Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er straks to år, vi har slitt lenge med kveldsleggingen. Det blir opp mot kl. 21. ofte før han er i seng. Han er vedig trassig og sliter oss ut med synging, vugging i armene osv. Synes det er leit å la han skrike for mye før han sovner, men mulig vi må gennom (nok en) kamp med søvnen. Er så lei og sliten av det!

Hva skal vi gjøre? Har kuttet dagsøvnen til en time. Sukk...noen som har lignende erfaringer og som har snudd disse vanene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær konsekvent! Det hjelper ikke å drive å vugge en stor unge når han skal sove!

Han har ingen fare av å gråte litt så lenge han vet dere er tilstede.

Etter to-tre kvelder har han garantert skjønt poenget.

Skrevet

Vi kuttet ned fra å la vår gutt på 2 år og 3 mnd sove så lenge han ville på dagen og ned til en time for et par mnd siden. Men han fortsatte å tulle om kveldene og sovnet sjeldent før ti om kveldene likevel, så vi kuttet ut soving på dagtid helt for et par uker siden. Og det har vært en drøm å få han i seng hver kveld, og han er i så mye bedre humør på dagen også!

Det skader ikke å prøve for en periode uansett. Det har hendt bare en gang at gutten vår sovnet i bilen på vei hjem fra barnehagen...

Det som skjer når gutten ikke sovner før sent på kvelden er jo at han blir sliten dagen etter av for lite søvn, og trenger å sove litt på dagen. Men om han sover på dagen, blir han ikke like fort trøtt når kvelden kommer, og vil ikke sovne før sent om kvelden... Så du må bare ut av den onde sirkelen :)

De fleste barn slutter vel med soving på dagen rundt to års alderen uansett, men de slutter sjeldent av seg selv ;)

Skrevet

Takk for svar! Jeg tror dere begge har gode poeng her.

Tror absolutt han har kommet i en ond sirkel, både med dulling, og også det at han ikke trenger så mye dagsøvn lenger. Det er vel også grunnen til at vi har begynt med denne "dullingen"...

HI

Skrevet

hei! skulle akkrurat til å snike mag inn her med akkurat samme spm!! blir to i august og sovner ikke på kveldene. legger han kl 19, men sovner sjeldent før halv ni ihverfall. heldigvis ikke spm om å komme opp da. leker seg og prøver å sovne, men greier det ikke. Han har pleid å sove i tre timer på dagtid, og fra 19-7 men plutselig greier han ikke sovne på kvelden. har prøvd å vekke etter 1 1/2 time. har heller ikke hjulpet så masse. jeg har ikke greid å vekke han etter 1 time, - blir såååå sint på meg!! men i bhg går det greit etter en time. skal prøve det nå fremover. i helgen tenkte jeg å kutte duppen. på, lørdag holdt han ut til kl 14 bare. da la han seg på sofaen og spurte om jeg kunne hente dyna hans (så søt da;) kunne jo ikke si nei til det... på søndag forsøkte vi igjen. han er jo såå enig i at vi skal kutte duppen også når jeg snakker med han om det. endte med at han sovnet ved middagsbordet kl 17, - nesten med mat i munnen, og sov til kl 5.30 i morges. uff føler meg skikkelig fæl med han. ble enig med bhg om at han må jo få duppe i en time. greier jo helt sikkert ikke å holde seg våken fra 5.30 til 19 ikveld uansett.. vet ikke hva vi skal gjøre for å komme ut av denne sirkelen nei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...