Gjest Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 Om en uke reiser vi på ferie, vi skal besøke familie i utlandet så jeg tenker ikke så mye på oppholdet som på flyreisen. Jenta mi er 6,5 md og vi skal fly direkte i 2 timer. Jeg tenker litt på at det er hennes sovetid så det blir det nok ikke så mye av, da kan det bli en liten utfordring. dessuten har jeg jo ikke med vogn eller noe å ha henne oppi når jeg skal vente på å komme meg på flyet... hvordan går dette? noen me erfaringer. Hva pakker dere i håndbagasjen? Går det an å få hjelp på flyet med tanke på mat til barnet, jeg gir henne morsmelk erstatning... fint om noen har erfaringer og råd å komme med:)
Snupi27 Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 jeg har ingen erfaring med det.. men vi reiser til hellas om ikke lenge selv med jenta vår på 10 mnd.. vi har tenkt å ha med i håndbagasjen: - skiftetøy (tilfelle hun tisser/bæsjer gjennom eller blir våt..) - bleier/zinksalve/våtservietter - en tom flaske/tutekopp (kjøpe van på flaske pga sikkerthetskontrollen) - middagsglass - en leke eller to - kosekluten hennes - teppe på noen flyplasser kan man få låne vogn når man er gjennom sikkerthetskontrollen. jeg har hørt at noen av disse ikke ser særlig "rene" ut så det er lurt med et teppe som de kan sitte på noen flyselskaper har middagsglass som serviering til de minste.. men siden jenta de får mme så får du sikkert litt kokende vann på flyet.. de serverer jo te så det er nok ingen problem =)
Gigi Skrevet 15. juni 2008 #3 Skrevet 15. juni 2008 Jeg reiste med junior da han var 8 uker, og det gikk over all forventning. Selve flyturen er det minste problemet, folk er veldig behjelpelig når det gjelder babyer. Vi hadde først en flytur på 1 time, og så opp et opphold på Gardermoen før neste flytur som var på ca 2 timer. På grunn av forsinkelser på den første flyturen så ble vi sittende lenge på flyet før det tok av, men det var ingen problemer når jeg måtte skifte på han fordi han dreit gjennom alle klærne både før og under flyturen. Både de som satt ved siden av meg og flyvertinnene var veldig hjelpsomme, og bar og dullet med han mens jeg hentet fram klær og bleier. Det virket også som at flyduren var veldig beroligende for han halvsov hele tiden. Jeg passet på at jeg enten ammet eller tvangsholdt inn smokken ved take off og landing, så da fikk han ikke dott i ørene. Pga forsinkelsen så rakk vi ikke neste fly og måtte vente lenge på Gardermoen. Det var det mest slitsomme, ettersom jeg ble bærende på ungen hele tiden. Jeg hadde med en Babybjørn, men droppet den på slutten for han våknet hele tiden når jeg skulle ta han inn og ut av BB, noe som gjorde at han ikke fikk sovet sammenhengende. Men han var egentlig storfornøyd siden jeg gikk og bar på han hele tiden, da var det verre med mor som var utslitt på slutten :-) Mitt tips er å ta med nok skift og nok bleier, for turen kan ta lenger tid enn forventet og det holdt på å bli krise hos oss :-) Dessuten skaff deg en bæresele sånn at du har armene fritt til andre ting.
Barbafin Skrevet 15. juni 2008 #4 Skrevet 15. juni 2008 Vi har nettopp reist med småen vår (7 mnd), og vi reiste langt; Først en 1,5 times flytur og så en på 12 timer. Og det gikk over all forventning. Småen duppet på den korte flyturen (det var rundt "duppetid") og sov mesteparten av den lange (der får man jo seng). Jeg hadde med både mat og MME pulver. Har funnet ut at det letteste er å ta med fruktbeger og middagsglass, og pulver delt opp i porsjoner (bruker porsjonsboks fra Avent). Det går veldig greit å få kokende vann i flasken av personalet, så da blander jeg bare i pulveret og fyller opp med kaldt vann sånn at det blir passe temp. (Akkurat på turen gidder jeg ikke bekymre meg for at det blir 100% riktig forhold temp/vann/pulver). Ellers så hadde vi med bæresele, trillekoffert med mat, flasker, smekker, klesskift, ekstra bleier o.l., og stellebag (med nok bleier til flyturen, ett klesskift, mat og flasker etc til flyturen, våtservietter, saltvannsnesespray og favorittleker). Det går helt sikkert veldig bra. Det er lettere å reise med dem i den alderen enn man tror. Fokuser på at det er en relativt kort flytur og at jenta di helt sikkert takler litt rot i rutinene akkurat da. Håper (og tror) at du får en kjempefin ferie! Husk at det værste som kan skje på reisen er at du blir stresset, så pust dypt og prøv og slapp av.
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #5 Skrevet 15. juni 2008 Tusen takk for fine råd og tips... blir litt roligere når jeg hører at det går fint med dere:)
Augustmam Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Bruk bæresele til å ha bayen i. Veldig praktisk og trygt for både mor og barn, synest eg då. Så kan du kan du kanskje kjøpe ferdig blanda morsmelk på små "juice-kartonger"? Dei syntes eg var veldig greie når vi var å reisefot:)
jente-jente Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 Mine tips: - Ha med flaske og pulver selv om du ammer, sist jeg reiste måtte vi vente 20 min på å ta av etter flyet hadde begynt å rulle, så puppen var tom før take off. Landingen tar dessuten 15-20 min, puppen tom da også. Jeg har fått tevann på flyplassen og på flyet til å blande. - Ta med fullt skift, gjerne to, gutten min bæsjer konsekvent på flyreiser, og det lekker alltid gjennom alle klærne. - Ta på babyen body som ikke må dras over hodet, så slipper du bæsj i hodet og ørene om uhellet er ute. - Ta på svart trøye selv, så kan du gni av bæsj/gulp med en våtserviett om du skulle være uheldig å grise - stellemulighetene er små på flytoalettet (mine venninner som er flyvertinner er ikke glade for mødre som skifter bæsjebleier sittende i setet, så det gjør jeg aldri - men opp til enhver hva de er konfortable med selvsagt) - Våtservietter, selv om du ikke bruker det hjemme (kluter, Mesoft o.l. har jeg dårlig erfaring med) - Ta med to-tre små plastposer (1 til skitten bleie, våtservietter o.l., 1 til klær som er nedtisset eller nedbæsjet) - Noe å bære i (meis, sjal..) - Flere bleier enn du tror (forsinkelser) - Du får sjelden ta med trillen helt til gaten på Gardermoen, men det får du på de fleste flyplasser sørover i Europa, så velg det ramfor stor vogn kanskje? Har ingen traumatiske erfaringer fra flyturer (bortsett fra mye bæsj da), verken med skriking eller dotter i ørene. GOD REISE! Og bruk bare de tipsene som passer for deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå