Modo Skrevet 15. juni 2008 #2 Skrevet 15. juni 2008 epidural er helt fantastisk!!! hos meg tok epiduralen all smerte, jeg hadde fremdeles sterke rier og rifølelsen var tilstede hele tiden. BARE SMERTEFRI. kunne også opp å gå selv om jeg hadde epidurat, så dette er noe jeg anbefaler på d sterkeste dersom du vil ha smertelindring.
-Petrine- Skrevet 15. juni 2008 #3 Skrevet 15. juni 2008 Har god erfaring med epiduralbedøvelse. Petidin ville jeg holdt meg langt unna. Det går over til barnet og kan føre til at barnet blir søvning og slapt når det kommer ut. En venninne fikk petidin og hun synes det var grusomt å føle seg så dopet.
nussie Skrevet 15. juni 2008 #4 Skrevet 15. juni 2008 Jeg har helt motsatt opplevelse...jeg fikk både petidin og epidural sist. Petidin hjalp ingenting på meg!fikk den jo over et halvt døgn før prinsessa så dagens lys og da.laaaang fødsel! Fikk epidural da jeg hadde ca 5 cm åpning,den hjalp den på smertene...men jeg klarte ikkeå gå etterpå og heller ikke å tisse,så det skal jeg aldri ha igjen iallefall!ekkel følelse var det! Har bestemt meg i utgangspunktet for ikke å ta noen medikamenter denne gangen,også fordi jeg tror fødselen går fortere uten.men jeg klarte meg jo lenge uten noe sist,men det tok så lang tid! Så tror jeg skal prøve meg uten noe denne gangen..så får vi se når tida er inne om det går:)
-Petrine- Skrevet 15. juni 2008 #5 Skrevet 15. juni 2008 At jeg ikke kunne gå og kunne få vansker med å tisse visste jeg før jeg sa ja til epidural. Jordmødre burde kanskje være flinkere til å informere om bivirkninger før de får ordinert medikamentell smertelindring. Som sykepleier kan jeg endel selv og var klar over problemene epiduralen kunne føre til. Kommer til å velge det samme igjen om jeg får en lik fødsel denne gangen.
Sigyn - 2barnsmor :) Skrevet 15. juni 2008 #6 Skrevet 15. juni 2008 jeg fikk begge deler under forrige fødsel... men da stakk de epiduralen feil, så den hadde ingen effekt på smertene... mista bare trykketrangen. petedin fikk jeg fordi at jeg spennte kroppen slik at det ikke åpna seg... ka ikke si at jeg merka noe serlig til den, men min mann sa at jeg var det... (men det kunne vel ha med stooore mengder lystgass å gjøre....) vil ikke ha epidural denne gangen, men hvis jm sier at jeg burde få petidin skal jeg ikke krangle... jeg fikk jo alt dette selv om det bare tok 4 timer fra vi ankom sykehuset til gutten var ute...
Løvejenta_83 Skrevet 15. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 15. juni 2008 slik d høres ut, er d mere bry med epidural i etterkant.. at man kan få varige plager? brukte petidin sist, men syns ikkje d tok så masse av smerten,.. off, er så usikker!!
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 15. juni 2008 #8 Skrevet 15. juni 2008 Jeg tror jeg bare kommer til å takke ja til det de tilbyr jeg, og håper for guds skyld de har greie på hva de gjør! Er førstegangs, og ganske nervøs for fødsel, har ligget inne på føden pga alt annet enn fødsel et par ganger, og det å ligge å høre på fødende kvinner er meget ubehagelig når man er usikker fra før av! Så jeg vil nok si ja takk til alt de kan finne på, de skal jo ha greie på hva som er trygt og ikke, og jeg har ikke peil ihvertfall;)
Maiblomst Skrevet 15. juni 2008 #9 Skrevet 15. juni 2008 Fikk epidural sist, for meg var det som å komme til himmelen! Etter nesten to døgn, først med kateter og siden tabletter for at jeg skulle bli moden nok med mye maserier, for så 10 timer med dryppveer som var mer slitsomme enn effektive var det usedvanlig deilig å bli det som jeg da opplevde som smertefri.. Selv om jeg ikke fikk stått på bena eller tissa.. Sovna som en stein jeg da! Ingen fødsler er like, håper denne kan komme igang naturlig og at jeg kanskje ikke trenger epidural nå. Men jeg går inn i det med ett åpent sinn, og dersom de mener jeg trenger det/ det drar ut veldig i tid kommer jeg ikke til å nøle..
solstråle-juli Skrevet 15. juni 2008 #10 Skrevet 15. juni 2008 Må bare spørge. Er det vont??? Jeg har en fobi for å bli stykket i ryggen(dårlige erfaringer fra jeg var liten). Så sidst var det slet ikke på tale med epidural. Men fik disse hvipsestikk. Det var så vondt så det vil jeg ikke ha denne gang. Men hvad velger jeg så....?? Er det lige vondt med epidural og petidin???
lisenr3 Skrevet 15. juni 2008 #11 Skrevet 15. juni 2008 Jeg er ikke den som svarer så ofte på inlegg her- men her vil jeg gjerne dele min erfaring. Jeg har ikke prøvd epidural, men jeg fikk petidin under min første fødsel- og jeg anbefaler det overhodet ikke! Jeg ble ikke engang spurt om jeg ville ha det- men de mente jeg trengte det etter en lang og slitsom fødsel- så på slutten satte de petidin på meg. Jeg husker lite etter det....eller husker jo- men ikke mye detaljer. I tillegg gikk det over i barnet- som var blå og livløs når hun kom ut. De sprang avgårde med henne før jeg fikk sett henne- men heldigvis gikk det bra da. Det var en skikkelig ekkel opplevelse. Fødsel nr 2 brukte jeg ikke noen smertelindring- og det hele var en fin opplevelse, hvor jeg fikk med meg alt som skjedde. Med denne som kommer om 2-3 uker- vil jeg heller ikke ha noe- om det ikke blir helt nødvendig. Disse smertene er vi skapt til å klare- og vi glemmer de fort. Gleder meg faktisk til fødselen jeg....det er litt rart:) Lykke til alle dere andre med store mager da!!
Mamman til 3 prinsesser Skrevet 16. juni 2008 #12 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har vært med på begge deler. Petidin blir forøvrig ikke brukt så mye lenger pga det som flere nevner her- at det kan gå utover barnet. Men morfin er mer brukt. Jeg ble skikkelig dårlig av petidin- kastet opp som bare det begge gangene,,, Epidural er veldig deilig og og hjelper jo virkelig mot smertene- MEN fødselen har en tendens til å dra ut- og du bruker lengre tid på komme deg etterpå. Også dette med opp og gå og å gå på do da.,,, Men at det hjelper mot smertene gjør det. Men det er jo vanskelig å si det ene eller det andre- hver og en fødsel er forskjellig og det må man nesten ta underveis og ettersom man føler seg. Jordmødrene kan helt sikkert gi deg de beste tips underveis! Lykke til! Jeg har forøvrig selv planer om å føde med akkupunktur denne gangen... Så får vi se hvor tøff jeg blir underveis....
Gulp Skrevet 16. juni 2008 #13 Skrevet 16. juni 2008 Fikk petidin sist, og syns det var fantastisk:) Hjalp meg veldig mye, selv om jeg ble ganske "dopa". Vet jo ikke hvordan man blir med epidural, har aldri fått det. Jm sa til meg at de er nøye med å ikke gi petidin for tidlig, fordi det kan gjøre fødselen lengre. Men min fødsel gikk fort, derfor har jeg bare gode assosiasjoner....
Mammafugl Skrevet 16. juni 2008 #14 Skrevet 16. juni 2008 Jeg trodde ikke de ga Petidin lenger? En jordmor som jobber på SUS (Stavanger Universitetssykehus) sa i alle fall at de ikke lenger gir Petidin til fødende der. Dette er fordi dette er et morfin-preparat der noe av medisinen også går over i barnet.
C,Augustgutt08&en liten til Skrevet 16. juni 2008 #15 Skrevet 16. juni 2008 Jeg lurer også på om det gjør vondt å sette epiduralen, syntes det ser forferdelig ut jeg ;(
Ninni venter nr.2, 12/9-08 Skrevet 16. juni 2008 #16 Skrevet 16. juni 2008 Hei Jeg fikk Epidural sist. Jeg merket absolutt ikke noe til at han stakk meg i ryggen. Dessverre så hadde den ingen annen effekt på meg enn at riene stoppet helt opp.. så da tok det hele noen timer ekstra. I tillegg måtte den lille ut med vakum da hun ble sittende fast med skulderen. Så vær obs på at fødselen kan bli en god del lengre, samt at det er større sjans for at de må ut med sugekopp/vakum. (Dette visste ikke jeg på forhånd). Smertene forsvant altså ikke for min del... Dermed skal jeg IKKE ha epidrual denne gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå