Gjest Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 For to uker siden var jeg på priv ul, da var jeg 12 u på vei etter mensberegning. Ble flyttet frem 3 dager. Uka etter var jeg på kontroll hos legen. Legen fant ikke hjertelyden:-( Så jeg ble litt bekymret selv om legen sa at det trengte jeg ikke. Hadde jeg ikke vært på ul uka før hadde jeg hvertfall vært bekymret. Hadde begynt å få en liten kul på magen, men den er også nesten borte. Når er det vanlig å høre hjertelyd hos lege? Er så redd det har skjedd noe jeg nå.... Jeg er nå 14u på vei...
umpa lumpa Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 Vi var hos jordmor og fikk høre hjertelyden i uke 14, men da sa hun fra på forhånd om at vi ikke trengte å bli bekymret om hun ikke fant den. Mange faktorer som kan spille inn på når den kan høres visstnok. Og magen min virket også ganske stor de første ukene for så å bli mindre, sikkert pga luft i magen etc :-)
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 15. juni 2008 #3 Skrevet 15. juni 2008 Det er ingen grunn til å være bekymret om dere ikke kunne finne hjertelyden i uke 14. Jeg var hos jordmor i uke 16 for å høre, og da sa hun at det ikke var noe rart om vi ikke kunne høre den da. Altså betyr det ikke at det er noe galt overhodet:-) Prøv å slappe av, og tenk på hvordan ting var ved ultralyden.
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #4 Skrevet 15. juni 2008 Alt ble så mye mer virkelig da jeg hadde vært på ul, men følelsen av å være gravid har dabbet litt av igjen. Har vært i så god form i 1tri. Veldig trøtt bare nå, det er det... Ellers ingen symptomer!
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #5 Skrevet 15. juni 2008 KJØP DEG EN BABY-DOPPLER.. Jeg mistet første gangen i uke 7...når jeg ble gravid igjen var jeg på ebay så fort jeg fikk positiv test. Jeg fant hjerteslag i uke 14 og utover. Jeg ble bare sett på som en hypokonder på legekontoret fordi jeg alltid var bekymret. Nå kan jeg høre hjerteslag når jeg føler det er lite liv i magen eller når jeg bare er nervøs. Det roer nervene 110%. ANBEFALES!!!!!!!!!!!!!!
Lillemarit Skrevet 15. juni 2008 #6 Skrevet 15. juni 2008 Legen sa til meg at det ikke er unormalt om en ikke finner hjertelyd før uke 20... Etter det anstrenger de seg mer og om de ikke finner må du komme ijen dagen etter...
monabea Skrevet 15. juni 2008 #7 Skrevet 15. juni 2008 Hos meg fant ikke legen hjertelyd i uke 18, men det viste seg at alt er i orden likevel. Hva gjelder baby-doppler, så frarådet jordmor og lege det på det sterkeste når vi var inne til gruppe-orientering på helsestasjonen. De virket helt sjokkert over at det fantes slike ting på markedet. (Det var en på gruppen som fortalte at hun hadde lånt en sånn av en venninne). Både legen og jordmoren mente at dette måtte man være veldig forsiktig med fordi strålingen er veldig konsentrert i forhold til f.eks. ul. Jeg husker jo også at legen min ikke ville lete etter hjertelyd for lenge, fordi fosteret ble stresset av det.
Gjest Skrevet 15. juni 2008 #8 Skrevet 15. juni 2008 Typen BABY DOPPLER som blir solgt har med en bruksanvisning der det står med store bokstaver at de ikke gir fra seg stråling. Det er en annen modell legene er så redde for men den er ikke på markedet. Jeg fikk henvisning fra en ultralydlege fra trondheim sentralsykehus om at fetus monitor er brukt av alle landets leger hver dag. Mange leger og helsestasjoner vet ikke hva de snakker om fordi de ikke er helt oppdatert på teknologien. Jeg bestilte min fra ebay og fra noen i USA. Den avgir ingen stråling og er ikke skadelig på noen som helst måte. Den går etter lydbølger. Ultralyd 1 gang er farligere enn å bruke en doppler 3 timer hver dag i 9 mnd.
nr.4 i oktober Skrevet 15. juni 2008 #9 Skrevet 15. juni 2008 Hei. Er i uke 22 og da jeg var til kontroll hos jordmor i forrige uke, fant hun ikke hjertelyden der hun lette (hun lette i navlehøyde og rundt der.) Jeg har heldigvis doppler hjemme, så jeg visste hvor hun skulle lete for å finne den (babyen ligger bestandig langt nede her foreløpig, rett ved trusekanten for å si det sånn) og da hun lette der jeg foreslo, fant hun den m en gang.. Så det kan være at legen bare har lett litt på "feil" sted på magen, hvis babyen ligger litt unna dopleren vil den ikke gi lyd. Anbefaler doppler jeg og. Hadde det ikke vært for at jeg har det, og visste hvor jeg pleier å høre lyden, ville jo jeg også blitt bekymret da jeg var hos jordmoren. (Har forøvrig babywatcher, med den kan du ikke bare høre lyden men også se i display hvor mange slap pr min.)
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #10 Skrevet 16. juni 2008 Takker for svar.. Ble litt roligere nå. Alt er sikkert som det skal:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå