bøllefrøene Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 noen som har noen tips? mine gutter er 3,5 mnd vi har i lang tid kunne lagt de samtidig ( ca 1900), gått inn å puttet inn smokken en del ganger.. før de til slutt sovner. i det siste har de begynt å påvirke hverandre.. i dag sovnet en kjempe fort, han andre griner og blir til slutt tatt opp... som fører til at den andre vokner igjen.. og sån har vi det gående.. er egentlig veldig på å ikke ta de opp hele tiden.. og heller ikke måtte ta de ut igjen i stua.. men har måttet gjøre det nå.. vil jo ikke at den skal vekke den som sover igjen.. hva har dere andre gjort som har tvillinger på samme alder og eldre.. kjenner jeg blir sprø når leggingen tar flere timer.. jeg har nå prøvd å begrense sovingen litt på dagen... lar de heller sove korte lurer flere ganger.. de virker nemmelig overtrøtte på kvelden...
PaulaFrank Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 Hei! Vi har nå begynt å legge guttene i 20-tida og det fungerer kjempebra her. De sovner som regel innen en halvtime og sover til kl 5-7 mårran etter. Vi hadde en periode da de var vanskelig å legge. Gråt og gråt etter at de ble lagt. Da kom vi fram til at guttene var overtrøtte og de fant rett og slett ikke søvnen om kvelden. Jeg lar de sove så mye de vil på dagtid. Idag sov Eric fra 17-18.30, men det var allikevel ikke noe problem å legge ham etter bading og mat kl 20. Emil sov bare en liten halvtime i ettermiddag og han var dermed overtrøtt og litt vanskeligere å legge i kveld. Jeg tror ikke du skal begrense sovingen på dagtid, men heller la dem få den søvnen de har behov for. Hvordan ligger dine i senga? Vi har en i hver ende nå ettersom de forstyrret hverandre en del. Vi passer på å legge dem slik at de ikke kommer borti hverandre med føttene. Det har hendt seg at vi må ta opp en av dem, men nå den siste mnd har vi vært veldig strenge på å ikke ta dem med inn i stua. Da legger vi heller den som er urolig over i vår seng, eventuelt sitter på soverommet sammen med dem til de har roet seg. Det er nok som du selv sier at dine er for trøtte på kvelden, så jeg ville har forsøkt å fått dem til å sove en liten lur før leggetid hvis det virker som de har behov for det. Jeg har iallfall funnet ut av blide og lite trøtte gutter er mye enklere å legge en overtrøtte og sure gutter
DoubleTrouble Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Hei! Vi har tvillinger på 1 år nå. I begynnelsen delte de seng, så fikk de hversin seng på samme rom helt til den ene begynte å gråte på kveldene og vekte den andre. Vi flyttet dem på hver sitt rom fra de var 4 mnd og det fungerer så fint. Nå legger vi dem kl .19 hver kveld og de sover til 7 neste dag. Våkner den ene vekker den ikke den andre. Våre sover 1-1.5t på morningen etter mme, en 1t dupp ute i vogn i 12 tida, og en dupp i 14-tida. Vi skal kutte ut den siste duppen nå ettersom de skal begynne i barnehage i aug. La de sove så lenge de vil på dagen men ikke etter kl .15. Da kan det være vanskelig å få dem i seng til kvelds. Ikke la dem bli overtrøtte. Viser de tegn til at de er trøtte i 18- tida er det bedre å legge dem enn å holde dem oppe til 19/20.Da slipper de å bli overtrøtte.
Jente73_tvillinger Skrevet 16. juli 2008 #4 Skrevet 16. juli 2008 Heisann, Fant du en grei løsning på dette? Mine har hver sin seng nå, har hatt det i 2-3 uker - og de sover utrolig godt. Har tvunget på dem et par rutiner på dagtid angående sovingen og dette har hjulpet. Her styrer vi også med å stappe sutt - blir litt gal av det...men håper det gir seg så fort de får til å finne den selv???
chiquitita Skrevet 17. juli 2008 #5 Skrevet 17. juli 2008 Tror også på at de ikke må bli overtrøtte. Mine er 5 mnd korrigert (8mnd ukorrigert) og har tre dupper å dagtid, den siste fra ca 16-17.15. Legger de ca kl 19. Jeg har også erfart at den ene noen kvelder har grenet mye mens den andre bare har sovna pent og pyntelig uten et pip. Og de har vekslet litt på hvem som gjør hva... Av og til er det jo en liten rap som må ut eller de er utilpass fordi de er for varme o.l... Men om de har hatt det slik noen dager så har det liksom bare gått over av seg selv... De sover i hver sin seng nå. I det siste har de funnet roen helt fint, uten at jeg gjør noe annet enn før... Har også en gutt fra før og når jeg tenker meg om var det innimellom at han ikke fant roen og sovnet med en gang. Men det gikk over...! Vi prøver også å ikke ta de opp når de griner etter "leggetid", men av og til må man jo bare...:-) Lykke til. Vet hvor viktig det er å ha kvelden "for seg selv"!
Gjest Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 Kan ikke gi noen råd, men vi legger guttene i åtte-halv ni. Da har de fått godt med mat. Merker at vi må legge de tidligere og tidligere. Ene sovner ganske fort mens den andre ligger og lager litt lyd, men vi plukker han ikke opp hvis ikke det er noe som er helt galt, men da er det som oftest litt mat han vil ha. Er bare redd for at han kan fort bli vant til å få flaske i sengen, så vi vi prøver å få han god og mett like før leggetid. Ellers har de tre dupper på dagtid. Syns i grunn det fungerer greit hos oss, men skulle ønske begge sov natten igjennom, men det går seg vel tid etterhvert tenker jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå