lykkelig tobarnsmamma Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 Jeg ble med ett usikker angående blåskjell, røkelaks og spekemat.. Er det noen med oversikt her?
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 sjekk inne på www.matportalen.no der står det klart hva man ikke bør spise http://matportalen.no/Emner/Gravide
temine Skrevet 15. juni 2008 #3 Skrevet 15. juni 2008 www.matportalen.no skriver helsetisynets anbefalinger til gravide, jeg følger den og bare den:)
MiLady Skrevet 15. juni 2008 #4 Skrevet 15. juni 2008 Synes den som er på matportalen er litt vel overdrevet. Man kan lett bli hysteriske. Man kan ikke spise dit og ikke spise datt. Og man kan lett bli forvirra over hva man kan spise og ikke spise. Jeg fikk vite at alt med måte. Og så kan man jo sette spørsmålstegn.. Hvordan greide gravide seg før i tiden, der det ikke var datomerking på matvarer og de ikke viste hva som var falig og ikke. Som f.eks spekkemat.
mammas Skrevet 15. juni 2008 #5 Skrevet 15. juni 2008 gravide bør ikke spise noen av de tingene du nevnte over.
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 15. juni 2008 #6 Skrevet 15. juni 2008 Gravide før i tiden visste gjerne mye mer om opprinnelsen til maten de spiste....Når røkelaksen var fersk og at onkel laget den,- Spekte maten selv og visste produksjonsgangen i dem... Og bestemødre og andre kloke kvinner visste nok å gi råd likevel... Og det at vi vet mer om saken i disse dager skal jo ikke være en dårlig ting. Det er jo flott at vi vet mer om hva spise og hva ikke spise i dag, slik at barnedødeligheten går ned.... Spesielt siden de færreste i dag får 8 unger før fylte 30,- heller mange som tenker karriere først og prøver på ett barn eller to etter 30.... Ta de råd som er,sier nå jeg. Selv om det gikk fint den gang svigermor spiste røkelaks som gravid..... Huskeregler er greie; ting som har levd engang skal helst være gjennomkokt/stekt, evt fryst en stund, dvs unngå spekeprodukter og spis røkelaks kun hvis du vet den er knallfersk... Noen fryser ned spekemat først, da er den tryggere å mumse på. Melkeprodukter skal være pasteurisert, jord-mat, f.ex poteter,gulrøtter etc skal vaskes grundig før vi knasker dem ned. 2 kopper kaffi eller 4 kopper te per dag er den anbefalte grensen... Er du overvektig fra før vær gjerne forsiktig med masse sukker,-da det kan føre til svangerskapsdiabetes... Det ser kanskje ut som hysteri,men jeg syns det er vanvittig enkle råd å følge. Nei,nei,så tar jeg brunost istedenfor salami på skiven. Big deal...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå