Gå til innhold

Angående stønad når man studerer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har jeg rett på egentlig? Jeg jobber fulltid nå så har ikke så mye støtte, men til høsten begynner jeg på skole. Får da utvidet OS på 10 300+ barnetrygd+barnebidrag+stønad til barnetilsyn+ bostøtte.

Jeg har funnet ut at dette holder ikke for mine utgifter. Så da lurte jeg på om jeg kan søke stipend eller lån ved siden av?

Har jeg krav på stipend når jeg får alt det andre fra nav, eller "tjener" jeg får mye da? Kan jeg da søke om studielån, eventuelt hvor mye kan jeg låne? Å går lånekassen ut fra hva jeg har tjent i 2008, eller dagens inntekt til høsten. Nå jobber jeg jo fulltid så tjener ganske greit, men det er jo ikke tilfelle til høsten.

Har regnet på ting å har funnet ut at jeg trenger minst 5000 kr ekstra i mnd etter all støtte fra nav. Kan jeg da f.eks få dette som lån?

Tenkte å jobbe deltid ved siden av, men da går jo dette utover både OS og bostøtta så da lønner det seg vel egentlig ikke? Føler at jeg vil helst konsentrere meg om kun skolen å slippe å måtte jobbe ved siden av. Å at jeg da heller vil søke om lån.

Noen som vet?

Kunne klart ringt lånekassen men åpningstidene deres er kun når jeg jobber å jeg har ingen mulighet til å få ringt i disse travle tider så håper noen vet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om du studerer over 50% så får du lån. jeg tok 75% lån/stipend i år og det tilsvarte 62 000 i året.

det er mye uenighet runt dette med stipend. men slik jeg forstår det får du stipend første halve året og siste halve året på solen, med mindre du tjener gigantiske summer på 1/2 år

Skrevet

Ja jeg skal studere over 50%. Jeg kommer ikke til å ha noe annent inntekt enn full OS å de andre stønadene, pluss bostøtte.

Da får jeg hvertfall lån. Men var da usikker på om jeg fikk stipend. Hvor mye fikk du i stipend da? Hadde du samme inntekt som meg da?(altså full OS osv)

Skrevet

jeg har også full os. min stipend ordning er alikvel andeledes en din.

men om du går inn på lanekassen.no så kan du selv regne ut hvor mye du vil får det første halve året og det siste. du kan også regne ut om du får noe i lån de resterende årene

Skrevet

Jeg har nemlig prøvd det. Men de spør om inntekt i 2008 osv å det blir jo litt feil, fordi jeg har jo god inntekt nå men fra aug 2008 så er jo inntekten min helt annerledes enn hva den har vært resten av året.

Har det noe å si hva jeg har tjent dette året for hva jeg får i lån og stipend høsten 2008?

Skrevet

du kan tjene mer når du studerer bare halve året. derfor det står "har du studert våren 200x?" og "skal du studere høsten 200X"

Skrevet

Hei

Du får det som andre får fra lånekassen + forsørgertillegg ( ca 8000+1300 pr. mnd, hvis du er student på heltid), problemet kommer i etterkant, fordi nesten alt blir gitt som lån, fordi du får for mye fra NAV. Alle studenter får alt som lån først, så får de omgjort deler av lånet til stipend, når de består eksamen, dette skjer før de sjekker ligningen. Deretter sjekker lånekassen likningen i etterkant, for det året du studerer og om du tjener for mye/får for mye trygd, så blir stipendet omgjort til lån igjen.

Du kan altså få max av det man kan få fra lånekassen, men alt blir nesten lån, fordi OS går som trygd og grensa for hvor mye du kan ha i Trygd uten at de fører deler tilbake til lån, er mindre enn hva du kan ha i vanlig inntekt. Idiotiske regler, for de på trygd har jo ikke akkurat bedre råd enn folk med normal inntekt men men...sånn er reglene.

Har selv hatt tatt endel lån fra lånekassen, men kommer til å sitte med ett stort lån etterpå....går i mitt tilfelde, men man bør selv vurdere hva man klarer å betale i avdrag utifra lønnsnivå på utdanningen man tar og ta lån deretter....

Skrevet

Men ser de på ligningen av hva jeg tjente i skoleåret. Altså fra høsten 08, eller fra januar 08? Jeg jobber nå fulltid å fra og med 1 jan- 1 mai tjente jeg ca 140 000 kr+ at jeg får lønn juni og juli også. Tar de dette med i beregningen? Jeg kommer jo ikke til å tjene noe fra august av siden siste arbeidsdag er 20 juni.

Skrevet

Når du bare har studert et halvt år av et skatte år, kan du i 2008 ha skattbar inntekt på 305 000. Av trygd kan du maks ha 183 000 kr.

Alle grensene står inne på www.lanekassen.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...