mamma06og 10 Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 og kan forklare meg med egne ord hva som sjer i kroppen når man har ms ?
Maud Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 Ikke veldig peiling, men det er en autoimmun sykdom. Altså at kroppens eget immunforsvar angriper kroppen. Ved MS er det myelinet som angripes og brytes ned. Myelin er fettet som isolerer nervetrådene, utløperne fra cellene. Når isolasjonsmaterialet brytes ned, klarer ikke nerveimpulsene å bevege seg effektivt lenger. Omtrent som en ledning uten plast rundt hvis du skjønner. Hvor fort myelinet brytes ned, varierer fra pasient til pasient og dermed også forløpet av sykdommen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå