jente+gutt+? Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 Jeg er i uke 15 og har allerede vært til flere UL da jeg fikk noen tidlige blødninger. Det viser seg altså at morkaken foreløpig ligger feil og at hvis den ikke trekker seg på plass blir det ks. Noen som har opplevd det samme?
Mama B Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 Jepp, jeg har det og skal til ultralyd i uke 32 for å sjekke om den har trukket seg oppover. Men min morkake ligger også foran mot magen, så jeg har stor tro på at den kommer til å trekke seg tilbake. Er 24 + 5 idag, og hadde småblødninger ofte frem til uke 14
Miss Dynamite Skrevet 15. juni 2008 #3 Skrevet 15. juni 2008 jeg hadde morkaka liggende under, en lang periode... men den har nå flyttet seg foran....'
Miss Dynamite Skrevet 15. juni 2008 #4 Skrevet 15. juni 2008 og i uke 15, var den under.... i uke 18 var den foran.... nå er jeg 21+4 og regner med den er foran enda.. selv om magen hopper med liv hver dag
babygullz <3 vilde Skrevet 15. juni 2008 #5 Skrevet 15. juni 2008 Hu? kan morkaken flytte seg under sv.skapet? Jeg hadde foranlliggende morkake i uke 19 da vi var på UL... jeg røyka da jeg ble gravid...
nr.4 i oktober Skrevet 15. juni 2008 #6 Skrevet 15. juni 2008 Jeg er i uke 22 og har også foranliggende morkake. Har dette noe å si i forhold til keisersnitt, altså?? Det har jeg ikke hørt noe om, så det var nytt for meg, de sa ingenting om det på ultralyden.. (Hvorfor får man evt KS dersom den ikke slytter seg på riktig plass..?)
nr.4 i oktober Skrevet 15. juni 2008 #7 Skrevet 15. juni 2008 ..Legger til innlegget mitt over at jeg også hadde flere blødninger i begynnelsen (de første 8 ukene) av svangerskapet.. Såpass mye at legene i utgangspunktet mente jeg hadde spontanabortert, inntil de så et foster på ultralys i uke 6 eller 7. Kan dette ha hatt noe å gjøre m morkakens plassering foran det da, kanskje..?
Kathy+Oktoberjente Skrevet 15. juni 2008 #8 Skrevet 15. juni 2008 At den er foranliggende tror jeg ikke har noe å si i forhold til KS, men derimot hvis den i tillegg ligger så langt ned at den ligger litt foran livmormunnen.. Det gjør min, og har hatt småblødninger pga det..jeg skal også på UL i uke 32 for å se om den har flyttet seg langt nok opp til å føde normalt..
cabe- fått gutt nr fire :) Skrevet 15. juni 2008 #9 Skrevet 15. juni 2008 Jeg har også foranliggende morkake denne gangen. Men jordmor på ordinær UL mente det var uproblematisk og jeg skal ikke på kontroll i uke 32 som de fleste andre. Har stusset litt på dette, men får vel stole på at hun vet hva hun snakker om. Eller kanskje jeg maser meg til en sjekk når det nærmer seg... ; ) Ikke hatt blødninger eller andre plager.
Herkules Skrevet 15. juni 2008 #10 Skrevet 15. juni 2008 det er ikke problem at den ligger foran, men den må ikke ligge foran åpningen nei, det er kun om man har risikosvangerskap at man skal på ul i 32. uke. Morkaka mi lå foran, men ikke så langt ned at hun trodde det ville bli noe problem
Gutt08<3spire13* Skrevet 15. juni 2008 #11 Skrevet 15. juni 2008 Jeg har morkaken på bakre vegg, men i dypt sete som det står i papirene. Så hvis den ikke flytter seg må jeg ta keisersnitt:( Har ikke så veldig lyst til det, men hun gynekologen jeg var hos sa at det i de fleste tilfeller ville endre seg og at den flyttet seg gjerne i løpet av svangerskapet. Jeg skal tilbake om 7 uker ca å sjekke igjen (da er jeg i uke 28) og da skulle hun gjøre en ny vurdering. Vet ikke om det har noe å si om morkaken ligger på bakre eller fremre vegg jeg??
babyfrøken *mamma* Skrevet 15. juni 2008 #12 Skrevet 15. juni 2008 Min morkake ligger foran, og litt langt ned, skal derfor på kontroll i uke 32. Fikk forklart at morkaken i seg selv ikke flytter seg, men livmoren skal vokse seg såpass høyt opp at morkaken som oftest havner høyere utover i svangerskapet enn det den ligger rundt uke 18-19. Spiller ingen rolle om morkaken ligger foran eller bak ifht vanlig fødsel, men de må passe på at den ikke ligger foran, delvis foran, eller helt ned mot livmormunningen ved fødsel, det kan være livsfarlig for både mor og barn. Derfor det blir ks hvis den ikke flytter seg. Men; i de aller fleste tilfeller vokser altså livmoren såpass at morkaka blir flyttet oppover og utenfor "faresonen". (",)
Høna08 Skrevet 16. juni 2008 #13 Skrevet 16. juni 2008 Hei, jeg har også foranliggende morkake og ble litt bekymret for hva dette innebra. Men da fikk jeg beskjed om å ikke blande dette med FORliggende morkake. Foranliggende betyr rett og slett at den ligger foran mot magen og gir ingen komplikasjoner, men kan dempe spark og slik å gjøre at det tar litt lenger tid før man kjenner liv. Men forliggende morkake betyr at den ligger ned(over) og dekker for livmoråpeningen. Det er vanlig at den flytter seg av seg selv i løpet av svangerskapet, men hvis den ikke gjør det kan man ikke føde på vanlig måte. Se fin artikkel om FORliggend morkake her: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321185
jente+gutt+? Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 16. juni 2008 Så ikke før etterpå at jeg hadde skrevet feil. Jeg har altså forliggende morkake som ligger langt nede foran livmoråpningen og derfor kan jeg ikke føde hvis den ikke flytter seg. Gyn sa at det trengte ikke bety noe for selve sv.skapet annet enn at jeg skulle ikke løfte/bære hysterisk tungt. Hva har de sagt til dere andre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå