRA diskusjoner der folk mener man skal utrydde dyr fordi de hindrer menneskene i å gjøre akkurat som vi vil! En av diskusjonene jeg er spesielt opprørt over er utrydding av ulv og andre rovdyr i Norge fordi de tar sauene som bøndene slipper løs ut i skauen uten å passe på dem. Nei, mennesker har IKKE førsterett på jorda! Det er IKKE greit at vi klusser med systemet for å tilrettelegge for oss selv! Men det blir jo fort sånn at om man kan tjene penger på det, så driter man vel i om det går ut over noen stakkars dyr. De har jo sikkert ikke noe å si for balansen i naturen allikevel... Yeah, right!
LadyLuck & Skrevet 15. juni 2008 #3 Skrevet 15. juni 2008 likte responsen din om ulven (kanskje litt barnslig,men kul)
Gjest Rebel & soggy bottom baby Skrevet 15. juni 2008 #4 Skrevet 15. juni 2008 Damen til en kompis av sambo er veldig på dette. Hun mener seriøst at vi skal utrydde alle insekter fordi de er ekle, utrydde rovdyr fordi de er farlige og utrydde planter fordi hun får kvister i håret... Haha, jeg holdt på å daue på meg...=P Om vi utrydder EN art går hele systemet i stå. Det er ikke meninga at en art skal være så høyt oppe som vi er. Dyrene dreper andre dyr for å få mat, og ikke for å legge ting til rette for seg selv. Vi dreper dyr i en mye større grad enn noen andre arter gjør. I tillegg avler vi opp dyr av økonomiske årsaker, som igjen trenger mat i form av andre dyr. Det er en veldig vanskelig sak å få dette puslespillet til å gå opp...
Gjest Rebel & soggy bottom baby Skrevet 15. juni 2008 #5 Skrevet 15. juni 2008 Hehe, men det er jo sant da. Ulven spiser en sau eller to i året. Mennesker spiser tusenvis på tusenvis av sauer i året. Hvem bør skytes?
Mom2Two Skrevet 15. juni 2008 #6 Skrevet 15. juni 2008 Denne var vel myntet på meg den da... Poenget er vel mer at man må la dyrene få være der de naturlig hører til. Jeg mener ikke at man skal drepe dyr som er i sine naturlige omgivelser. Men det blir jo også kluss når man bringer aggressive dyr som ikke er ment å leve sammen med mennesker inn i samfunnet. Har f.eks hørt at det er et stor problem i USA at mennesker skaffer seg tiger- og løveunger for å oppdra dem hjemme. De glemmer tydeligvis at de skjønne cubsene en dag blir digre og farlige....
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #7 Skrevet 15. juni 2008 Syns det blir ganske unyansert å lage en sånn sammenligning som dette. Saker bør vurderes individuelt - og jeg er for rovdyr i naturen - men mennesker har større verdi enn dyr i mine øyne.
Gjest Rebel & soggy bottom baby Skrevet 15. juni 2008 #8 Skrevet 15. juni 2008 Ikke myntet på deg, nei. Fremavling av farlige dyr er jo nettopp det jeg mener er feil. det er jo klussing med naturen å avle frem arter til å opptre mer aggressive enn de egentlig er. Hvor er forresten dyrenes naturlige territorium nå, da? det er ikke mange steder hvor det er fritt for mennesker lenger...
Gjest Rebel & soggy bottom baby Skrevet 15. juni 2008 #9 Skrevet 15. juni 2008 Der er vi uenige, og det er helt greit=) Vi er kanskje mer sofistikerte, men i det store bildet tror jeg ikke dyra ser på oss som mer verdt. og da er vi vel heller ikke det? Hver art gjør sitt for å overleve og det gjør jo også menneskene. greia er vel at mennesket stiller høyere krav til "overlevelse" enn hva andre arter gjør, på bekostning av systemet.
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #10 Skrevet 15. juni 2008 Ja, hvis du ser sånn på det så er det jo greit. Men jeg hadde glatt ofret alle hundevalper i verden for guttene mine, for å si det sånn... Jeg syns dette blir romantiserende og naivt. Var sånn selv før, men har nok blitt kynisk med alderen ;-)
Gjest Rebel & soggy bottom baby Skrevet 15. juni 2008 #11 Skrevet 15. juni 2008 Ja jeg er fullstendig klar over at jeg er utrolig naiv og tror at verden KAN bli et bedre sted. Instinktivt er meg og mitt viktigst i hele verden, og hadde jeg blitt satt i en sånn situasjon hadde jeg gjort hva som helst for å redde avkommet mitt. Idealistisk sett mener jeg at vi burde tenke litt mindre på oss selv, og litt mer på resten. fordi det er så farlig å klusse med systemet. Utrydder man musen er det ikke mer mat igjen til katta=)
mamma&urokråka Skrevet 15. juni 2008 #12 Skrevet 15. juni 2008 Enig med deg jeg Rebel.. Mennesker har jo også innstinkt, og vil beskytter jo så klart barna våre, som de fleste andre dyreraser gjør.. Jeg er klar over at jeg er naiv, men samtidig har jeg ikke lyst å miste troen på at menneske-rasen kan bli litt bedre enn den har vært de siste århundrene...
Gjest Rebel & soggy bottom baby Skrevet 15. juni 2008 #13 Skrevet 15. juni 2008 Ja det er vel dette ungdomsopprøret som sitter hardt i. Merker jeg har gitt mye mer opp de siste årene. Hadde du sett meg for 5 år siden hadde jeg vært en helt annen person. Jeg sparte på strømmen, boikottet i hytt og pine, pulte for regnskogen og spiste økologisk. Nå dusjer jeg lenge, drikker coca cola, puler for min egen skyld og spiser det jeg har lyst på. Men håpene mine er de samme, og jeg holder hardt på trua om at mennesker kan finne nye løsninger som ikke rammer så mye som de måtene de driver ting på nå. Forurensinga har jeg forresten gitt opp. Bare forurens i vei, det er for sent og ingen som gidder å gjøre noe med det uansett. Ingen som tror på forurensing heller, forresten.
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #14 Skrevet 15. juni 2008 Ja, det er trist, men jeg var nok ganske lik dere for 10 år siden ;-) Bodde i kollektiv og var skikkelig idealist. I dag ser jeg tilbake på meg selv med et oppgitt smil - he he.
Gjest Rebel & soggy bottom baby Skrevet 15. juni 2008 #15 Skrevet 15. juni 2008 Men jeg syns oppriktig talt at det ikke er en dårlig egenskap å være idealistisk, naiv og ha trua på verden. Ihvertfall bedre det enn å bry seg om krig, penger og drikking... =P Men så er jeg oppdradd av min far også da, så vi får skylde på ham. Han er vel den største idealisten i verden.
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #16 Skrevet 15. juni 2008 Nei, det er ikke en dårlig egenskap, men for min del handler det mest om hvilke saker som engasjerer meg. Jeg har blitt mye mer "lokal" og bryr meg om mennesker (og lite om dyr)
Gjest Rebel & soggy bottom baby Skrevet 15. juni 2008 #17 Skrevet 15. juni 2008 Ja bryr meg om dem også, jeg=) Men merker jeg at jeg ikke orker å bry meg så mye lenger. Jeg er en sånn en som alle er uenig med. Fordi jeg bryr meg om narkomane, kriminelle osv's rettigheter. Igjen, fordi jeg er så naiv og tror det alltid finnes en logisk forklaring på ondskap. Jeg tror hardnakket på at alle gjerninger utføres enten av frykt eller kjærlighet, og dette er jo følelser vi ikke kan noe for..=P Uff, jeg må skjerpe meg og bli voksen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå